به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حمیدرضا حاجیبابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه بهوقت ایران اظهار کرد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و این یعنی اینکه نظام باید برای آموزش و پرورش خرج کند. در کشور نهادی مهمتر از تعلیم و تربیت نداریم و هرچقدر برای آموزش و پرورش خرج کنیم، همانقدر بهره میبریم.
این دولت به خصوصیسازی آموزش و پرورش اعتقاد دارد
وی افزود: معلم گرانقیمت، دانشآموزان گرانسنگ تربیت میکند یعنی معلم باید در جامعه شأن داشته باشد که به حقوق، خانه و... بازمیگردد. نوع نگاه به آموزش و پرورش هنوز هم نزد مسئولان و صاحبنظران متفاوت است. گروهی در کشور، فکرشان این است که آموزش و پرورش را باید خصوصی کنند و این دولت به این موضوع اعتقاد دارد. در اصل 30 قانون اساسی به این جمعبندی رسیدیم که از منابع ملی برای مدرسه و تربیت خرج شود و این سیاست نظام است.
وزرایی که بهدنبال خصوصیسازی آموزش بودند
حاجیبابایی ادامه داد: سال 1391، وزیر آموزش و پرورش بودم که بودجه آموزش و پرورش 15.18 درصد از بودجه عملیاتی دولت بود. سال 1397 این رقم 11.82 درصد شد یعنی کم شده است. همه وزرا در این مدت اعتقاد داشتند که باید خصوصیسازی کنند و اعتقادشان این بوده است که هزینه دولت را کم کردهاند. مدرسهای در تهران، 500 دانشآموز داشت که معلمان مدرسه را 15 شهریور به مدارس دیگر فرستادند و مدرسه به فرد دیگری واگذار شد و او هم کسانی را که خودش خواست، آورد که شامل معلمان آموزش دیده و ندیده بودند؛ وزیر وقت میگفت که "بار این مدرسه را از روی دولت برداشتیم."
50هزار معلم خرید خدمات با حقوق 500هزارتومانی
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: در توجیه ماجرا گفتند؛ بررسی کردیم، حقوق معلم در بخش خصوصی 300هزار تومان میشود اما حقوق معلم مدرسه دولتی 3میلیون تومان است هماکنون 50هزار معلم خرید خدمات داریم که با 400، 500 هزار تومان حقوق ماهانه کار میکنند! همین افراد میگویند 7 سال است در فلان روستا کار میکنیم و باید استخدام شویم که البته حق دارند.
کمبود 300هزار معلم در کشور
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس عنوان کرد: معلم نباید سرش را کج کند تا استخدام شود، معلم باید عزت داشته باشد؛ در کشور با کمبود 300هزار معلم مواجه هستیم این در حالی است که وزیری که بعد از بنده آمد میگفت که "350هزار معلم مازاد داریم"!
6.3.3 که اجرا شد کمبود معلم نداشتیم
حاجیبابایی در واکنش به اینکه اجرای نظام 6.3.3 باعث کمبود معلم شد، گفت: سال 91 که نظام 6.3.3 را اجرا کردم کمبود معلم نبود و وزیر آموزش و پرورش بعد من هم گفت که "300هزار نیروی مازاد داریم."، بعد از آن هم، هر سال 30 تا 40 هزار نفر بازنشسته شدند و آموزش و پرورش معلم نمیگرفت و 4 سال بعد از رفتن بنده، معلم گرفته نشد و میخواستند آموزش و پرورش را خصوصی کنند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره اختصاص اعتبار برای آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی در بودجه سال 1400 اظهار کرد: این موضوع در برنامه ششم توسعه آمده است. زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم 15 درصد مدارس را هوشمند کردیم. هوشمندسازی مدارس از شیوههای مدرنی است که باید در مدارس انجام شود و هم نیاز روز است.
حاجیبابایی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کردیم که مدارس همه روستاها و شهرهای زیر 20هزار نفر را بهترتیب هوشمند کنند اما تلویزیون ما هم در کلان خوب عمل کرده است و باید تشکر و قدردانی کرد.
80درصد بودجه آموزش و پرورش در لایحه دولت آورده میشود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "در مجلس معمولاً ابتدا لایحه دولت را میبینیم"، متذکر شد: چند سالی است که دولت دست ما را خوانده است و هیچ سالی نیست که لایحه بیاید و چندهزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش افزوده نشود. دولت اخیراً میآید بهجای اینکه 100درصد بودجه آموزش و پرورش را ارائه کند، 80 درصد بودجه را در لایحه میآورد و ما هرچه پول میریزیم در آن چاله خالی میریزیم.
50درصد فوقالعاده شغل معلمان از محل اعتبار رتبهبندی
وی افزود: پولی را که دولت باید خودش کمک کند ما اضافه میکنیم مثلاً 20هزار میلیارد کمبود دارند، بودجه را با 20هزار میلیارد کسری میآورند ما در مجلس 10هزار میلیارد اضافه میکنیم. دولتها چون میدانند مجلس به آموزش و پرورش توجه ویژه دارد این رفتار را میکنند.
حاجیبابایی تأکید کرد: اگر اکنون هم کرونا نبود ما کلیات بودجه را رد کرده بودیم. در بودجه 99 ردیف دوهزار میلیاردی برای رتبهبندی گذاشتیم که محقق شد. دولت به همه کارمندان 50 درصد فوقالعاده شغل اضافه کرد اما امتیاز معلمان را از این محل رتبهبندی درنظر گرفت و در واقع 50 درصد را اجرا کرد.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/+
∎