شناسهٔ خبر: 43717328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش نگرانی‌ها از اعلام پیروزی زودهنگام توسط ترامپ

تهران- ایرنا- مرحله پایانی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی امروز (سه‌شنبه) آغاز شده که انتشار برخی گزارش‌ها ، نگرانی‌ از واکنش دونالد ترامپ پیش از پایان شماش آرا را افزایش داده ‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نظرسنجی های پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده نشان می دهد که دونالد ترامپ با فاصله قابل ملاحظه ای پشت رقیب خود ، جو بایدن قرار دارد. در  این شرایط انتشار گزارشی مبنی بر اینکه ترامپ برای شب انتخابات برنامه ریزیهای بسیار ظریفی انجام می دهد ، سر و صدای زیادی به پا کرده است.

خبرگزاری د.پ.آ. آلمان امروز (سه شنبه) در این رابطه نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نشان دادن قدرت خود در پایان مبارزات انتخاباتی می خواهد ضعف خود در نظرسنجی ها را جبران کند و آرای لازم را برای دوره دوم بدست آورد. وی پس از پنج حضورروزانه در تجمعات انتخاباتی اکنون به کاخ سفید بازگشته است. جو بایدن ، رقیب دموکرات وی نیز در روزهای اخیر در تجمعات هوادارانش از جمله در پنسیلوانیا حضور یافته و بیش از پیش از حمایت باراک اوباما ، رئیس جمهور سابق برخوردار شده است.

این در حالی است که گزارش ها از نقشه احتمالی ترامپ برای شب انتخابات نگران کننده است. سایت خبری «اکسیوس» (Axios) روز یکشنبه با استناد به سه منبع ناشناس گزارش داد که ترامپ درباره برنامه هایی با افراد معتمد صحبت کرده است که در صورت برتری نسبی در شب انتخابات ، می تواند قبل از پایان شمارش آرا، خود را برنده معرفی کند.

هر چند ترامپ این گزارش را اشتباه خوانده، اما در عین حال اعلام کرده که نتیجه انتخابات باید چهارشنبه شب در دسترس باشد. این پیرمرد ۷۴ ساله در گفت و گو با خبرنگاران در کارولینای شمالی گفت: من فکر می کنم عادلانه نیست که مدت ها منتظر بمانیم. به محض پایان انتخابات ، ما با وکلای خود وارد مشورت می شویم.»

ترامپ در جریان حضورش در تجمع انتخاباتی در جورجیا نیز گفته است که شاید اختلاف آرای او آنقدر زیاد باشد که بتواند شب انتخابات به عنوان برنده معرفی شود. وی همچنان تاکید کرده است: «من فکر می کنم ما بهتر از چهار سال پیش عمل خواهیم کرد.»

این در حالی است که انتظار می رود به دلیل همه گیری کرونا، رکورد رای دهندگان پستی این بار بیشتر از دوره پیش باشد. طبق نظرسنجی ها ، اکثر طرفداران بایدن می خواهند از گزینه رأی گیری پستی استفاده کنند. در ایالت های پرمخاطب مانند پنسیلوانیا ، آرا پستی را می توان روزها پس از انتخابات شمارش کرد. این می تواند به معنای این باشد که ترامپ چهارشنبه شب در آرا از بایدن پیش است ، اما این نتیجه در روزهای بعد تغییر می کند. ترامپ ماه ها است بدون هیچ مدرکی ادعا می کند که رأی دادن با رای پستی باعث تقلب در انتخابات می شود.

در مرحله نهایی رقابت های انتخاباتی ، مبارزات انتخاباتی بر روی «ایالت های در حال چرخش» مانند پنسیلوانیا متمرکز است، جایی که مشخص نیست کدامیک از نامزدهای جمهوری خواه یا دموکرات پیروز می شود. ترامپ در نظرسنجی های آخر هفته همچنان از بایدن در سراسر کشور و در چندین «ایالت در حال چرخش» عقب بود. با این حال ، انتخاب مجدد وی منتفی نیست ، به خصوص که سیستم انتخاباتی به این معنی است که نامزدی با بیشترین آرا نیز می تواند رقابت را از دست بدهد. هر دو طرف رای گیری امسال را یک انتخابات سرنوشت ساز اعلام کرده اند.

نظر شما