شناسهٔ خبر: 43860278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گفت وگوی نخست وزیر عراق با ولیعهد سعودی

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری واس، نخست وزیر عراق سه شنبه شب با ولیعهد سعودی درباره مسائل دوجانبه و نیز در خصوص همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گفتگو کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این گفتگو که از طریق وبینار و با حضور شماری از وزیران و مسئولان دو کشور برگزار شد، جزئیات چهارمین نشست کمیته مشترک هماهنگی عراق و عربستان و کارگروه‌های برآمده از دل آن در زمینه‌های انرژی، صنایع تبدیلی، سیاسی و امنیتی و نظامی، فرهنگی و رسانه ای، اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری، آموزشی و جوانان، حمل و نقل و گذرگاه‌های مرزی و بنادر و نیز کارگروه مالی و بانکی را بررسی و نتایج حاصله از آن‌ها را در دستور کار قرار دادند.

بنا بر این گزارش، الکاظمی و بن سلمان همچنین توافقنامه‌ها و یادداشت‌های نشست‌های سه دوره گذشته کمیته هماهنگی مشترک برای تقویت روابط برادرانه بین دو کشور برادر عراق و عربستان را مورد بررسی قرار دادند.

دو طرف سپس بیانیه مشترکی را صادر کردند که از مهمترین مفاد آن تاکید بر اهمیت توسعه افق‌های همکاری دوجانبه و تقویت آن‌ها در زمینه‌های مختلف به خصوص مسائل سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری و همچنین تاکید بر اهمیت همکاری در زمینه انرژی و تبادل تجربیات و هماهنگی موضعگیری‌های نفتی در چارچوب سازمان اوپک و اوپک پلاس و نیز دعوت مجدد عراق از شرکت‌های سعودی برای سرمایه گذاری در عراق است.

گفت وگوی الکاظمی و بن سلمان و صدور این بیانیه مشترک درحالی است که از بیش از دو هفته پیش محافل داخلی عراق شاهد انتقاد‌های گسترده به نوع رویکرد اقتصادی دولت الکاظمی است.

این محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواهان نگاه به شرق و اجرای قرارداد تجاری با چین به جای نگاه به کشور‌های عربی هستند، زیرا به اعتقاد آنها، کشور‌های عربستان، مصر و اردن که دولت عراق به دنبال همکاری اقتصادی با آن‌ها است، از توان فناوری و اقتصادی و سرمایه‌ای در سطح چین برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

نظر شما