شناسهٔ خبر: 43700097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رای الیوم؛

نگراني سران عربي سازشکار از احتمال شکست ترامپ

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سران عربی سازش کار تاکنون میلیون‌ها دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کرده اند تا از پیامد‌های شکست احتمالی جمهوریخواهان بر روند عادی سازی روابط جلوگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، سران کشور‌های مخالف محور مقاومت موسوم به سران میانه رو از شکست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و تغییر احتمالی سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا به شدت نگران هستند.
به گزارش روزنامه اینترنتی رای الیوم از لندن نوشت :روزنامه صهیونیستی هیوم فاش کرد مسئولان امارات و بحرین، جوامع مسلمان ساکن آمریکا را به رای دادن به نفع نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا یعنی دونالد ترامپ تشویق می‌کنند هرچند این حزب در میان مقیمان عرب و مسلمان آمریکا جایگاهی ندارد.
 
کمک های مالی ریاض و امارات به کارزار انتخاباتی ترامپ
روزنامه راست گرای هیوم که طرفدار ترامپ است در گزارشی به نقل از یک دیپلمات اماراتی عالی رتبه نوشت: ”چشمان ما به انتخابات آمریکا دوخته شده است و امیدواریم ترامپ برنده شود، اما برای احتمال ورود رئیس جدید به کاخ سفید نیز آماده می‌شویم“.
وی خاطرنشان کرد: تبلیغات انتخاباتی ترامپ میلیون‌ها دلار از جانب طرفداران مسلمان ترامپ و سیاست او در خاورمیانه دریافت کرده است.
این روزنامه همچنین به نقل از یک کارمند عالی رتبه در منامه که او را نزدیک به محافل حکومتی در ریاض و ابوظبی توصیف کرد نوشت: کشور‌های عربی میانه رو از شکست ترامپ نگران هستند و می‌ترسند پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات به تغییر سیاست در خاورمیانه منجر شود.
 
شکست ترامپ و تغییر رویکرد کاخ سفید  
وی افزود: آمادگی‌هایی برای احتمال تغییر سیاست اداره خاورمیانه وجود دارد، اما با وجود این، در هر دو صورت نگرانی درخصوص توافقنامه‌هایی که تا کنون با اسرائیل امضا شده است وجود ندارد و پیروزی بایدن باعث تقویت ائتلاف با اسرائیل خواهد شد، زیرا او این را می‌داند که ما به یکدیگر تعلق داریم و نیازمند حمایت مستمر آمریکا نیستیم.
این کارمند بحرینی افزود: تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتظار امضای توافقنامه‌های عادی سازی جدید بین کشور‌های عربی و اسرائیل نمی‌رود و رایزنی با سایر کشور‌های عربی تمام مدت ادامه دارد و اگر به توافقی منجر شود بعد از انتخابات آمریکا و بر اساس هویت برنده اجرایی خواهد شد.
وی در ادامه گفت: اگر ترامپ برنده شود سیلی از کشور‌های عربی و اسلامی میانه رو که بسیار به مشارکت در فرآیند جاری در خاورمیانه علاقمند هستند به وجود خواهد آمد.
پیروزی بایدن نیز کشور‌های متعددی را که اکنون رایزنی‌هایی درباره احتمال عادی سازی روابطشان با اسرائیل انجام می‌دهند به عقب نشینی وامی دارد تا محاسبات خود را در برابر خطراتی که پیش رو خواهند داشت بازنگری کنند.
 
کابوس سران عربی سازشکار از قدرت گیری جبهه مقاومت
سطح روابط و منافع در منطقه امروز این است که رژیم صهیونیستی و آمریکا بین قطر از یک سو و عربستان و مصر و بحرین و امارات از سوی دیگر قرار گرفته اند که چهار کشور اخیر دوحه را به سبب رابطه با ایران و سازمان‌های تروریستی و افراط گرا تحریم کرده اند.
درباره عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل قبل از انتخابات آمریکا نیز این روزنامه به نقل از دیپلمات اماراتی نوشت: این‌ها پیش بینی است و هیچ چیز قابل استنادی وجود ندارد و کسانی که از این احتمال سخن می‌گویند هیچ چیز از سیاست منطقه‌ای نمی‌فهمند.
عربستان از توافقنامه‌های آبراهام حمایت و سایر کشور‌ها را به مشارکت در این روند تشویق می‌کند، اما ریاض رویکرد مشخصی در این زمینه ندارد و آرمان فلسطین را رویکرد اصلی معرفی می‌کند. وی افزود توافق با عربستان حاصل خواهد شد، اما به وقتش.

نظر شما