شناسهٔ خبر: 43983220 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در دی ماه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یازدهمین بسیج ملی تغذیه با تاکید بر آموزش برچسب نشانگر‌های تغذیه‌ای در دی ماه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یازدهمین بسیج ملی تغذیه با تاکید بر آموزش برچسب نشانگر‌های تغذیه‌ای در دی ماه برگزار می‌شود.
 
زهرا عبدالهی با اعلام این خبر افزود: دفتر بهبود تغذیه جامعه، در جهت ارتقاء سواد تغذیه‌ای جامعه، هر ساله اقدام به برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور می‌کند که امسال نیز همچون سنوات گذشته یازدهمین بسیج ملی تغذیه با تاکید بر آموزش برچسب نشانگر‌های تغذیه‌ای در دی ماه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه ۴۱ میلیون نفر را به کام مرگ می‌برد که معادل ۷۱ درصد از کل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود.

عبدالهی با بیان اینکه هر ساله ۱۵ میلیون نفر به دلیل بیماری غیرواگیر در سنین ۳۰ تا ۶۹ سال فوت می‌کنند، افزود: بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را نشان می‌دهد، یعنی ۱۷.۹ میلیون نفر سالانه و به دنبال آن سرطان‌ها (۹.۰ میلیون نفر)، بیماری‌های تنفسی (۳.۹ میلیون نفر) و دیابت (۱.۶ میلیون نفر) وجود دارد. این چهار گروه بیماری بیش از ۸۰درصد از کل مرگ‌های زودرس بیماری غیرواگیر را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد از این مرگ‌های «زودرس» در کشور‌های با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: استفاده از دخانیات، عدم تحرک بدنی، استفاده مضر از الکل و رژیم‌های غذایی ناسالم همه خطر مرگ ناشی از بیماری غیرواگیر را افزایش می‌دهد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون ۷۶ درصد بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر شایع اختصاص دارد، تصریح کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۹ میلیون مرگ و میر به دلیل بیماری‌های غیر واگیر قبل از سن ۶۰ سالگی رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه از بین عوامل تاثیر گذار در شیوع بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نقش بسیار مهمی در این روند دارد، افزود: البته در کنار تغذیه و الگوی غذایی نامناسب افزایش بی تحرکی هم در افزایش آمار اضافه وزن و چاقی نقش بسزایی دارد.

عبدالهی افزود: در واقع سبک زندگی شهر نشینی و افزایش عرضه مواد غذایی آماده و دسترسی آسان به مواد غذایی دارای چربی، قند و نمک بالا روز به روز بر تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاق می‌افزاید.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری‌های غیر واگیر افزایش سطح آگاهی مردم جامعه است، خاطر نشان کرد: در همین راستا دفتر بهبود تغذیه جامعه، در جهت ارتقاء سواد تغذیه‌ای جامعه، هر ساله اقدام به برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور می‌کند.

نظر شما