شناسهٔ خبر: 4386292 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشکلات تدارکاتي کميته بين المللي صليب سرخ براي ارسال کمک به يمن

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/01/17
کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد برای ارسال کمک های بشردوستانه خود به یمن و توزیع آنها در میان ساکنان مناطق جنگزده این کشور با مشکلات تدارکاتی مواجه شده است.
سیتارا جابین، سخنگوی سازمان بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ مستقر در ژنو روز دوشنبه تاکید کرد: quotation mark ما مجوز لازم را برای ارسال یک فروند هواپیمای باری حامل دارو و تجهیزات پزشکی به یمن دریافت کرده ایم اما این هواپیما برای نشستن در فرودگاه صنعا مشکل دارد و شرایط برای فرود هواپیماها در این فرودگاه روز به روز دشوارتر می شود. quotation mark
سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ افزود: « ما تلاش می کنیم مشکلات تدارکاتی موجود در مسیر ارسال کمکهای بشردوستانه به یمن را برطرف سازیم. » وی در رابطه با وضعیت شهر عدن خاطر نشان کرد کمیته بین المللی صلیب سرخ قصد دارد گروهی از جراحان خود را که در حال حاضر در جیبوتی مستقر هستند، به این شهر بندری یمن اعزام کند.
وی افزود:« ما برای این کار به مجوز تمام طرفهای درگیر در مناقشه یمن نیاز داریم چرا که تامین امنیت پزشکان بشردوست برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.»
قرار است گروه پزشکان کمیته بین المللی صلیب سرخ مستقر در جیبوتی که شامل چهار جراح است، با کشتی خود را به یمن برسانند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ روز شنبه نیز یک بار دیگر خواستار ترک مخاصمه بشردوستانه بیست و چهار ساعته در یمن شد تا بتوان کمکهای دارویی و درمانی برای ساکنان مناطق آشوبزده یمن ارسال کرد.
به رغم تلاشهای گسترده و تماسهای مکرری که مسئولان کمیته بین المللی صلیب سرخ در هفته گذشته با طرفهای درگیر در مناقشه یمن داشتند ، پرسنل پزشکی و کمکهای دارویی و درمانی که ساکنان مناطق جنگزده یمن به آن نیاز مبرم دارند، هنوز به این کشور اعزام نشده است. کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیانیه ای خواستار آن شده است که تمام راههای هوایی، دریایی و زمینی یمن هر چه زودتر به مدت بیست و چهار ساعت باز شوند تا این سازمان بشردوست بتواند کمک های خود را به ساکنان مناطقی که امدادرسانی به آنها از یک هفته پیش به علت حملات هوایی و درگیریهای زمینی متوقف شده است، برساند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، کمیته بین المللی صلیب سرخ برای برآورده کردن نیازهای دارویی و درمانی مناطق جنگزده یمن نزدیک به چهل و هشت تن انواع دارو و کیت های جراحی تهیه کرده و منتظر آن است تا به محض فراهم شدن شرایط مناسب، آنها را با هواپیما یا کشتی به یمن بفرستد. بنا به اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ با استفاده از این کمک های دارویی و پزشکی می توان نیازهای دو تا سه هزار نفر را تامین کرد. این سازمان بشردوست بین المللی همچنین آماده است تا یک محموله کمکی دیگر شامل چادر، مولدهای برق و تجهیزات لازم برای تعمیر شبکه های آب آشامیدنی یمن که در حملات و بمباران ها آسیب دیده اند، به این کشور ارسال کند.
ذخایر دارویی و تجهیزات درمانی در بیمارستانها و درمانگاههای یمن که مجروحان درگیریهای مسلحانه و حملات هوایی در آنجا بستری شده اند، در حال اتمام است و ساکنان بسیاری از مناطق جنگزده این کشور از کمبود سوخت و آب آشامیدنی رنج می برند این در حالی است که سازمانهای بشردوست بین المللی از جمله صلیب سرخ هشدار داده اند که ذخایر مواد غذایی یمن نیز در حال تمام شدن است.
سه تن از نیروهای د اوطلب هلال احمر یمن هفته گذشته در حالی که تلاش می کردند به چندین زخمی کمک کنند، هدف شلیک گلوله قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

163/125

نظر شما