شناسهٔ خبر: 43702976 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اتصال به کریدورهای شمال و جنوب از طریق راه آهن خواف - هرات

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اتصال به کریدور‌های شمال و جنوب از طریق راه آهن خواف - هرات نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

صاحب‌خبر -

مظفر علیخانی دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود،  گفت:  تکمیل و بهره‌برداری از این راه آهن نقش بسیار موثری در حوزه جابه‌جایی بار بین ایران و کشور افغانستان دارد.

 او در ادامه به افزایش صادارت  در حوزه معادن افغانستان با افتتاح این راه آهن اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه معادن و محصولات معدنی محصولات حجیمی هستند و کرایه حمل در دنیای امروز فاکتور مهمی است، در این میان، کرایه حمل بار از طریق راه‌آهن پایین‌تر از دیگر روش‌های حمل بار است.

این کارشناس حمل‌ونقل تصریح کرد: در تمامی  دنیا از راه‌آ‌هن به عنوان یک فاکتور مزیت‌دار استفاده می‌کنند و به طور قطع در معادن سنگ آهن افغانستان هم این موضوع لحاظ می‌شود و در نتیجه افتتاح خط ریلی خواف-هرات می‌تواند به توسعه حضور شرکت‌های ایرانی در افغانستان کمک کند با این حال به‌عنوان تنها مؤلفه نمی‌تواند عامل موفقیت باشد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان بیان کرد:  ایران  باید در حوزه معادن افغانستان تمام نیاز‌ها و شروط مقدماتی را به خدمت بگیرد؛ به‌ویژه در حوزه معادن، دنیا نگاه ویژه‌ای به افغانستان دارد.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی در رابطه با میزان نقش آفرینی افغانستان در کریدور‌های بین‌المللی با اتصال به شبکه سراسری ریلی ایران به وسیله راه‌آهن خواف-هرات نیز گفت: باید دقت کرد که افغانستان جاده‌ها، اتوبان‌ها و خیابان‌ها و هر آنچه را که داشته از دست داده است و اکنون نیازمند بازسازی و ایجاد جاده‌ها، اتوبان‌ها، خیابان‌ها، جاده‌های ترانزیتی و بین‌المللی است.

علیخانی تصریح کرد: حوزه ریل هم همانند سایر بخش‌های حمل‌ونقلی  از این حوزه بسیار بی‌بهره و کم‌بهره است، اما به طور قطع  راه‌آهن در افغانستان جزء مسائل استراتژیک و جدی است که قصد دارد آن را گسترش دهد و مطالعات زیادی هم در این زمینه انجام‌ شده است.

این کارشناس حمل‌ونقل تصریح کرد:  باید  از طریق راه‌آهن افغانستان، کریدور‌های شمال و جنوب به هم وصل شوند و این نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی در سطح عالی دولت از جمله وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی هماهنگی و ترابری است و اتاق ایران هم به عنوان پارلمان بخش خصوصی از پروژه‌های استراتژیک در این زمینه حمایت می‌کند و مشاوره و راهنمایی‌های خود را در اختیار دولت قرار خواهد داد تا اجرای این امر به نفع کشور باشد.

گفتنی است،  راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد. از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و غیره عنوان شده است. قرار است که بهره‌برداری این پروژه در آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی رتبه هر دو کشور آغاز شود.

انتهای پیام/

نظر شما