شناسهٔ خبر: 44058969 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

بازدید استاندار هرمزگان از پروژه‌های بزرگ نفتی و پالایشگاهی در سواحل مکران در شهرستان جاسک

استاندار هرمزگان از پروژه‌های بزرگ نفتی و پالایشگاهی در سواحل مکران در شهرستان جاسک، بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، فریدون همتی در این بازدید با بیان اینکه این مجتمع ‌در راستای تحقق برنامه پنجم توسعه و بر اساس سیاست وزارت نفت و آخرین دستاوردهای صنعت نفت راه اندازی شده است، عنوان کرد: ظرفیت تولید روزانه این مجتمع ۳۰۰ هزار بشکه نفت است که با بهره وری انجام شده پیش بینی ایجاد ۱۵.۷ دلار ارزش افزوده از هر بشکه نفت خام یعنی معادل دوبرابر میانگین ارزش افزوده پالایشگاهی  وجود دارد.

وی ادامه داد: ۱۰ واحد پتروشیمی در این مجتمع احداث خواهد شد و برق مورد نیاز این مجتمع ۲۰۲ مگاوات است که از طریق احداث نیروگاه داخلی تامین خواهد شد.

وی افزود: ۴۱ هزار متر مکعب آب مورد نیاز این مجموعه نیز از طریق آب شیرین کن داخلی تامین خواهد شد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: موانعی در مسیر انجام این پروژه، از جمله تامین برق، سوخت و تجهیزات مورد نیاز وجود داشت که دستورات لازم برای تامین ۲۲ مگاوات برق مورد نیاز صادر شد.

وی اضافه کرد: حدود سه میلیون مترمکعب سوخت مورد نیاز این مجتمع نیز با انشعاب از خط لوله هفتم سراسری تامین خواهد شد.

همتی با بیان اینکه با راه اندازی پتروپالایش مکران، برای ۳۰ هزار نفر در این مجتمع اشتغال ایجاد خواهد شد، مهمترین اقدامات صورت گرفته در بخش مجوزها را اخذ موافقت اصولی اولیه وزارت نفت، اخذ جواز تاسیس وزارت صنعت معدن تجارت، توافق با شرکت گاز هرمزگان برای تامین سوخت مورد نیاز مجتمع، انتقال پرونده مالیاتی از تهران به هرمزگان، اخذ تاییدیه ستاد توسعه سواحل مکران و اخذ مجوز بانک مرکزی برای انتقال ارز مورد نیاز خرید تجهیزات عنوان کرد.

استاندار هرمزگان در بازدید از پروژه انتقال نفت به جاسک، اظهار داشت: به منظور حفر کانال زیر دریایی انتقال نفت، لایروبی تا مسافت ۲۰۰متری از نقطه صفر ساحلی در کوه مبارک در حال انجام است.

وی اضافه کرد: از اول دی ماه با پایان عملیات لایروبی، عملیات لوله گذاری خط انتقال نفت انجام خواهد شد و امکان صادرات از این پایانه نفتی به صورت آنی و بدون استفاده از مخازن ذخیره نفت محقق خواهد شد.

استاندار هرمزگان گفت: اوایل سال آینده، خط اول انتقال نفت با قطر ۳۶ اینچ به بهره برداری می رسد.

استاندار هرمزگان همچنین در بازدید از سایت مخزن نفتی پتروامید جاسک با بیان اینکه این پایانه صادراتی به منظور ذخیره ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در حال احداث است، گفت: روند اجرایی این پروژه و عملیات آماده سازی آن به خوبی در حال انجام است و چهار مخزن در مجموع با ظرفیت ذخیره ۲میلیون بشکه نفت تا پایان خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

همتی افزود: خط انتقال نفت به سایت مخازن نفتی پتروامید تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

نظر شما