شناسهٔ خبر: 43867662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس جمهور: فضا برای برقراری روابط بهتر و نزدیک‌تر با همه کشور‌های دوست، آماده شده است

رئیس جمهور گفت: در طول سال‌های گذشته روابط بسیار خوبی با برخی همسایگان از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و سایر کشورهایی که با ما دوست هستند مانند روسیه و چین برقرار کردیم، احساس می کنیم فضا برای روابط بهتر و نزدیک تر با همه کشورهای دوست‌مان آماده تر شده است.  کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره تکلیف مالکیت در آپارتمانها از حیث مشاع بودن یا اختصاصی بودن ملک توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز در جلسه هیئت دولت اظهارداشت: در هفته های اخیر جهان شاهد تحول بزرگی بود که در پی آن فردی که با تحقیر برخی از ملت‌های منطقه را گاو شیرده لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همه ملت‌های جهان و از جمله خود مردم آمریکا را برانگیخته بود، در یک انتخابات با مخالفت شدید مردم مواجه شد و این بسیار اهمیت دارد. 

وی افزود: رژیمی که خواب سقوط ایران را می‌دید خود به صورت بسیار حقیرانه‌ای ساقط شد، امروز جز چند کشور کوچکی که همیشه جزو اذناب این رژیم بودند در سراسر دنیا، شرایط جدیدی را پیش روی خودشان می بینند. 

روحانی عنوان کرد: در داخل کشورما نیز انتظارات جامعه  و مردم شاهد یک تغییر و تحول شده است و انتظارات تورمی و رکودی تبدیل به یک انتظارات گشایشی و با امید به شرایط آینده شده است؛ منتها این امید معنایش این نیست که روابط ما با آمریکا چگونه باشد. 

رئیس جمهور گفت: اساس ما در سیاست خارجی، برقراری روابط با کشورهای همسایه و دوست مان است منتها دولت آمریکا به عنوان یک رژیم رو به پایان است، این دولت به عنوان یک عامل مزاحم در روابط ما با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد، این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است و لذا شرایط براساس فعالیت بر مبنای مصالح و منافع کشور آماده تر شده است. 

وی اضافه کرد: در طول سال های گذشته روابط بسیار خوبی با برخی همسایگان از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و سایر کشورهایی که با ما دوست هستند مانند روسیه و چین برقرار کردیم و احساس می کنیم فضا برای روابط بهتر و نزدیک تر با همه کشورهای دوست‌مان آماده تر شده است. 

روحانی با بیان اینکه اشکال دولت رو به پایان  آمریکا این بود که خودشان خیلی آشنا به سیاست بین الملل نبودند، گفت: تقریبا مجری دیکته تندورهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند. وقتی به نطق‌های ترامپ که در مجامع بین المللی علیه ایران بکار می‌برد، می نگریم می بینیم همان نکات، لغات و تعبیراتی را به کار می‌برد که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد. مشخص بود این نطق را چه کسانی نوشته اند و همه مشکلات هم از اینجا نشات گرفت که اینها نتوانستند بر مبنای مصالح مردم آمریکا و جهان تصمیم گیری کنند.

وی با بیان اینکه علت اینکه در انتخابات آن‌ها عقب افتادند و رقیب آن‌ها جلو افتاد، دو عامل مهم بود، گفت:  یکی ناتوانی آن‌ها در موضوع کرونا بود به‌طوری که مردم کشور خودشان را نابود کردند و به جای اینکه برای مبارزه با این ویروس برنامه ریزی کنند، شروع به دست انداختن مردم  کردند که اصلاً خبر و مسئله‌ خاصی نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا ایجاد کردند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه مسئله دوم به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان بود، خاطرنشان کرد: صرفاً بحث ایران نبود، روابط با همکاران دوست و سنتی شان در اروپا هم به هم ریخت و با چین هم به هم ریخته بود. مردم هر روز صبح بیدار می‌شدند و می‌دیدند یک گوشه از روابط شان با دنیا به هم ریخته است. 

وی گفت: مسئله سوم  تحقیر آمریکا در سیاست خارجی بود. آمریکایی‌ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل اینچنین در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل مختلف تحقیر نشده بودند. اینکه در سازمان ملل آن طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک با آن‌ها رای بدهد، در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. یا اینکه طرحی را در شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کشوری اعتنا نکند، تحقیر بزرگی برای مردم آمریکا  بود و به همین دلیل مردم این کشور تصمیم به تغییر در این انتخابات اخیر گرفتند.
 
وی عنوان کرد: اساس سیاست ما تعامل سازنده و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تعامل گسترده با جهان است و آن‌هایی که تخاصم را شروع کردند، خودشان باید کنار بگذارند و هر موقع آن‌ها از سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران دست بردارند، شرایط متفاوت خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: آدمی را که دورانش رو به پایان است، از ابتدا تحریکش کردند و با تصورات کودکانه و توهم آمیز از برجام خارج شد و آقایی که جدید آماده گفته است می‌خواهم به برجام برگردم. این به عهده آن‌ها است اگر به وظیفه عمل کردند می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: ما برنامه‌های خودمان را به اراده آن‌ها پیوند نمی‌زنیم، این برنامه‌ها به اصول ما پیوند خورده اند. حال اگر آن‌ها به سمت اصول ما حرکت کردند، راه باز است، اما اگر نخواستند برنامه‌های ما که بر مبنای تداوم روند حاکمیت کنونی تنظیم شده، ادامه می‌یابد.

رئیس جمهور بیان داشت: مبنای برنامه‌های ما تولید، افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور و وفور کالا در داخل است که  این روند همچنان تداوم خواهد داشت. 
 
 روحانی احترام به حقوق ملت‌ها، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، مقابله با تروریسم، پایان یکجانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات را مبنای اصلی سیاست جمهوری اسلامی ایران دانست وگفت: این سیاست‌ها تغییر نمی‌کنند و هر دولتی هم در آمریکا روی کار بیاید باز هم همین سیاست‌های خود را دنبال خواهیم کرد لذا سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشت امروز و فردا هم خواهد داشت. به دولت آمریکا بستگی دارد که چه مقدار به این سیاست‌ها نزدیک شود و یا از آن فاصله بگیرد.

وی تصریح کرد: فردی که دوره‌اش رو به پایان است برجام را بدترین توافق تاریخ می‌دانست و تحریکش کردند تا از آن خارج شود با این تصور کودکانه و توهم‌آمیز که در طول دو سه ماه می‌تواند ایران را سرنگون کند و آن‌هایی که جدیداً انتخاب شدند از ابتدا در تبلیغات خود اعلام کردند که می‌خواهند به برجام برگردند. ایران و ۱+۴ از ابتدا در برجام بودند و این بر عهده آنهاست که اگر به وظیفه خود عمل کنند می‌توانند راه جدید را انتخاب کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت دوازدهم بر اساس گزارش وزیر راه و شهرسازی ۲۵۰۰ واگن و لوکوموتیو به بخش حمل و نقل کشور اضافه شده است، افزود: از طرفی در این هفت ماهه امسال علیرغم همه مشکلات جابه جایی کالا ۶ درصد نسبت به هفت ماهه پارسال افزایش داشته که حجم آن حدود ۲۸۷ میلیون تن بوده است. در این مدت ورود کالای اساسی و حمل آن ۱۱.۷ درصد افزایش داشته و در این مدت ۶۰ میلیون تن کالای اساسی جابجا شده است.

روحانی تاکید کرد: برخی از دوستان به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند، بگذارید فضای بهتری که در ذهن مردم به وجود آمده باقی بماند و برخی‌ها موضوعات منافع ملی را به انتخابات کشور گره نزنند، تبلیغات و فضای انتخاباتی هیچ اشکالی ندارد اما باید توجه داشت که منافع ملی را نباید فدای انتخابات کرد.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان تحریم را به جنگ تروریستی تبدیل کردند و حتی تا مرز جنگ و از خط قرمز ما عبور کردند، تصریح کرد: آنان بزرگ‌ترین سردار کشورمان را ناجوانمردانه به شهادت رساندند و گروهی بودند که با فحاشی و بدنامی با مردم ایران صحبت کردند و امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که شاهد آن باشیم که کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر ملت‌های دیگر و با پایبندی بر تعهدات خود به مسیر صحیح برگردند.

رئیس جمهور بیان داشت: هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است از آن استفاده خواهیم کرد، هدف ما لغو تحریم‌ها و تعامل سازنده با جهان است و هر جا و هر فرصتی برای این کار مهیا باشد اقدامات خود را انجام خواهیم داد و هیچ‌کس حق فرصت‌سوزی ندارد و از فرصت‌ها بر مبنای منافع و وحدت ملی استفاده خواهیم کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در طول هفت سال گذشته بر مبنای تعامل با دنیا پیش رفتیم و ثمره آن را در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به خوبی مشاهده کردیم که این دوره از لحاظ شاخص‌های اقتصادی جزو بهترین شرایط در ۴۰ سال گذشته بود. در تمام شاخص‌ها بر مبنایی که نظام جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده بود، با خواست رهبری پیش رفتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سه سال اخیر سیاست ما مقاومت و ایستادگی و گسترش صادرات و تولید بوده است، گفت: در این مدت علیرغم همه مشکلات تسلیم هیچ فشاری نشدیم و به رغم شرایط مالی متفاوتی که با گذشته داشتیم حدود ۱۰۰ هزار میلیون تومان به خاطر کرونا در اختیار مردم قرار دادیم و از آبان ۹۸ تا امروز یک بسته حمایتی- معیشتی را به طور ماهیانه به مردم پرداخت می‌کنیم ضمن اینکه از اسفند پارسال تا امروز حقوق‌ها را افزایش دادیم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به انجام رسیده است و در عین حال توسعه کشور را هم دنبال کردیم.

 روحانی گفت: در طول سال جاری ۵۷ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم پس مسیر ما بر مبنای استفاده از شرایط برای بهبود زندگی مردم و کاهش فشار معیشتی بوده است.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری از اینکه شرایط بهتری برای آینده پیش رو باشد، گفت: از هر فرصتی که به نفع منافع ملی و رفع تحریم باشد حتما استفاده خواهیم کرد و این‌ها جزو مباحث حزبی و جناحی نیست البته در هر گامی که بخواهیم برداریم حتما به رهنمود‌های مقام معظم رهبری توجه خواهیم کرد.

 روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت در هفت سال گذشته در برخی از زمینه‌ها گام‌های بسیار مهم و بی‌نظیری را برداشته است، گفت: یکی از این گام‌ها در زمینه بانک‌ها و پایان دادن به فعالیت موسسات غیرمجاز بود. ضمن اینکه در ماه‌های آینده موضوع ادغام بانک‌های نیرو‌های مسلح به پایان خواهد رسید و همه آن‌ها در بانک سپه ادغام خواهد شد و این کار بسیار مهمی در نظام بانکی کشور است.

رئیس جمهور یکی دیگر از اقدامات زیرساختی دولت را گسترش خطوط راه آهن در سراسر کشور دانست و گفت: امروز استان‌های مختلفی به راه آهن سراسری متصل شده است و دولت اتصال راه آهن خلیج فارس به دریای خزر و راه آهن ایران به افغانستان و همچنین راه آهن چابهار به زاهدان را با جدیت پیگیری می‌کند.

 روحانی با تاکید بر اینکه دولت با همه توان به دنبال متعادل کردن نرخ ارز و کاهش قیمت کالا‌های اساسی است، گفت: از همه وزرای اقتصادی که در سه سال جنگ اقتصادی با همه توان به میدان آمده و اقدامات بسیار بزرگی را انجام دادند سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم با تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های گسترده‌تری در ماه‌های آینده داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما