حمیدرضا حاجیبابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه بهوقت ایران اظهار کرد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و این یعنی اینکه نظام باید برای آموزش و پرورش خرج کند. در کشور نهادی مهمتر از تعلیم و تربیت نداریم و هرچقدر برای آموزش و پرورش خرج کنیم، همانقدر بهره میبریم.
این دولت به خصوصیسازی آموزش و پرورش اعتقاد دارد
وی افزود: معلم گرانقیمت، دانشآموزان گرانسنگ تربیت میکند یعنی معلم باید در جامعه شأن داشته باشد که به حقوق، خانه و... بازمیگردد. نوع نگاه به آموزش و پرورش هنوز هم نزد مسئولان و صاحبنظران متفاوت است. گروهی در کشور، فکرشان این است که آموزش و پرورش را باید خصوصی کنند و این دولت به این موضوع اعتقاد دارد. در اصل 30 قانون اساسی به این جمعبندی رسیدیم که از منابع ملی برای مدرسه و تربیت خرج شود و این سیاست نظام است.
وزرایی که بهدنبال خصوصیسازی آموزش بودند
حاجی بابایی ادامه داد: سال 1391، وزیر آموزش و پرورش بودم که بودجه آموزش و پرورش 15.18 درصد از بودجه عملیاتی دولت بود. سال 1397 این رقم 11.82 درصد شد یعنی کم شده است. همه وزرا در این مدت اعتقاد داشتند که باید خصوصی سازی کنند و اعتقادشان این بوده که هزینه دولت را کم کردهاند. مدرسهای در تهران، 500 دانش آموز داشت که معلمان مدرسه را 15 شهریور به مدارس دیگر فرستادند و مدرسه به فرد دیگری واگذار شد و او هم کسانی را خودش خواست، آورد که شامل معلمان آموزش دیده و ندیده بودند؛ وزیر وقت میگفت که بار این مدرسه را از روی دولت برداشتیم.
50 هزار معلم خرید خدمات با حقوق 500 هزار تومانی
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: در توجیه ماجرا گفتند، بررسی کردیم، حقوق معلم در بخش خصوصی 300 هزار تومان میشود اما حقوق معلم مدرسه دولتی 3 میلیون تومان است هماکنون 50 هزار معلم خرید خدمات داریم که با 400، 500 هزار تومان حقوق ماهانه کار میکنند! همین افراد میگویند 7 سال است در فلان روستا کار میکنیم و باید استخدام شویم که البته حق دارند.
کمبود 300 هزار معلم در کشور
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس عنوان کرد: معلم نباید سرش را کج کند تا استخدام شود، معلم باید عزت داشته باشد؛ در کشور با کمبود 300 هزار معلم مواجه هستیم این در حالی است، وزیری که بعد از بنده آمد میگفت که 350 هزار معلم مازاد داریم!
6.3.3 که اجرا شد کمبود معلم نداشتیم
حاجی بابایی در واکنش به اینکه اجرای نظام 6.3.3 باعث کمبود معلم شد، گفت: سال 91 که نظام 6.3.3 را اجرا کردم کمبود معلم نبود و وزیر آموزش و پرورش بعد من هم گفت که 300 هزار نیروی مازاد داریم. بعد از آن هم، هر سال 30 تا 40 هزار نفر بازنشسته شدند و آموزش و پرورش، معلم نمیگرفت و 4 سال بعد از رفتن بنده، معلم گرفته نشد و میخواستند آموزش و پرورش را خصوصی کنند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره اختصاص اعتبار برای آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی در بودجه سال 1400 اظهار کرد: این موضوع در برنامه ششم توسعه آمده است. زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم 15 درصد مدارس را هوشمند کردیم. هوشمندسازی مدارس از شیوه های مدرنی است که باید در مدارس انجام شود و هم نیاز روز است.
حاجی بابایی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کردیم که مدارس همه روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر را به ترتیب هوشمند کنند اما تلویزیون ما هم در کلان خوب عمل کرده و باید تشکر و قدردانی کرد.
80 درصد بودجه آموزش و پرورش در لایحه دولت آورده میشود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس معمولا ابتدا لایحه دولت را میبینیم، متذکر شد: چند سالی است که دولت دست ما را خوانده است و هیچ سالی نیست که لایحه بیاید و چند هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش افزوده نشود. دولت اخیرا می آید به جای اینکه 100 درصد بودجه آموزش و پرورش را ارائه کند، 80 درصد بودجه را در لایحه میآورد و ما هرچه پول میریزیم در آن چاله خالی میریزیم.
50 درصد فوقالعاده شغل معلمان از محل اعتبار رتبهبندی
وی افزود: پولی که دولت باید خودش کمک کند را ما اضافه میکنیم مثلا 20 هزار میلیارد کمبود دارند، بودجه را با 20 هزار میلیارد کسری می آورند ما در مجلس 10 هزار میلیارد اضافه میکنیم. دولتها چون میدانند مجلس به آموزش و پرورش توجه ویژه دارد این رفتار را میکنند.
حاجی بابایی تاکید کرد: اگر اکنون هم کرونا نبود ما کلیات بودجه را رد کرده بودیم. در بودجه 99 ردیف دو هزار میلیاردی برای رتبه بندی گذاشتیم که محقق شد. دولت به همه کارمندان 50 درصد فوق العاده شغل اضافه کرد اما امتیاز معلمان را از این محل رتبه بندی درنظر گرفت و در واقع 50 درصد را اجرا کرد.
«خبرگزاری تسنیم»
∎