شناسهٔ خبر: 43686263 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چادرهای تحصن‌کنندگان در شهر بصره در جنوب عراق برچیده شد

بغداد - ایرنا - در پی بازگشایی میدان «التحریر» در مرکز شهر بغداد بعد از یکسال تحصن معترضان عراقی، چادرهای تحصن‌کنندگان در مرکز شهر «بصره» در جنوب این کشور نیز امروز (یکشنبه) برچیده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، میدان «البحریه» در مرکز شهر بصره و نزدیک ساختمان دولت محلی این استان، از یکسال پیش و همزمان با اعتراضات در میدان التحریر در شهر بغداد، محل تحصن معترضان عراقی بود.

منابع خبری عراقی امروز اعلام کردند که در جریان برچیدن چادرهای تحصن‌کنندگان در میدان البحریه، برخوردهایی بین تعداد اندکی از معترضان با نیروهای امنیتی که در تلاش برای پایان یافتن مسالمت‌آمیز تحصن بودند، روی داد.

به نوشته سایت «المربد»، برخوردها نیمه شب شنبه و زمانی روی داد که تحصن‌کنندگان با برچیده شدن چادرها و بازگشایی منطقه مخالفت کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند و در جریان آن تعدادی از چادرها به آتش کشیده شد.

یک منبع امنیتی عراقی نیز به سایت «شفق نیوز» گفت که برخی تحصن‌کنندگان لاستیک خودروها را برای جلوگیری از ورود ماموران و برچیدن چادرها، آتش زدند.

نیروهای امنیتی عراق در نهایت میدان البحریه و خیابان منتهی به ساختمان دولت محلی استان بصره را بازگشایی کرده و بلوک‌های سیمانی و موانع ایجاد شده در آنجا را برچیدند.

برچیده شدن تحصن در میدان البحریه و خیابانهای منتهی به آن با خرسندی شهروندان عراقی روبرو شد و آنها در گفت وگو با سایت المربد از این اقدام استقبال کرده و بر لزوم اعمال حاکمیت قانون تاکید کردند.

بازگشایی میدان التحریر بغداد و سپس میدان البحریه بصره درپی استقبال ضعیف مردم از فراخوان‌ها برای از سرگیری اعتراضات در اول و ۲۵ اکتبر گذشته (دهم مهر و چهارم آبان ماه ۹۹) صورت گرفت.

دولت عراق دیروز میدان التحریر و پل مشرف به آن را بازگشایی کرد که گشایش این منطقه که از آن به عنوان قلب تپنده اعتراضات اجتماعی یکساله در عراق یاد می‌شد، به دنبال برچیده شدن خیمه‌های تحصن یکساله در این منطقه در نتیجه شکست فراخوان‌ها برای از سرگیری اعتراضات در ۲۵ اکتبر گذشته صورت گرفت.

شدت اعتراضات یکساله در عراق در بازه زمانی اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰  بود که منجر به استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» و در نتیجه شکل‌گیری دولت «مصطفی الکاظمی» شد.

پل «الجمهوری» که حدفاصل میدان التحریر به منطقه امنیتی سبز و یکی از ۱۳ پل رابط بین «الرصافه» و «کرخ» (شرق و غرب رودخانه دجله) است، در طول اعتراضات یکی از اماکن مهم درگیری بین معترضین و نیروهای امنیتی به شمار می‌رفت.

در دور اخیر اعتراضات که  ۲۵ اکتبر گذشته برگزار شد، با وجود اینکه نیروهای امنیتی سلاح گرم همراه نداشتند، اما برخی از معترضین با نارنجک‌ها و بمبهای دست‌ساز در این پل به نیروهای دولتی حمله کردند.

بر اثر این درگیری‌ها در پل الجمهوری و «سنک» (همجوار میدان التحریر) دهها تن از نیروهای امنیتی زخمی شدند.

فراخوان گسترده برای از سرگیری اعتراضات در ۲۵ اکتبر تنها به یک روز منحصر شد و در روز دوم، اعتراضات فروکش کرد و در نتیجه شکست این فراخوان‌ها اغلب گروه‌های مرتبط با اعتراضات، اقدام به برچیدن خیمه‌های تحصن یکساله در این منطقه کردند، امری که به دولت عراق اجازه داد تا با برداشتن دیوارهای سیمانی، تمامی خیابان‌های ورودی به این منطقه را بازگشایی کند.

بازگشایی میدان التحریر و برچیده شدن چادرهای تحصن در میدان البحریه بصره نشانه‌ای از طی شدن صفحه اعتراضات در عراق به شمار می‌رود.

نظر شما