شناسهٔ خبر: 43859589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

پس از ادعای ترامپ در مورد آرای نوادا صورت گرفت؛

شکایت تیم بایدن بابت تاخیر در انتقال قدرت

صاحب‌خبر -

 

رئیس‌جمهوری آمریکا با تکرار ادعاهایش برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات سوم نوامبر که پیروزی جو بایدن را نشان می‌دهد، گفت به زودی شواهد شوکه‌کننده‌ای منتشر می‌شود. دونالد ترامپ، در یک سری پیام‌های توییتری نوشت: نوادا در حال تبدیل شدن به «فاضلاب آرای جعلی» است. یک فعال سیاسی آمریکایی و دادستان کل سابق نوادا در حال یافتن شواهدی هستند که وقتی منتشر شوند، بسیار شوکه‌کننده خواهند بود! دونالد ترامپ در پیام دیگری نوشت: پنسیلوانیا به ما اجازه نداد تا بیشتر شمارش آراء را ببینیم. غیر قابل تصور است و در این کشور غیر قانونی است. او همچنین با اشاره به اسامی رئیس کارکنان سابق کاخ سفید و یک جمهوری‌خواه سابق مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: ویسکانسین بسیار خوب به نظر می‌رسد. از نظر قانونی به مقداری زمان نیاز داریم. به زودی اتفاق می‌افتد! ترامپ در خصوص یک ایالت دیگر هم که با بازشماری آراء مواجه است، نوشت: جورجیا یک پیروزی ریاست جمهوری بزرگ است، همانطور که در شب انتخابات بود!

تیم انتقالی جو بایدن بابت تاخیر یک آژانس فدرال در به رسمیت شناختن پیروزی این نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری مقابل دونالد ترامپ، در نظر دارد تا یک اقدام حقوقی به جریان بیندازد. رویترز گزارش داده که، «اداره سرویس‌های عمومی» معمولا پس از روشن شدن این قضیه که کدام نامزد ریاست جمهوری در انتخابات پیروز شده، روند انتقال قدرت را آغاز می‌کند. به رغم آنکه شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های خبری آمریکا،‌ جو بایدن را روز شنبه به عنوان پیروز انتخابات اعلام کردند، هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. او حداقل ۲۷۰ رای الکترال لازم برای دستیابی به ریاست جمهوری را گرفت. با این حال شمارش آراء همچنان ادامه دارد. قانون به درستی مشخص نکرده است که چه زمانی این نهاد باید اقدام کند اما مقام‌های انتقالی بایدن می‌گویند، پیروزی آنها محرز است و تاخیر جایز نیست، حتی اگر ترامپ از اذعان به شکست امتناع کند. دونالد ترامپ بارها بدون سند و مدرک مدعی تقلب در آراء شده و چندین دعوی حقوقی برای به چالش کشیدن نتایج به راه انداخته است.

مقام‌های انتخاباتی اما می‌گویند، سندی دال بر تقلب چشمگیر وجود ندارد و کارشناسان حقوقی هم بعید می‌دانند تلاش‌های ترامپ به جایی برسد. امیلی مورفی، هماهنگ‌کننده اداره سرویس‌های عمومی در سال ۲۰۱۷ از سوی ترامپ منصوب شد و سخنگوی او می‌گوید هنوز فرد پیروز کاملاً مشخص نیست. یک منبع نزدیک به مورفی گفت که او قصد دارد تصمیم محتاطانه‌ای اتخاذ کند. یک عضو تیم انتقالی بایدن به خبرنگاران گفت، اکنون وقت آن است که اداره سرویس‌های عمومی (جی‌اس‌ای) رئیس‌جمهوری منتخب را به رسمیت بشناسد چون در غیر اینصورت تیم انتقالی یک اقدام حقوقی را به جریان می‌اندازد. این مقام که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد اقدام حقوقی قطعا محتمل است اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که ما در دست بررسی داریم. با این حال او از تشریح گزینه‌های دیگر خودداری کرد. تاخیر در این روند به بهای دسترسی تیم بایدن به میلیون‌ها دلار اعتبار فدرال و توانایی برای ملاقات با مقام‌ها در آژانس‌های اطلاعاتی و دیگر سازمان‌ها تمام می‌شود. این در حالیست که لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه که در انتخابات مجدد سنا در ایالت کارولینای جنوبی پیروز شد به شبکه فاکس نیوز گفته است که من از تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا برای به چالش کشیدن برخی از نتایج انتخابات حمایت می‌کنم، اما ترامپ را ترغیب می‌کنم که در صورت ناکام ماندن شکایت‌های قانونی‌اش، برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 نامزد شود؛ چراکه ما نباید اجازه دهیم این جنبش خاموش شود، بلکه باید نامزدی مجدد او را بررسی کنیم تا طی چهار سال آتی یک سازمان ایجاد شود.

 

نظر شما