شناسهٔ خبر: 4405776 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجليل از بانوي انقلاب در هفته بزرگداشت مقام زن

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 1394/01/18
رئیس ستاد مرکزی هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، از برگزاری حدود صد هزار برنامه با مشارکت 25 استان و دستگاه های اجرایی در هفته زن خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، شهیندخت مولاوردی در نشست خبری با اشاره به آغاز هفته زن و روز مادر از 21 فروردین افزود: عناوین هفته بزرگداشت مقام زن شامل روز جمعه 21 فروردین با عنوان زن، سیره فاطمی و سبک زندگی ایرانی اسلامی ، شنبه 22 فروردین با عنوان زن و کرامت انسانی و حقوق شهروندی ، یکشنبه 23 فروردین با عنوان زن، سرمایه اجتماعی و مدیریت و مشارکت َ، دوشنبه 24 فروردین با عنوان زن ، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی ،سه شنبه 25 فروردین با عنوان زن، سلامت و شادابی و امید چهارشنبه 26 فروردین با عنوان زن خانواده سالم و جامعه سالم و پنج شنبه 27 فروردین با عنوان زن، تحقق عدالت و همدلی و همزبانی است .
وی یکی از برنامه های مهم این هفته را برگزاری همایش بزرگداشت بانوی انقلاب در 23 فروردین دانست و گفت: در این همایش که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود از مقام مرحومه خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) به پاس نقش ایشان در پیروزی انقلاب و در زندگی امام راحل، تجلیل می شود .
رئیس ستاد مرکزی هفته زن و روز مادر افزود: دوشنبه 24 فروردین با همکاری آموزش و پرورش، همایش یاس مهربانی برگزار و در آن از کتاب زندگینامه دو دانش آموز شهید رونمایی همچنین تندیس شهیده محبوبه دانش در میدان 17 شهریور محل شهادتش رونمایی می شود .
وی برپایی اسوه های صبر و مقاومت ، مصاحبه های رادیویی- تلویزیونی و بازدید از چند مرکز فعال در حوزه توانمند سازی زنان را از دیگر برنامه های مهم این هفته بیان کرد.
مولاوردی با اشاره به اینکه حدود 89 هزار برنامه از برنامه های هفته زن برای استانها و حدود 17 هزار برنامه برای دستگاههای اجرایی و وزارتخانه هاست، گفت: بیشتر این برنامه ها که شامل همایش ، جشنواره ، مسابقات ، کارگاه های آموزشی ، افتتاحیه و اختتامیه برخی طرحها ، نمایشگاه و بازدید و خدمات رفاهی و تفریحی است از استان فارس و بنیاد شهید است.
وی افزود : اعزام کاروان سلامت به مناطق محروم ، غربالگری ویژه زنان و دختران در مناطق محروم و ویزیت رایگان بانوان خود سرپرست و بد سرپرست از جمله خدمات رفاهی و تفریحی در این هفته است .
معاون رئیس جمهور در امور زنان همچنین با اشاره به نامگذاری امسال از طرف مقام معظم رهبری به عنوان همدلی دولت و ملت گفت : این نامگذاری نشان از درایت و دور اندیشی مقام معظم رهبری دارد و امیدواریم در حوزه زنان این همدلی و همزبانی بیش از پیش خودش را نشان دهد .
وی گفت : عناوینی که مقام معظم رهبری پیشنهاد می کنند مختص به همان سال نیست و این آغاز راه است و مطمئن هستیم با همدلی در اقتصاد و فرهنگ و با عزم ملی و مدیریت جهادی برنامه های خود را خوب پیش می بریم .
مولاوردی با اشاره به موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای کشور در ابتدای سال گفت : این موفقیت نتیجه هدایت و رهبری مقام معظم رهبری و تدبیر رئیس جمهور و دعای خیر مردم و مدیریت آقای ظریف وزیر امور خارجه و هیات همراه است که امیدواریم برنامه اقدام مشترک در مر حله بعدی به تصویب برسد و جهان برای اجرا این برنامه آماده شود .
وی افزود: این موفقیت نشان داد که ایران کشوری بزرگ، با ایده ها و آرزوهای بزرگ است و اینکه هرگز اهل جنگ و خدشه دار کردن امنیت بین المللی نیست .
معاون رئیس جمهور با اشاره به دیگر ویژگی امسال گفت: امسال تدوین برنامه ششم توسعه را در دستور کار داریم و ما در حوزه زنان تلاش می کنیم که این فرصت را مغتنم و در این برنامه ، برنامه هایی را برای زنان به عنوان نیمی از سرمایه انسانی کشور ترسیم کنیم .
مولاوردی افزود : اولویت ما برای سال 94 پیگیری یک یا دو مسئله و پاسخگویی برای آن هاست و این مسیر کلی حرکت ماست؛ همچنین در حوزه اشتغال و توانمندسازی زنان، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان را در دستور کار داریم حتی در آزمون استخدامی دولت که بزودی برگزاری می شود این مهم را پیگیری و مواردی را در نظر گرفتیم که امیدواریم لحاظ شود تا از این سرمایه های مهم کشور که زنان هستند بهره مند شویم .
وی در خصوص بیمه زنان خانه دار گفت : این طرح هم اکنون در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت است و سازمان تامین اجتماعی هم در این چارچوب این مهم را پیگیری می کند و اصرار ما این است که سازمان تامین اجتماعی هم این موضوع را پیگیری کند که امیدواریم لایحه سازمان تامین اجتماعی همزمان با لایحه بیمه زنان خانه دار در دولت بررسی و سپس به مجلس برود .
مولاوردی درباره افزایش مدت زمان مرخصی زایمان هم گفت: در این خصوص آخرین مکاتبات ما با سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوده است که این مهم لحاظ شود و دستگاههای اجرایی به آن توجه کنند.
وی افزود : قانون به دستگاهها اختیار داده است که در صورت داشتن شرایط لازم این طرح را اجرا کنند که هم اکنون بیمه خدمات درمانی این طرح را اجرا می کند ولی بیمه های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به علت بار مالی امکان اجرا ندارند .
مولاوردی گفت : مشوق های لازم هم باید برای کارفرمایان بخش خصوصی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود که امیدواریم با رونق اقتصادی در کشور منابع مالی این مهم تامین و این طرح کاملا اجرایی شود .
وی درباره طرح حضور خانواده ها در ورزشگاهها گفت : خبر جدیدی در این خصوص نداریم؛ در خبری که ابتدا در این خصوص مطرح شد به مصوبه شورایعالی امنیت کشور اشاره شده بود این در حالیست که این در دستور شورا نبود و تکذیب شد .
مولاوردی افزود: دیروز اعلام کردم که تلاش شده برای حضور در سالن والیبال ساز و کارهایی تعبیه شود که جلساتی برگزار شد و دستور جلسات آن هنور ابلاغ نشده است .
وی افزود : این حضور موجب تشویق و توسعه ورزش و تلطیف فضاهای ورزشی می شود و باید اجازه داد که این دستور العمل ها ابلاغ شود و اگر کم و کاستی در این خصوص باشد در خدمت هستیم .
مولاوردی گفت : در این خصوص باید تلاش شود که ابعاد شرعی و قانونی آن رعایت شود.
وی افزود: باید ساز و کارها طوری لحاظ شود که این ابعاد رعایت شود و به یک دغدغه و مسئله نظام تبدیل نشود .
معاون رئیس جمهور در خصوص سئوالی درباره برابری جنسیتی در مناصب سیاسی و مجلس شورای اسلامی گفت: هدف ما توانمندسازی زنان براساس عدالت جنسیتی است و دنیا هم در این خصوص فقط حرف را از ما نمی پذیرد باید در عمل این را به جهان ارائه کنیم.
مولاوردی افزود: هم اکنون، آمار و ارقام در جهان حرف می زند و امیدواریم با همکاری دلسوزان نظام ، شاخص های عدالت جنسیتی در کشور را به خوبی ارائه و اجرایی کنیم و کمتر در این خصوص شعار دهیم چرا که هیچ کشوری حتی کشورهای اسلامی شعار صرف را از ما نمی پذیرد و باید بهبود وضع زنان را در شاخص های تعیین شده ارائه کنیم.
وی همچنین درباره طرح جامع حمایت از زنان سرپرست خانوار هم گفت : این لایحه که در دولت قبل ارائه شده ، در نوبت رسیدگی است .
صدا و تصویر دارد

نظر شما