شناسهٔ خبر: 43624615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به مناسبت هفته وحدت؛

شیعه و سنی در خراسان شمالی برادرند/ لزوم اتحاد برای سعادت‌مندی

بجنورد- علمای اهل سنت خراسان شمالی در هفته وحدت به لزوم برقراری اتحاد بین شیعه و سنی تاکید کردند و این مسئله را راه سعادت مسلمانان و پیروزی بر دشمنان اسلام دانستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همبستگی شیعه و سنی همواره موجب ترس و وحشت دشمنان اسلام بوده؛ از همین رو چندین دهه و صده است که دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه بین این دو گروه هستند و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده‌اند.

یک روز فرقه‌ای به نام شیعیان ساخته و به درون جامعه می‌فرستند و روز دیگر فرقه‌ای وابسته به اهل سنت؛ فرقه‌هایی که هدفشان فقط و فقط ایجاد اختلاف بین این رو گروه است.

با این حال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تدابیر رهبر کبیر انقلاب، تا حد بسیار زیادی اختلافات شیعه و سنی از بین رفت و با نامگذاری هفته منتهی به ولادت پیامبر اکرم به نام هفته وحدت، این همبستگی روز به روز افزوده شد.

وحدت شیعه و سنی سعادت جامعه اسلامی را به دنبال دارد

حاج بابا آخوند مخدومی، مدرس حوزه علمیه اهل سنت راز و جرگلان در گفتگو با مهر اظهار کرد: وحدت میان شیعه و سنی، زیربنای خوشبختی و سعادت جامعه اسلامی است و پایبندی به اسلام واقعی و عقلانی موجب دوری از تکفیری ‎ گری و آفت‌ها و فتنه‌ها می‌شود.

مدرس حوزه علمیه پولادین روستای تنگه ترکمن راز و جرگلان ادامه داد: وحدت امت اسلامی مهمترین آرزوی پیامبر اسلام بود و آن حضرت می‌خواستند همه مسلمین ید واحده باشند.

وی در انتها گفت: ما مسلمانان باید با پیروی از شیوه زندگی حضرت محمد (ص) اهداف مشترک را مدنظر قرار دهیم و تفاوت‌ها را کنار بگذاریم تا بتوانیم در مسیر وحدت و اتحاد گام برداریم و بر روی مشترکات تاکید کنیم تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم و به دشمنان اجازه نفوذ ندهیم.

استکبار جهانی دشمن شیعه و سنی است

امان دردی آخوند یزدانی، امام جمعه اهل سنت مسجدالنبی بجنورد نیز در گفتگو با مهر گفت: بزرگترین و مهمترین وظیفه علمای شیعه و اهل تسنن آگاه سازی عموم مردم بر لزوم یکپارچگی و انسجام و جلوگیری از اختلافات مذهب است.

امام جمعه اهل سنت مسجدالنبی بجنورد با تاکید بر اینکه جهان اسلام باید اختلافات جزئی بین خود را کنار بگذارند، بیان کرد: در این رابطه استکبار جهانی، دشمن شیعه و سنی بوده و دشمن فرقه خاصی نیست چون آنها با دین مبین اسلام و قرآن کریم مخالف هستند بنابراین مسلمانان باید با یکدیگر یکدل بوده تا بتوانند به حرکت و زندگی خود ادامه دهند.

وی با برشمردن مأموریت علمای اسلام اعم از شیعه و سنی در عملیاتی‌سازی وحدت و مقابله با تفرقه، افزود: بی‌شک وظیفه آنان، اقتدا به سنت پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) است چون حضرت محمد (ص) پس از ورود به مدینه نخستین اقدامی که انجام داد ایجاد وحدت و یکدلی میان اقوام و مذاهب بود.

آخوند یزدانی در انتها گفت: بنابراین بزرگترین وظیفه علمای اسلام در شرایط کنونی که مسلمانان زیر بار شکنجه و ظلم استکبار جهانی هستند، آگاه‌سازی شیعه و سنی بر لزوم وحدت و جلوگیری از تفرقه است.

