شناسهٔ خبر: 44077044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک منجر به مقاوم سازی باکتری ها نسبت به دارو می شود

سرپرست مدیریت نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: استفاده مکرر و نابجا از آنتی بیوتیک ها، از مهمترین دلایل پیدایش باکتری های مقاوم به داروست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا دکتر سینا شهرکی اظهار کرد: بسیاری از بیماری های عفونی و کشنده مانند سل، تنها از طریق تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان هستند لذا به راحتی می توان تصور کرد که بروز مقاومت میکروبی و عدم اثربخشی یک آنتی بیوتیک تا چه اندازه می تواند خطرناک و مهلک باشد.

سرپرست مدیریت نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: کاهش اثربخشی دارو، تضعیف سیستم ایمنی بدن و طولانی شدن دوره درمان بیماری، از عوارض ناشی از مصرف نابجای آنتی بیوتیک هاست.

وی یادآور شد: آنتی بیوتیک ها تنها در درمان عفونت های باکتریایی موثرند و بر ویروس ها هیچگونه اثری ندارند لذا خوددرمانی و استفاده خودسرانه از آنها برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا ویروس جدید، کاری اشتباه و غیراصولی است.

دکتر سینا شهرکی تاکید کرد: در خصوص داروهای آنتی بیوتیک، لازم است حتما دوره درمانی مطابق تجویز پزشک، کامل شود حتی اگر به ظاهر بیماری بهبود یافته باشد، نباید مصرف دارو خودسرانه قطع شود.

انتهای پیام

نظر شما