شناسهٔ خبر: 43941136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۵ آبان

اجرای ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق تا پایان امسال/رشد تولید اکثر محصولات اصلی بخش صنعت و معدن

رشد تولید اکثر محصولات اصلی بخش صنعت و معدن در ۷ ماه سال ۹۹، بلیت هواپیما ١٠ درصد گران شد، سامانه نوبت دهی مکانیزه در مرزهای تجاری آغاز به کار می کند، اجرای ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق تا پایان امسال برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۵ آبان شبستان به شرح زیر است:

رشد تولید اکثر محصولات اصلی بخش صنعت و معدن در ۷ ماه سال ۹۹/ صدور بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ پروانه بهره‌برداری

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در هفت ماهه سال جاری 3665 پروانه بهره‌برداری صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد رشد را نشان می‌دهد. از بین 34 محصول منتخب، 21 محصول با رشد تولید مواجه شده‌اند که این محصولات جزء کالاهای اصلی بخش صنعت و معدن می‌باشند.

وی گفت: در این مدت کاتد مس با 169 هزار تن با رشد 8 درصدی، فولاد خام با 16 میلیون و 700 هزارتن با رشد 8.7 درصدی، انواع خودرو سواری با حدود 479 هزار دستگاه با رشد بیش از 21 درصدی، شمش آلومینیوم با بیش از 231 هزار تن با رشد 52 درصدی، سیمان با تولید نزدیک به 42 میلیون تن رشد 14 درصدی و ماشین لباسشویی با 550 هزار دستگاه با رشد 53 درصدی را در هفت ماهه امسال نشان می‌دهد.

معاون طرح و برنامه، تأمین مالی واحدهای تولیدی را از مهمترین دغدغه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: برای تحرک بیشتر واحدهای صنعتی نیازمند سرعت بیشتر نظام بانکی هستیم.

زرندی گفت: دو محلی که وزارت‌خانه برای کمک به تأمین مالی واحدهای صنعتی دارد، در قالب تسهیلات تبصره 18 بودجه و پروژه‌ رونق تولید است که در 7 ماه امسال جمعاً از این محل حدود 2500 واحد تأمین مالی شده‌اند.

 

بلیت هواپیما ١٠ درصد گران شد

عصر (شنبه ۲۴ آبان) جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و نماینده شرکت‌های حمل و نقل هوایی داخلی برگزار شد.

در این نشست، نماینده شرکت‌های هواپیمایی داخلی، گزارشی از شرایط خود با توجه به افزایش نرخ ارز، کاهش تعداد پروازها و مسافرین بدلیل گسترش ویروس کرونا، الزام به رعایت پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی و فشارهای ناشی از تحریم ارائه و در ادامه شرح وضعیت مالی و همچنین بهای تمام شده هر ساعت صندلی برای پروازهای داخلی بیان شد.

در پایان جلسه با تایید اعضا مقرر شد قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خرداد ماه امسال به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد.

همچنین مقرر شد محدودیت ارزان‌ترین نرخ برای شرکت‌ها از جدول فوق حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نخواهد داشت. همچنین هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین شده نیست.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی متولی ابلاغ قیمت‌های جدید به شرکت‌ها بوده و سازمان‌های نظارتی متولی نظارت بر رعایت سقف اعمال شده هستند.  

 

سامانه نوبت دهی مکانیزه در مرزهای تجاری آغاز به کار می کند

با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بیست‌ و پنجمین نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور برگزار شد. این نشست که پس از یک وقفه دو ساله پیرو دستور رئیس جمهوری برپا شد، بر عارضه‌یابی، شناسایی مشکلات مدیریتی و بررسی شیوه‌های مدیریتی در پایانه‌های مرزی کشور تمرکز داشت تا مشخص شود که تاکنون در پایانه‌های مرزی، مشکلات چگونه برطرف شده‌اند.

در این نشست، بر یکی از وظایف این شورا که ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مستقر در پایانه‌های مرزی است تاکید شد و چگونگی استفاده از تصمیمات هوشمندانه جهت هماهنگی بین دستگاه‌های عضو مورد مطالعه قرار گرفت.

در این نشست، مشکلات پایانه‌های مرزی از منظر نرم افزار مطرح شد که پس از بحث و بررسی، رویکرد یکپارچه‌سازی نرم‌افزارها در تمامی پایانه‌های مرزی کشور به تصویب رسید. با یکپارچه‌سازی نرم‌افزارها، از این پس می‌توان از طریق هوشمندسازی فرآیندها در ساختارهای مرزی، مشکلات پایانه‌های مرزی را برطرف کرد.

از دیگر موضوعات مطرح در این نشست، مربوط به نوبت‌دهی مکانیزه در پس کرانه‌های پایانه‌های مرزی بود که پس از بحث و بررسی، ساماندهی صف در پایانه های مرزی از سوی اعضا به تصویب رسید و مطابق این مصوبه، مقرر شد که سامانه نوبت دهی مکانیزه در پایانه‌های مرزی بازرگان به صورت پایلوت از بهمن ماه امسال پیاده‌سازی و به بهره‎برداری برسد.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان/دلار ۲۶ هزار و ۷۵۳ تومان

امروز (یکشنبه ۲۵ آبان) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۸۹ دلار و هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۶۰۶ هزار تومان است. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است.

