شناسهٔ خبر: 43741606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بایدن در آرای حضوری ویسکانسین جلو افتاد/بایدن در ایالت «مِین» پیروز شد/مایک پنس: ترامپ انتخابات را برده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-شمارش آرای حضوری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت ویسکانسین از پیش بودن «جو بایدن» حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از سایت انتخابات آمریکا، شمارش آرای حضوری انتخابات ریاست جمهوی آمریکا در ایالت ویسکانسین نشانگر آن است که «جو بایدن» توانسته از رقیب جمهوریخواه خود در این ایالت پیشی بگیرد.  
 بر همین اساس تا این لحظه بایدن 49.4 درصد آرا را در این انتخابات تصاحب کرده است.  ترامپ نیز با فاصله ای کم و با تصاحب 49.1 درصد آراء در این ایالت در تعقیب بایدن است.  
با توجه به آنکه شمارش آرای پستی در این ایالت هنوز انجام نشده، مشخص شدن آرای الکترال و فرد پیروز قطعی در ویسکانسین هنوز مشخص نیست.  
بر همین اساس هنوز تغییری در نتیجه کلی آرای الکترال نامزدها رخ نداده و بایدن همچنان با کسب 238 رای الکترال 
پیشتاز است.

تلاش ترامپ برای متوقف کردن شمارش آراء «بی شرمانه» است
کمپین انتخاباتی «جو بایدن» در واکنش به صحبت های «دونالد ترامپ» درباره متوقف شدن شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این اقدام را بی شرمانه خواند.
به گزارش  خبرگزاری فرانسه، کمپین انتخاباتی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به صحبت‌های «دونالد ترامپ» در مورد پیروزی در انتخابات و لزوم توقف شمارش آراء واکنش نشان داد.
بر اساس اعلام کمپین انتخاباتی بایدن، متوقف کردن شمارش آرای انتخابات بی‌شرمانه و بی سابقه است.
ساعاتی قبل دونالد ترامپ بدون توجه به ادامه روند شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، مدعی شد که در این رقابت‌ها پیروز شده و دیگر نیازی به شمارش مابقی آراء نیست.
ترامپ همچنین در صحبت‌های خود تهدید کرد که اگر کار شمارش آراء ادامه بیابد به دیوان عالی آمریکا متوسل می‌شود.

رسانه‌های دموکرات: ترامپ «به غلط» اعلام پیروزی کرد
ادعای ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات 2020 و طرح شکایت در دیوان عالی آمریکا، رسانه‌ها به ویژه طرفداران حزب دموکرات را شوکه کرد.
در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی زودهنگام، خود را پیروز رقابت 2020 معرفی کرد؛ رسانه‌ها به ویژه آنها که طرفدار حزب دموکرات هستند، واکنش تندی به اظهارات او نشان دادند.
رویترز حین پوشش ادعای جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا، از این تیتر استفاده کرد: ترامپ به غلط خود را پیروز اعلام کرد چرا که آراء در ایالات میشیگان، پنسیلوانیا، جورجیا و ویسکانسین هنوز به طور کامل شمرده نشده است.
بی بی سی هم نوشت: در حالی که میلیون ها رأی قانونی هنوز شمارش نشده، دونالد ترامپ شخصا اعلام پیروزی کرده است.
سی ان ان هم با به چالش کشیدن ادعای ترامپ نوشت: اگر کاری که ترامپ درباره تضییع حق رای در آمریکا کرده است در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد همه ما در آمریکا شوکه می‌شدیم. وی می‌گوید تمایل ندارد که آراء شمارش شوند چون مدعی است خودش پیروز شده است.
لس آنجلس تایمز و واشنگتن پست هم تیتر «ترامپ به غلط خود را پیروز اعلام کرد» برای رسانه‌ای کردن ادعای او مطرح کردند.
«بن رودز» قائم‌مقام مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: او در حال باختن است و این را می‌داند. او تا حد ممکن اوضاع را خطرناک می‌کند.
 از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که ترامپ در صورت پیروزی در ایالات کلیدی فلوریدا، اوهایو و تگزاس که آرای حضوری و پُستی آنها به طور همزمان شمارش می‌شود؛ نتیجه انتخابات در ایالات حساسی چون ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان و جورجیا را زیر سوال ببرد. در این چهار ایالت، شمارش آرای پستی به بعد از اتمام شمارش آرای حضوری موکول خواهد شد.
در واقع، ترامپ مدعی است این چهار ایالت حق ندارند از ساعت 4 بامداد به وقت محلی آرای دیگری را شمارش کنند چرا که در غیر این صورت، وی موضوع را به دیوان عالی ارجاع خواهد داد- بالاترین مرجع قضایی آمریکا که 6 تن از 9 قاضی آن را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند.

