شنبه، نخستین روز از اجرای طرح محدودیت های هوشمند و سختگیرانه در 160 شهر کشور بود. تهران از صبح روز اول [آذر]، اما یک شهر خلوت بود. اگر تصویر حملونقل عمومی، بزرگراهها و معابر اصلی باران زده و سوپرمارکتها و فروشگاههای مواد غذایی را از چهره تهران حذف کنیم، به یک تصویر هماهنگ آرام از شهری میرسیم که این روزها، ارامستانش با خطر جدی دفن بیش از صدها فوتی کرونایی مواجه شده است! بنابراین باید پرسید شما بهعنوان یک شهروند، در نخستین روز از اجرای طرح محدودیتهای جدید، تاچه اندازه وظیفه شناس بودهاید؟ اگر صاحب یک کسب و کار غیرضروری باشید، قطعاً با پایین کشیدن کرکرهها، در صف اولین شهروندان مسئول قرار گرفته اید! مشاهدات میدانی ما تأیید میکند که در مناطق مختلف تهران از ساعتهای صبحگاهی و تا نزدیکیهای 21 شب روز شنبه و همینطور دیروز، بجز تعداد انگشت شماری از اصناف غیرضروری، تقریباً همه آنها در یک حرکت هماهنگ بسته بودند. میدان تجریش حول و حوش ساعت 6 عصر اولین روز، یک تصویر کاملاً متفاوت از خود برجای گذاشت. به رغم اینکه این میدان حتی در ایام نوروز هم جزو شلوغ ترینهاست، اما محدودیتهای جدید، پای خریداران را از بازار سنتی و مغازههای اطراف کاملاً جمع کرده بود. کمی آن طرف تر از این میدان ساعت 7:30 شب، بجز خودروهای شخصی که با عجله مشغول سبقت گرفتن برای رسیدن به خانه بودند، تعداد انگشت شماری از شهروندان در خیابانها تردد میکردند. با این همه در خیابان شیخ بهایی و حوالی میدان ونک، سوپرمارکت ها و نان فروشیهای صنعتی بسیار شلوغ بود و جالب اینکه مردم برای خرید در صف ایستاده بودند. عدهای نگران بودند که این فروشگاهها نیز بسته شود.
برخی زودتر از ساعت 9 کرکره را پایین کشیدند
در میدان سعادت آباد و خیابان 24 متری نیز بجز فروشگاههای مواد غذایی، همه مغازههای برند و فروشگاهی تعطیل بودند و البته صف خودروهای شخصی در جلوی سوپرمارکتها ترافیک شدیدی ایجاد کرده بود. بارندگی شدید تهران و تعطیلی زودهنگام بخش خصوصی، موجب شد تا بزرگراههای اصلی و معابر پرتردد با حجم زیادی از خودروهایی مواجه شوند که در نزدیکیهای ساعت 8:30 همچنان به منزل نرسیده بودند. برخی فروشگاههای مواد غذایی نیز از آنجا که نمیدانستند مشمول جریمه میشوند یا نه! زودتر از این ساعت، کرکرهها را پایین کشیدند و همین مردم را نگران تأمین مواد غذایی کرده بود! درحالی که برخی هم از این وضعیت شلوغی کلافه شده بودند و میگفتند که صبح فردا را که از ما نگرفته اند! در مقابل برخی برای اینکه این دو هفته کمتر از خانه خارج شوند، ترجیح داده بودند تا بیشتر خرید کنند.
شنبه، پایتخت یک شب کاملاً خلوت را پشت سر گذاشت. شهر در خدمت رانندگان تاکسی، اتوبوسها و تاکسیهای اینترنتی بود و خاطر رانندگان را اگرچه از نظر نبود ترافیک، گرم کرده بود، اما نبود مسافر هم مزید علت شده بود تا اغلب آنها در جلوی ایستگاههای مترو و خطوط بیارتی توقف کنند. در چهارراه ولیعصر ساعت 9/5 شب، تاکسیها بهدنبال مسافران دربستی میگشتند و برخی مسافران نیز که به ناچار خودروی شخصی خود را نیاورده بودند، از این وضعیت گلایه داشتند! اگرچه کاهش جریمه از 500 هزار به 200 هزار تومان هم برخی رانندههای خودروهای مدل بالا را وسوسه کرده بود تا به ساعت توجه نکنند! برخی هم به خیال بخشیده شدن جریمههای روز اول و اینکه احیاناً دوربین ثبت نکرده باشد، همچنان در خیابانها میچرخیدند.
