شناسهٔ خبر: 43890942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داوود فیرحی درگذشت

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین داوود فیرحی در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
صبح دیروز حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داوود فیرحی استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه‌های علوم‌سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، براثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان لاله تهران درگذشت. ایشان از چند روز پیش در بیمارستان بستری شده بود.
دکتر فیرحی علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای دکتری تخصصی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از این دانشکده در سال ۱۳۷۸ فارغ التحصیل شده بود. از این نویسنده و پژوهشگر سرشناس حوزه و دانشگاه، تالیفات و کتب و مقالات علمی فراوانی برجای مانده است که بخش مهمی از آن به حوزه ی «فقه و سیاست» و «دین و دولت» اختصاص دارد.
این ساتاد دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۳ در زنجان چشم به جهان گشود. وی مقدمات دروس حوزوی را بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در حوزه علمیه ولی‌عصر شهرستان زنجان گذراند. پس از آن مقاطع سطح و دروس خارج را از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد.
از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸ وی به تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی در دانشگاه تهران پرداخت. گرایش دکترای وی اندیشه سیاسی بود.
رساله کارشناسی ارشد وی با عنوان «اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه» بود که در آن به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه دوره قاجار و مکاتب مهم فقهی-سیاسی‌ای که در دوره قاجاریه بسط یافته و در تحولاتی چون نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی تأثیرگذار بودند پرداخته‌است. رساله دکترای وی هم «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» نام داشت که با الهام از روش‌شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شد. وی استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.
همچنین او عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم می‌باشد و درسگفتارهایی در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» برگزار کرده‌است.
وی مؤلف ۱۰ کتاب و همچنین دارای حدود ۶۰ مقاله منتشره در مجلات و کنفرانس‌های علمی در حیطه اندیشه سیاسی اسلام می‌باشد.
روزنامه مردم سالاری فقدان این عالم اندیشمند را به جامعه دانشگاهی و سیاسی کشور تسلیت می‌گوید.
پیام تسلیت دبیرکل حزب مردم‌سالاری
در پی درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی پیام تسلیتی از سوی دکتر مصطفی کواکبیان (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و دبیر کل حزب مردم‌سالاری به شرح زیر صادر شد:
إذامات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شی . تقدیر الهی و مشیت خداوندی بر این تعلق گرفت که یکی از بهترین فرزندان وارسته حوزه و دانشگاه در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا از میان ما رخت بربندد. بی‌شک ارتحال ملکوتی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی دوست چندین ساله اینجانب و به عنوان استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر برجسته دانشگاهی و نواندیش بزرگ دینی و نویسنده والامقام و اندیشمند سختکوش با ده‌ها آثار علمی، حوزوی و دانشگاهی برای دوستان و همکاران و همراهان ایشان سخت و طاقت فرساست. خاطره سخنرانی‌های ایشان در مجامع علمی و مراسم مذهبی به ویژه در هیات عشاق الائمه حزب مردم‌سالاری هیچگاه فراموش نخواهد شد.
آری او از جمله روحانیون خوشفکر و نواندیشی بود که دغدغه اسلام و ایران را توأمان داشت؛ اینجانب مصیبت وارده را به خانواده معزز ایشان و تمامی وابستگان و علاقمندان حوزوی و دانشگاهی تسلیت گفته و از خداوند سبحان علو درجات ایشان و حشر و نشر با اولیای الهی و مجاهدان راه خدا و شهدای کربلا را مسألت دارم. عاش سعیدا و مات سعیدا. مصطفی کواکبیان.
پیام تسلیت سید محمد خاتمی 
سیدمحمد خاتمی نیز درگذشت فقیه متبحر و عالم متأمل دکتر داوود فیرحی را تسلیت گفت.
در پیام تسلیت وی آمده است: چه تاب‌سوز و جان‌فرسا است شنیدن خبر درگذشت عزیزی که وجودش حجت موجه بود بر سازگاری سنت (اگر دلیری نقد و نه نفی آن را داشته باشیم) و جهان نوپدید انسان روزگار (اگر بر نقد و نه نفی آن دلیری کنیم)؛ و چه خسارت‌بار است فقدان این بزرگ برای عالم اندیشه و ایمان.
روان پاک و تابناک حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی در جوار رحمت گسترده الهی آرام گرفت، ولی جان آنان را که انسان را آزاد و عزیز و برخوردار می‌خواهند و می‌دانند و دین خدا را برای فراهم آوردن چنین زندگانی برای انسان می‌فهمند و تفسیر می‌کنند آشوب‌زده و سوزان کرد. او فقیهی بود متبحر و عالمی متأمل و خیراندیشی متخلق به اخلاق الهی و سیاست شناسی نواندیش و انسان‌دوستی بی‌ریا.
من این مصیبت بزرگ را به همه اصحاب علم و فضیلت و همکاران و همراهان و ارادتمندان به او، بخصوص به خاندان شریف فیرحی، به همسر باوفایش و فرزندان خوب و گرانقدرش و همه بستگان عزادار تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت پروردگار علو درجات این فقید سعید و سلامتی و صبر و اجر بازماندگان معزز را مسألت می‌کنم. یادش گرامی و راه او پر 
رهرو باد.
پیام تسلیت معاون اول رئیس جمهور 
معاون اول رئیس جمهوری نیز در پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین داود فیرحی را تسلیت گفت و افزود: درگذشت تأسف انگیز دانشمند فرهیخته، استاد ممتاز و برجسته علوم سیاسی دانشگاه تهران ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه علمی کشور است.
اسحاق جهانگیری در این پیام نوشت: مصیبت فقدان این روحانی نواندیش و وارسته که عمر پر برکت خود را صرف توسعه علمی کشور و پژوهشگری در حوزه‌های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام کرد و در این مسیر آثار متعدد علمی نیز از خود به یادگار گذاشت، به جامعه دانشگاهی کشور، اساتید و دانشجویان، علاقه مندان و بستگان به ویژه خانواده محترم ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای آن فقید سعید غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسألت دارم.
پیام تسلیت آیت الله محقق داماد 
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران نیز در پیامی، درگذشت حجت الاسلام داوود فیرحی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را تسلیت گفت.
متن پیام سید مصطفی محقق داماد بدین شرح است: با قلبی آکنده از اندوه رحلت اسفناک مفضال ارجمند حضرت حجةالاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی استاد دانشگاه تهران و همکار ‌مدعو گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم را به اطلاع می‌رساند. فقدان این پژوهشگر صلح‌دوست که هرگز چهرۀ مهربانش از خاطر دوستان زایل‌شدنی نیست برای ارباب فضیلت، ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر است. این فاجعۀ مولمه را خدمت بازماندگان داغدار و بستگان سوگوار و همۀ جامعۀ فضیلت‌گستر کشور تسلیت عرض می‌کنم و برای روان آن عزیز رضوان واسعه حق متعال و برای عموم دانشیان از ملت ایران عزت وسربلندی و برای به‌سوگ‌ نشستگان این مصیبت، صبرجمیل و اجر جزیل 
مسالت دارم.
 

نظر شما