 

امروز (یکشنبه ۲۵ آبان) در بازار ارز دلار ۲۶ هزار و ۷۵۳ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۶۷۲ تومان، پوند ۳۷ هزار و ۹۵۶ تومان، درهم امارات ۷۸۴۳ تومان، یوان چین ۴۳۴۳ تومان و لیر ترکیه ۳۷۲۹ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه ۲۴ آبان) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۸۹ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۶۱۷ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۲۲ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود.

 

همچنین روز گذشته (شنبه ۲۴ آبان) در بازار ارز دلار ۲۶ هزار و ۸۵۲ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۷۷۲ تومان، پوند ۳۶ هزار و ۱۷۰ تومان، درهم امارات ۷۵۰۱ تومان، یوان چین ۴۱۴۱ تومان و لیر ترکیه ۳۵۲۹ تومان بود.

 

قرعه‌کشی محصولات سایپا دوشنبه برگزار می‌شود

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در قرعه کشی سایپا، مراسم قرعه کشی سومین مرحله از فروش فوق العاده محصولات سایپا، راس ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار می شود.

شرایط قرعه کشی این طرح همانند طرح های قبلی سایپا است. ۷ محصول ارائه شده شامل تیبا صندوقدار، تیبا ۲، سایپا ۱۵۱، نیسان تک سوز، نیسان تک سوز با لاستیک رادیال، نیسان تک سوز آپشنال با لاستیک رادیال و نیسان دوگانه سوز است.

نوع خودرو قیمت خودرو موعد تحویل
تیبا صندوقدار ۸۷۰.۷۵۰.۰۰۰ ۹۰ روزه
تیبا ۲ ۹۵۴.۲۶۰.۰۰۰ ۹۰ روزه
سایپا ۱۵۱ ۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۹۰ روزه
نیسان تک سوز ۱.۷۷۷.۲۳۰.۰۰۰ ۹۰ روزه
نیسان تک سوز با لاستیک رادیال ۱.۸۰۵.۲۳۰.۰۰۰ ۹۰ روزه
نیسان تک سوز آپشنال با لاستیک رادیال ۱.۹۰۵.۹۷۰.۰۰۰ ۹۰ روزه
نیسان دوگانه سوز ۱.۹۹۸.۹۸۰.۰۰۰ ۹۰ روزه

 

اجرای ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق تا پایان امسال/برآورد ما رایگان شدن مصرف برق ۳۰ میلیون نفر است

رضا اردکانیان با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه این پویش برای اجرا، تکمیل و به بهره برداری رساندن طرح های آب و برق و فاضلاب در سراسر کشور راه اندازی شده است، افزود: اجرای این پویش باوجود همه محدودیت ها به اتکاء ظرفیت های موجود و توانمندی شرکت های مدیریتی، مهندسین مشاور، پیمانکاران و ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی در حال انجام است.


وی با بیان اینکه طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، یک ابر پروژه و جزو بزرگترین طرح های آبی و خاکی کشور است، ادامه داد: اجرای این طرح که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با پیگیری و پشتیبانی های وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مشارکت بیش از 190 شرکت سازنده ایرانی به ثمر رسیده نیز جزو این پویش است. به جزء این طرح ، تا کنون 126 طرح از 250 طرح را با سرمایه گذاری 27 هزار میلیارد تومان به پایان رساندیم و با این طرح، 128 پروژه با سرمایه گذاری حدود 43 هزار میلیارد تومان به انجام رسیده است.


وزیر نیرو گفت: تا کنون اجرای 7 سد مخزنی، 8 طرح شبکه آبیاری و زهکشی، 4 تصفیه خانه بزرگ آب، 7 تصفیه خانه بزرگ فاضلاب و آبرسانی به 448 روستا و 7 شهر بزرگ انجام شده است.

 

اردکانیان ادامه داد: 9 نیروگاه حرارتی، 13 نیروگاه تجدید پذیر، 5 نیروگاه مقیاس کوچک و 33 طرح پست و خطوط انتقال به ثمر رسیده است.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر این طرح های ساخت و سازی، 7 طرح سازوکاری هم به بهره برداری رسیده است، اضافه کرد: طرح های سازوکاری طرح هایی هستند که هم تاثیر خود را در بهتر اجرا شدن طرح های ساخت و سازی نشان می دهند و هم موجب تسهیل خدمت رسانی به مردم می شوندکه از جمله آنها بی نیاز کردن مردم از مراجعه به شرکت های توزیع برق است. بیش از 40 خدمتی که مردم باید با مراجعه، آن خدمات را دریافت می کردند اکنون با استفاده از فناوری تلفن های همراه و یا ارتباطات تلفنی، قابل انجام است و اجرای طرح های مانند این هم جزو برنامه های امسال است

 

وزیر نیرو در ادامه گفت: در دو سال گذشته به علت شرایط خوب بارشی، حدود یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی جبران و تالاب های زیادی سیراب شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما