شناسهٔ خبر: 43866475 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ریاست‌جمهوری بایدن، طراح تجزیه عراق؛ طرح اقلیم سنی، احیا می‌شود؟

یک تحلیلگر عراقی می‌گوید به قدرت رسیدن طراح نظریه تجزیه عراق در آمریکا، برخی طرف‌های عراقی را به تلاش برای اجرای پروژه ایجاد اقلیم سنی در کشورشان سوق می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراق معتقد است که رسیدن «جو بایدن» به پست ریاست‌جمهوری در آمریکا، طرح ایجاد اقلیم سنی و جدایی منطقه کردستان را در ذهن برخی طرف‌ها زنده خواهد کرد و منازعه سیاسی آتی در عراق احتمالا پس از برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق آغاز می‌شود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: آمریکا موافق وحدت و یکپارچگی عراق و استقلال سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن نیست و هنوز در هر امر کوچک و بزرگی در عراق دخالت می‌کند. در سایه قرار گرفتن جوزف بایدن بر رأس هرم آمریکا، طرح تجزبه عراق بار دیگر طرح خواهد شد. امری که برخی طرف‌ها از آن سوء‌استفاده خواهند کرد و طی مرحله آتی با سفر به واشنگتن این طرح را احیا می‌کنند.

این تحلیلگر عراق تصریح کرد: کردها نیز در صورت کسب حمایت آمریکا و خرید وجدان برخی سیاستمداران، احتمالا اقدام برای جدایی و اعلام کشور کردستان را آغاز خواهند کرد. انتظار می‌رود که این تحرکات پس از برگزاری انتخابات زودهنگام روی دهد اما این امر بدون منازعات و درگیری‌های سیاسی با مخالفان این رویکردها نخواهد بود.

در حالی که تا ورود «جو بایدن» به کاخ سفید تنها چند هفته باقی‌مانده، درباره موضع او در قبال پرونده عراق گمانه‌زنی‌های صورت می‌گیرد که همگی حول محور اجرای پروژه قدیمی او برای تجزیه عراق می‌چرخند.

وی که صاحب نظریه تجزیه عراق به سه اقلیم کردی، سنی و شیعی است، اشراف ویژه‌ای بر روی پرونده عراق دارد، تاکنون ۲۷ سفر به این کشور داشته و روابط نزدیکی با برخی سیاستمداران عراقی دارد، احتمال دارد به بهانه‌های مختلف این پروژه قدیمی را احیا کند و با بازبینی در برخی بخشهایش، آن را اجرایی کند.

انتهای پیام/ص

نظر شما