شناسهٔ خبر: 44023190 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آزادراه شرق اصفهان افتتاح شد

پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان، نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور امروز -۲۹ آبان- توسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان صبح امروز- پنجشنبه ۲۹ آبان- توسط حسن روحانی، رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

آزادراه شرق اصفهان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است که از آزادراه نطنز- کاشان- اصفهان آغاز و به آزادراه اصفهان- شیراز ختم می‌شود. قطعه‌های یک و دو این آزاد راه به طول ۶۳ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه با ارزش به‌روز حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

آزادراه کنارگذر شرق با شش باند رفت و برگشت از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان آغاز و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این آزادراه جاده اصفهان- اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان - شیراز متصل می‌شود.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان - نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان - نائین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

با بهره برداری از آزادراه کنارگذر شرق مسیر استان‌های جنوبی کشور و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر کوتاه می‌شود؛ همچنین کاهش ۸۰ دقیقه‌ای زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی، کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان، کاهش مصرف سوخت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله، کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای استان و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی هوای شهر اصفهان از مهم‌ترین مزایای این پروژه است.

برپایه آمارهای موجود روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد می‌شوند که بار سنگین ترافیک را به شمال این کلانشهر تحمیل می‌کند. از این رو با بهره برداری کنارگذر شرق بار سنگین ترافیک شمال اصفهان مرتفع می‌شود و این آزادراه، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور است.

این پروژه سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و از سال ۸۵ به مدت ۱۰ سال متوقف ماند. تا اینکه با حمایت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تفاهم نامه تأمین مالی، اجرا و بهره برداری بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و عملیات اجرایی این پروژه به طور جدی از سرگرفته شد.

این آزاد راه از نظر اجرایی به سه قطعه مجزا تفکیک شده است. قطعات یک و ۲ با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با مبلغ اولیه سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که از آزاد راه اصفهان - کاشان منشعب شده و تا جاده نائین - اصفهان ادامه دارد.

قطعه سوم نیز به طول ۳۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که قرارداد مشارکت آن با سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان در دیماه سال ۹۸ مبادله شده است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و این استان با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراه ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر در کشور است.
اصفهان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزاد راه، یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزاد راه است.

نظر شما