شناسهٔ خبر: 44105276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان/ پشت پرده خبر دیدار بن سلمان و نتانیاهو

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز به طور محرمانه با محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در شهر ساحلی نیوم به مدت 5 ساعت دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، خبرگزاری رویترز به نقل از شورای رادیو و تلوزیون رژیم صهیونیستی (کان) و رادیو ارتش این رژیم گفت که نتانیاهو دیروز یک شنبه به طور محرمانه به عربستان سفر کرده و با ولی عهد این کشور و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده است.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت هم فاش کرد که یک فروند هواپیمای اسرائیلی که پیشتر برای سفرهای خارجی نتانیاهو استفاده می شد دیروز از فرودگاه بن گوریون در شرق تل آویو به مقصد فرودگاه شهر ساحلی نیوم پرواز کرده و پس از 5 ساعت توقف به "اسرائیل" برگشته است.
به نوشته این روزنامه، این هواپیما همزمان با دیدار فیصل فرحان، وزیر خارجه عربستان با همتای آمریکایی اش به مقصد رسیده اما معلوم نیست که به این نشست رسیده است یا خیر.
سایت اینترنتی یدیعوت همچنین گفت که دونالد ترامپ، عربستان را پس از امضای توافق سازش بین امارات و بحرین و سودان با "اسرائیل" آماج الطاف و کرامات خود کرده گفته است که این کشور هم خود، به زودی به روند سازش خواهد پیوست. اما گزارش ها حکایت از آن دارد که ملک سلمان هنوز با این طرح مخالف است.
سایت خبری "واللا" هم اعلام کرده است که نتانیاهو به همراه یوسی کوهن، رئیس موساد با عربستان سفر کرده و با محمد بن سلمان دیدار کرده است.
روزنامه نگار مشهور صهیونیستی، باراک راوید، هم فاش کرد که نتانیاهو و کوهن با هواپیمای اختصاصی اودی انجل، بازرگان اسرائیلی ساعت 5 عصر فلسطین اشغالی را به مقصد شهر نیوم عربستان ترک کرده و پس از 5 ساعت برگشت.

دیدار نتانیاهو و رئیس موساد با بن‌سلمان در عربستان
رادیو ارتش اسرائیل از دیدار نخست‌وزیر این رژیم و ولیعهد عربستان سعودی خبر داد.
شبکه 7 تلویزیون رژیم اشغالگر نیز اعلام کرد، روز یکشنبه پرواز محرمانه‌ای از فرودگاه" بن گوریون" به عربستان صورت گرفت که حامل بنیامین نتانیاهو و رئیس موساد بود.
نتانیاهو و رئیس در جریان سفر به عربستان سعودی که حدود پنج ساعت طول کشید، با محمد بن‌سلمان دیدار کردند.
به گفته رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این دیدار مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشت.

افشای پرواز سری از تل آویو به عربستان
رسانه‌های صهیونیستی از یک پرواز سری از فرودگاه بن گوریون به طرف عربستان سعودی خبر دادند.
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: رسانه‌های اسرائیلی از یک پرواز سری از فرودگاه بن گوریون به طرف عربستان سعودی خبر دادند.
بر اساس گزارش این رسانه ها، این هواپیما همزمان با دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به مدت چهار ساعت در عربستان باقی ماند و سپس به بن گوریون بازگشت.
براساس این گزارش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به همراه رئیس موساد در هواپیمایی بودند که روز گذشته همزمان با دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ریاض، در یک پرواز سری از فرودگاه بن گوریون به عربستان رفت.

سفر نتانیاهو به ریاض اقدامی خطرناک است
حماس در واکنش به سفر نتانیاهو به عربستان سعودی این اتفاق را خطرناک خوانده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ، سامی ابوزهری، یکی از مسئولان جنبش حماس در نوار غزه اعلام کرد، اخبار و اطلاعات منتشر شده درباره سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به عربستان اگر درست باشد، اتفاق خطرناکی است.