همه مغازهها بجز مشاغل ضروری بسته بودند
تصویر تهران در روز دوم هم تداعی گر روزهای نوروز بود. خیابانها کاملاً خلوت و مغازهها بجز اصناف ضروری تقریباً بسته بودند، البته در برخی خیابانها همچون مولوی برخی مغازهها خارج از لیست مشغول فعالیت بودند که بازرسان سریعاً اقدام کرده و با تذکر باعث بسته شدن در آنها شدند. بانکها تا حدودی مشتری داشتند و عابران انگشت شماری در خیابانها تردد میکردند. حملونقل عمومی نیز نسبت به روز اول با شلوغی کمتری مواجه بود. گران بودن هزینه تاکسیهای اینترنتی البته داد مسافران را در آورده و برخی را به اجبار به سمت حملونقل عمومی سوق داده بود. در آن سوی تهران، جادههای منتهی به شمال بویژه در محور هراز هم بجز تاکسیهای زرد رنگ و ماشینهای سنگین، تقریباً هیچ خودروی شخصی در برف سنگین پاییزی به چشم نمیخورد. اگرچه برخیها پیش از آغاز محدودیتها، سفر خود را آغاز کرده بودند، برای همین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از استانداران گیلان و گلستان درخواست کرد تا بر تعطیلی بخشهای مختلف نظارت جدی داشته باشند، تا دوباره آلودگی کرونا به تهران بازنگردد.
∎
برخی زودتر از ساعت 9 کرکره را پایین کشیدند
در میدان سعادت آباد و خیابان 24 متری نیز بجز فروشگاههای مواد غذایی، همه مغازههای برند و فروشگاهی تعطیل بودند و البته صف خودروهای شخصی در جلوی سوپرمارکتها ترافیک شدیدی ایجاد کرده بود. بارندگی شدید تهران و تعطیلی زودهنگام بخش خصوصی، موجب شد تا بزرگراههای اصلی و معابر پرتردد با حجم زیادی از خودروهایی مواجه شوند که در نزدیکیهای ساعت 8:30 همچنان به منزل نرسیده بودند. برخی فروشگاههای مواد غذایی نیز از آنجا که نمیدانستند مشمول جریمه میشوند یا نه! زودتر از این ساعت، کرکرهها را پایین کشیدند و همین مردم را نگران تأمین مواد غذایی کرده بود! درحالی که برخی هم از این وضعیت شلوغی کلافه شده بودند و میگفتند که صبح فردا را که از ما نگرفته اند! در مقابل برخی برای اینکه این دو هفته کمتر از خانه خارج شوند، ترجیح داده بودند تا بیشتر خرید کنند.
شنبه، پایتخت یک شب کاملاً خلوت را پشت سر گذاشت. شهر در خدمت رانندگان تاکسی، اتوبوسها و تاکسیهای اینترنتی بود و خاطر رانندگان را اگرچه از نظر نبود ترافیک، گرم کرده بود، اما نبود مسافر هم مزید علت شده بود تا اغلب آنها در جلوی ایستگاههای مترو و خطوط بیارتی توقف کنند. در چهارراه ولیعصر ساعت 9/5 شب، تاکسیها بهدنبال مسافران دربستی میگشتند و برخی مسافران نیز که به ناچار خودروی شخصی خود را نیاورده بودند، از این وضعیت گلایه داشتند! اگرچه کاهش جریمه از 500 هزار به 200 هزار تومان هم برخی رانندههای خودروهای مدل بالا را وسوسه کرده بود تا به ساعت توجه نکنند! برخی هم به خیال بخشیده شدن جریمههای روز اول و اینکه احیاناً دوربین ثبت نکرده باشد، همچنان در خیابانها میچرخیدند.
همه مغازهها بجز مشاغل ضروری بسته بودند
تصویر تهران در روز دوم هم تداعی گر روزهای نوروز بود. خیابانها کاملاً خلوت و مغازهها بجز اصناف ضروری تقریباً بسته بودند، البته در برخی خیابانها همچون مولوی برخی مغازهها خارج از لیست مشغول فعالیت بودند که بازرسان سریعاً اقدام کرده و با تذکر باعث بسته شدن در آنها شدند. بانکها تا حدودی مشتری داشتند و عابران انگشت شماری در خیابانها تردد میکردند. حملونقل عمومی نیز نسبت به روز اول با شلوغی کمتری مواجه بود. گران بودن هزینه تاکسیهای اینترنتی البته داد مسافران را در آورده و برخی را به اجبار به سمت حملونقل عمومی سوق داده بود. در آن سوی تهران، جادههای منتهی به شمال بویژه در محور هراز هم بجز تاکسیهای زرد رنگ و ماشینهای سنگین، تقریباً هیچ خودروی شخصی در برف سنگین پاییزی به چشم نمیخورد. اگرچه برخیها پیش از آغاز محدودیتها، سفر خود را آغاز کرده بودند، برای همین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از استانداران گیلان و گلستان درخواست کرد تا بر تعطیلی بخشهای مختلف نظارت جدی داشته باشند، تا دوباره آلودگی کرونا به تهران بازنگردد.
نظر شما