بایدن در ایالت «مِین» پیروز شد
نتایج شمارش آراء در ایالت «مین»، از پیروزی نامزد حزب دموکرات آمریکا در این ایالت حکایت دارد.
به گزارش اسوشیتدپرس، «جو بایدن» با کسب 53.4 درصد آراء از آرای انتخاباتی ایالت مین، در این ایالت به پیروزی رسید.
میزان آرای کسب شده از سوی دونالد ترامپ در این ایالت 43.7 درصد بوده است. از انتخابات سال 2008 تاکنون نامزدهای حزب دموکرات در این ایالت به پیروزی رسیده اند.
با حساب پیروزی بایدن در ایالت مین، مجموع آرای الکترال بایدن به 238 و آرای الکترال ترامپ به 213 رسیده است. نامزدی که بتواند 270 رای الکترال را کسب کند برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.
این در حالی است که با وجود ادامه داشتن شمارش آراء، ترامپ ساعتی قبل از پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود.

شمارش آراء ادامه دارد اما ترامپ انتخابات را برده است
معاون «دونالد ترامپ» در اظهاراتی کوتاه ادعای رئیس خود مبنی بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تایید کرد.
به گزارش ایندیپندنت،  «مایک پنس»  معاون رئیس‌جمهور آمریکا، طی سخنرانی کوتاهی در کاخ سفید که پس از سخنرانی دونالد ترامپ انجام شد، گفت که شمارش آراء ادامه دارد، اما جمهوریخواهان در ایالت‌های مهم و کلیدی با اختلاف زیاد به پیروزی رسیده‌اند.
پیش از پنس، ترامپ در اظهاراتی بعد از تشکر از مردمی که رای خود را به سبد او انداخته بودند؛ مدعی شد: متأسفانه بعضی ها سعی می‌کنند حق ما را سلب کنند.
ترامپ ادامه داد: در ایالاتی که انتظار نداشتیم مثل فلوریدا نه تنها بردیم بلکه با اختلاف زیاد پیروز شدیم. در ایالات بزرگی چون اوهایو و تگزاس هم برنده شدیم. ما در تگزاس 700 هزار رأی بیشتر آوردیم. ما جورجیا را هم بردیم. از همه مهم‌تر ما در حال پیروزی در پنسیلوانیا با تعداد فوق العاده‌ای از آراء هستیم.
این اظهارات ترامپ در حالی ایراد شد که شمارش آراء در ایالات کلیدی جورجیا و پنسیلوانیا هنوز تمام نشده حال آنکه، در مرحله شمارش آرای حضوری، ترامپ پیشتاز است. اما مسئله مهم آن است که آرای پستی این دو ایالت دیرتر شمرده خواهد شد و احتمال دارد وزنه انتخابات به نفع رقیب دموکرات تغییر کند.

وضعیت آرای ایالت‌های باقیمانده:
ویسکانسین: ترامپ با اختلاف 100 هزار رای پیشتاز است اما همچنان 700 هزار رای جهت شمارش وجود دارد.
پنسیلوانیا: ترامپ با اختلاف 700 هزار رای پیشتاز است اما 1.8 میلیون رای جهت شمارش باقی مانده است.
میشیگان: ترامپ با اختلاف 300 هزار رای پیشتاز است اما 1.8 میلیون رای جهت شمارش وجود دارد.
کارولینای شمالی: ترامپ با 77 هزار رای برتری دارد اما 300 هزار رای جهت شمارش مانده است.
جورجیا: ترامپ با اختلاف 100 هزار رای پیشتاز است اما همچنان 450 هزار رای جهت شمارش باقی مانده است.
این آرا باقی مانده اکثراً رای پستی هستند که احتمالا وضعیت بایدن در آنها متفاوت باشد.

الکساندریا کورتز: اظهارات ترامپ نامشروع و خطرناک بود
«الکساندریا اوکازیو کورتز» عضو مجلس نمایندگان آمریکا که احتمالاً مجدداً پیروز شده و وارد کنگره خواهد شد، با انتقاد از اظهارات ترامپ در خصوص لزوم توقف شمارش آراء گفت که این اظهارات نامشروع، خطرناک و مستبدانه بوده است.
وی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، گفت: «ادعاهای زودهنگام دونالد ترامپ در خصوص پیروزی، غیرقانونی، خطرناک و مستبدانه است. آراء را بشمارید، به نتایج احترام بگذارید».

