شناسهٔ خبر: 43682473 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاد دانشگاه الجزائری توصیه کرد؛ اقدام پیشدستانه برای مقابله با اهانت‌های آینده به اسلام

یک استاد دانشگاه الجزایری در یادداشتی ضمن اشاره به نمونه‌های مکرر توهین به اسلام در غرب، نوشت، توهین‌های مذکور متوقف نخواهد شد پس مسلمانانند که باید با عملکرد فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه جلوی آن را بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سلیم قلاله» از اساتید دانشگاه‌های الجزایر در یادداشتی به توهین‌های ضد اسلامی از زمان انتشار کتاب «سلمان رشدی» پرداخت و اقدامات ملموس فرهنگی را چاره کار برای مقابله با این اقدامات دانست.

قلاله در این یادداشت که روزنامه «الشروق» الجزایر آن را منتشر کرده، نوشت: اگر از این فرضیه شروع کنیم که در سال‌های آینده در نتیجه رشد افراط‌گرایی الحادی که دین را در جوامع غربی رد می‌کند و دیگر دلایل، توهین به پیامبر (ص) ادامه پیدا می‌کند پس باید واکنش‌های خود را دوباره ارزیابی کنیم تا برای مقابله با این رویکرد در آینده به گزینه‌های دیگری برسیم.

این فرد آکادمیک الجزایری در ادامه به نمونه‌هایی از توهین به اسلام و پیامبر (ص) در غرب و واکنش‌ها به آن اشاره کرد و نوشت: 

در دوم سپتامبر ۱۹۸۸ سلمان رشدی (نویسنده هندی الاصل انگلیسی) کتاب «آیات شیطانی» را نوشت. در واکنش به این موضوع تظاهرات گسترده‌ای از در جاکارتا، داکا، اسلام آباد و تهران در شرق تا استانبول، خارطوم و رباط در غرب برگزار شد؛ هزاران بار تهدید به قتل علیه وی انجام شد و امام خمینی (ره) او را مهدورالدم دانست... اما رشدی پس از آن بیش از ده رمان منتشر و به بالاترین مناصب ادبی ارتقا داده شد.

در سال ۲۰۰۴ فیلم ضد اسلامی «تسلیم» به دست کارگردان هلندی «تئو ون گوگ» ساخته شد. در واکنش به این فیلم راهپیمایی‌های گسترده‌ای انجام شد و ماجرا به کشته شدن کارگردان مذکور توسط «محمد بویری» (یک هلندی مغربی الاصل) و محکوم شدن وی به حبس ابد پایان یافت.

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۵ روزنامه دانمارکی «یولاندس پوستن» کاریکارتورهای موهن را منتشر کرد که با عکس‌العمل‌های مشابه روبه‌رو شد: تظاهرات گسترده، بیانیه‌هایی در محکومیت این اقدام، فراخواندن سفیر عربستان سعودی از دانمارک، دعوت به تحریم تولیدات دانمارک، آتش زدن سفارت دانمارک در لبنان، فراخواندن سفیر لیبی از دانمارک و اخراج هیأت سیاسی دانمارک از تهران. پس از یک سال این روزنامه دانمارکی عذرخواهی کرد و پرونده را بست.

در ۲۰۱۲ فیلم موهن «بی گناهی مسلمانان» که به نام «بی گناهی بن لادن» و «مبارزان صحرا» نیز شناخته می‌شود، ساخته شد. در واکنش به این فیلم راهپیمایی‌های گسترده برگزار شد و در نهایت سفیر آمریکا در بنغازی و سه دیپلمات دیگر کشته شدند.

استاد الجزایری نوشت:‌ و مثال‌ها زیاد است... اما نتیجه:

اقدام و عکس‌العمل به آن مرتبا تکرار شده بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد آنهم در زمانی که انتظار می‌رود مسلمانان به اقدام عملی روی بیاورند و آن را در چارچوب رویکردی پیشگیرانه که درخور عظمت دین اسلام و تمدن اسلامی باشد، تجدید کنند.

وی افزود: از نظر من این موضوع محقق نمی‎شود جز از طریق [گفت‌وگو و] طرح سوال‌های صحیح: شایسته است برای اشاعه اسلام چه کارهای رسانه‌ای تولید شود؟ غرب برای شناخت اسلام به چه چیزی نیاز دارد و چگونه با آن تعامل کنیم؟ نخبگان غربی که مسلمان شدند، کیستند و چگونه افکار آنها را تبلیغ کنیم؟ با کدام اقدام مثبت باید با تحولات منفی در علم و تکنولوژی مقابله کنیم؟ برای دفاع از اسلام باید چند دانشگاه و مرکز پژوهشی در جهان ایجاد کنیم؟

این استاد دانشگاه در پایان تأکید می‌کند که دیگران از توهین‌های خود دست برنمی‌‌دارند پس مسلمانان هستند که باید با پیشدستی جلوی آنها را بگیرند.

انتهای پیام/ص

نظر شما