عربستان مرکزی برای توطئه علیه اسلام تبدیل شده است
سخنگوی انصار الله گفت عربستان سرزمین قبله مسلمانان و مدینه النبی به جای آنکه از موضع امت اسلام دفاع کند به مرکزی برای توطئه علیه اسلام تبدیل شده است.
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد،محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصار الله یمن (در واکنش به دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان) گفت، عربستان سرزمین قبله مسلمانان و مدینه النبی به جای آنکه از موضع امت اسلام دفاع کند به مرکزی برای توطئه علیه اسلام تبدیل شده است.
وی گفت، پس از استقبال مقامات سعودی از طرح عادی سازی روابط، دیدار نتانیاهو از مملکت آل سعود مقدمه‌ای برای بهبود کامل روابط میان دو طرف است. کشور‌های متجاوز به یمن، به طور رسمی و علنی در حال تبدیل شدن به بخشی از برنامه‌های صهیونیستی هستند.
عبدالسلام ادامه داد، عربستان، امارات، بحرین و سودان کشور‌هایی هستند که تمام امکاناتشان را در خدمت جنگ با یمن قرار داده اند.
سخنگوی انصار الله یمن تصریح کرد، تجاوز به یمن تجاوزی آمریکایی صهیونیستی است که مجریانش، ابزار و آلت دست برای تحقق تمایلات دشمن از جمله پایان دادن به آرمان فلسطین به شمار می‌آیند.
وی گفت، مزدوران آل سعود بر این باورند که با پیشگام شدن در موضوع عادی سازی روابط، زمینه را برای این کار فراهم کرده اند و فکر می‌کنند چنین طرحی، مورد پذیرش و قبول دیگران است.

پشت پرده خبر دیدار بن سلمان و نتانیاهو
رسانه های اسرائیلی امروز دوشنبه از دیدار دیروز نتانیاهو و رییس موساد با محمد بن سلمان در نیوم عربستان و در حضور مایک پمپئو خبر دادند.
شبکه العالم در تحلیلی نوشت:
- درنگاه خبری رسانه های اسرائیلی به این دیدار، اگرچه کوشش شده است تا جانب احتیاط در خبر رسانی رعایت شود و تلفیقی از شواهد، حدسیات قوی و تحلیل به عنوان خبر به مخاطب القا شود اما واقعیت آن است که حجم قابل توجه پرداخت به این خبر در القای صحت ان بسیار موثر افتاده است.
- در همین حال سکوت مجامع رسمی رژیم نسبت به این خبر حکایت از ان دارد که مقامات اسرائیلی نسبت به رسانه ای شدن آن بسیار خوشحال و خرسند هستند. به زعم حکمرانان اسرائیلی حداقل استفاده مقامات اسرائیلی از انتشار این خبر آن است که مقدمات و زمینه های عادی سازی روابط سعودی- اسرائیل را در سطح افکار عمومی برای بن سلمان و سعودی فراهم می کنند.
- در مقابل رسانه های سعودی بهت زده و سرگردان سکوتی خاص در پیش گرفته اند. بدیهی است که این رسانه ها هم غافلگیر شده اند و هم اساسا نمی دانند با این غافلگیری چه کنند. سردرگمی رسانه های سعودی در برخورد با این خبر آنگاه پیچیده تر می شود که هم از علاقمندی بن سلمان به برقراری رابطه با اسرائیل کاملا آگاهند هم تحقق برقراری رابطه با اسرائیل را حتمی می دانند اما از نحوه ابراز این علاقه، زمان و جغرافیای تحقق آن هیچ اطلاعی ندارند.
- اگر این دیدار صورت پذیرفته باشد معنای آن این است که پمپئو خواسته است تا د رسایه تحقق این ملاقات به نگرانی های بن سلمان نسبت به پیامدهای احتمالی ناشی از برقراری روابط میان اسرائیل و سعودی پایان دهد. شاید راز و رمز اینکه رسانه های اسرائیلی نیز در درز دادن خبر دیدار پیش قدم شده اند نیز با همین نگاه صورت گرفته باشد.
- دیدگاه های بن سلمان درخصوص اسرائیل و تاکیدات صریح او برحق اسرائیلی ها در داشتن وطن از یک سو، استقبال او از حرکت امارات ، بحرین و سودان دربرقرار کردن رابطه با اسرائیل و حتی مدیریت کردن آن از دیگر سو و بالاخره سخنان دو روز پیش وزیر خارجه سعودی مبنی بر اینکه مشروط به شروطی کشورش امادگی عادی سازی رابطه با اسرائیل را دارد همگی مویداتی است که احتمال وقوع دیدار در نیوم را تقویت می کند.
-نکته دیگری که احتمال دیدار نتانیاهو-بن سلمان در نیوم را تقویت می کند معطوف به ناکامی ترامپ در انتخابات امریکا است. سعودی درحالی که خود را از حمایت های ترامپ در منطقه بی بهره یافته است این روزها به شدت بدنبال ایجاد پاره ای تغییرات در مناسبات منطقه ای خود است. تماس اخیر پادشاه سعودی با اردوغان به منظور تلطیف روابط فی ما بین سعودی و ترکیه می تواند شاهدی باشد بر اینکه دیدار یکشنبه نیوم نیز صورت پذیرفته باشد.
- صرف نظر از اینکه این خبر از صحت لازم برخوردار باشد یا نه حداقل می تواند به عنوان گامی در مسیر عادی سازی روابط اسرائیل و سعودی در آینده ای نه چندان دور موثر واقع شود.


نظر شما