انگلیس: روابطمان با آمریکا قوی‌تر می‌شود
«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته صرف‌نظر از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطمئن است که روابط کشورش با ایالات متحده قوی‌تر خواهد شد.

بورل: منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستیم
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اولین واکنش خود به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «مردم آمریکا حرف خود را زده‌اند (رأی داده‌اند). در حالیکه منتظر نتیجه انتخابات هستیم، اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا بر پایه ارزش‌ها و تاریخ مشترکمان، یک مشارکت مستحکم فراآتلانتیک ایجاد کنیم».

واکنش ستاد انتخاباتی بایدن به اظهارات ترامپ
ستاد انتخاباتی «جو بایدن» نیز به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و ترامپ را به تلاش برای سلب حق رأی آزاد آمریکایی‌های متهم کرد.
ستاد انتخاباتی بایدن در این خصوص گفت: «ترامپ سعی دارد حق مردم آمریکا برای رأی آزاد را سلب کند. ترامپ نتیجه انتخابات را تعیین نمی‌کند و روند دموکراتیک همچنان ادامه دارد».
ستاد انتخاباتی بایدن با ابراز اطمینان درباره پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات تصریح کرد: «اطمینان داریم که پس از اتمام روند شمارش آراء، بایدن رئیس‌جمهور می‌شود».
مدیر ستاد انتخاباتی بایدن، اظهارات ترامپ را «شنیع، بی‌سابقه و نادرست» خواند و گفت اگر ترامپ به تهدید خود برای بردن پرونده به دیوان عالی و جلوگیری از طی‌کردن روند طبیعی شمارش آرا عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد».

ایلهان عمر: ترامپ نمی‌تواند جلوی شمارش آراء را بگیرد
 ایلهان عمر نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز درباره درخواست ترامپ برای توقف شمارش آرا واکنش نشان داد و نوشت: «شمارش همه آراء همانند رأی دادن نیست. تو نمی توانی جلوی شمارش آرا را بگیری. اینجا دیکتاتوری نیست. این مرد آدم خطرناکی است».

نیویورکر: رئیس‌جمهور نمی‌تواند درباره پیروز انتخابات تصمیم‌گیرنده باشد
اظهارات جنجالی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا واکنش‌های زیادی را به همراه داشت به طوریکه نشریه «نیویورکر» نیز به مخاطبان آمریکایی یادآوری کرد: «رئیس‌جمهور ایالات متحده نمی‌تواند تصمیم‌ بگیرد که چه کسی پیروز انتخابات باشد».

وزیر دفاع آلمان: احتمال بحران قانون اساسی آمریکا وجود دارد
به دنبال اظهارات ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری و احتمال ارجاع پرونده انتخابات به دیوان عالی، «آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان گفت: «اوضاع در ایالات متحده در حالت انفجاری است و ممکن است این اوضاع به بحران قانون اساسی منتهی شود».

مجری فاکس‌نیوز: وضعیت قابل اشتعالی است، حرف‌های ترامپ همچون کبریت بود
«کریس والس» مجری فاکس‌نیوز و مجری مناظره اول ترامپ و بایدن به دنبال اظهارات تحریک‌آمیز دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات تصریح کرد: «هنوز برنده در برخی ایالات آمریکا مشخص نشده است. ما در یک وضعیت قابل اشتعال قرار گرفته‌ایم و ترامپ با سخنانش یک کبریت روی این وضعیت انداخت»

طرفداران ترامپ برای جنگ داخلی آماده می شوند
تحلیلگر مطرح جهان عرب از احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا خبر داد.
 «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب با انتشار یک پست توئیتری به روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش نشان داد.
وی در این پست توئیتری نوشت: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند که برای محافظت از پیروزی اش به دادگاه عالی مراجعه خواهد کرد به این معنی است که نبرد قضایی در آمریکا آغاز شده است.
وی افزود: این مرد در کاخ سفید سنگر گرفته و ما هرگز شاهد انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا نخواهیم بود.
عطوان در ادامه نوشت: طرفداران ترامپ آماده جنگ داخلی هستند و حضور شبه نظامیان شاخه اصلی آینده آمریکا خواهد بود
ترامپ امروز با طرح تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تهدید به طرح این موضوع در دادگاه عالی کرده است.

نظر شما