وحدت باعث نفوذناپذیری مسلمانان خواهد شد

غفور آخوند بهمن، روحانی دیگر اهل سنت بجنورد در گفتگو با مهر اظهار داشت: پیام ما به دشمنان این است که مطیع امر خدا و رسول آن هستیم و همانطور که تاکنون از وحدت٬ خیر فراوان دیده‌ایم٬ آن را ادامه داده و این وحدت را حفظ خواهیم کرد و دشمنان بدانند که ایجاد تفرقه بین مسلمانان آب در آسیاب کوبیدن است.

وی افزود: امروز شاهد آن هستیم که نه تنها در ایران بلکه تمام مسلمانان دنیا به این دو دستور مبارک و حساب شده امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اطاعت کرده و این باعث شده تا هجمه جهانی علیه دشمنان اسلام به وجود آید.

آخوند بهمن همچنین یکی از علل عقب ماندگی و ایجاد جنگ در برخی کشورهای اسلامی را نبود وحدت دانست و تصریح کرد: مسلمانان باید بدون هیچ‌گونه حب و بغضی وحدت را به نحو احسن در میان خود حفظ کنند تا دشمنان نتوانند بر آن‌ها تسلط پیدا کنند.

وی بیان داشت: انتظار نداشته باشیم که وحدت از دیگران شروع شود بلکه همیشه خودمان شروع کننده امر خیری مانند وحدت باشیم که اگر این امر اتفاق بیافتد مانند سنگی خواهیم شد که نفوذ در ما بسیار سخت خواهد شد.

رهبر انقلاب دستورات اسلام را دنبال می‌کند

الله یار آخوند درخشان، امام جماعت اهل سنت مسجد حنفیه بجنورد به خبرنگار مهر گفت: هفته وحدت و اتحاد مسلمین همچون خاری در چشم دشمنان اسلام و رسول الله است.

وی افزود: امروزه اتحاد شیعه و سنی در ایران زبانزد خاص و عام است و ما به خاطر این قضیه خداوند را شاکریم که توانستیم توصیه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری را خوب به جا بیاوریم و به آن عمل کنیم.

آخوند درخشان خاطرنشان کرد: امروز اگر مسلمانان وحدت نداشته باشند دشمنان به راحتی در بین آنها نفوذ پیدا می‌کنند و با به راه انداختن جنگ‌های داخلی باعث کشتار مسلمانان و ایجاد نقشه‌های شوم می‌شوند لذا باید دست از اخوت برنداریم.

این عالم اهل تسنن در انتها تاکید کرد: تمامی مسلمانان جهان وظیفه دارند بیش از پیش دست اتحاد و یکپارچگی داشته باشند و از منویات و دستورات رهبر معظم انقلاب تبعیت نمایند چراکه رهبری همان دستورات اسلام و آرمان‌های امام خمینی (ره) را دنبال می‌کنند که این سعادت دنیوی و اخروی را برای مسلمین به همراه دارد.

آمریکا به دنبال دامن زدن به اختلافات است / شیعه و سنی در خراسان شمالی برادرند

رحیم آخوند صمدی، امام جمعه اهل سنت یکه سعود راز و جرگلان نیز در گفتگو با مهر گفت: وحدت اسلامی میراث گرانبهایی برای مسلمین است که خداوند و رسول الله به ما هدیه داده و ما باید با حفاظت از این میراث قدر آن را بدانیم.

وی افزود: این آیه شریفه بزرگترین آیه‌ای از سوی خداوند است که دعوت به وحدت و همدلی بین مسلمانان کرده است. خداوند می‌فرمایند «چنگ به ریسمان من بزنید و از اتحاد و از تفرقه بپرهیزید.»

آخوند صمدی با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) در خصوص ایجاد هفته وحدت اضافه کرد: باید برادران جهان اسلام اعم از شیعه و سنی اهمیت ویژه‌ای به این هفته مهم بدهند تا به‌واسطه آن، اختلافات جزئی بین مسلمانان از بین رفته و همدلی و همرنگی جایگزین آن شود.


امام جمعه اهل سنت یکه سعود راز و جرگلان با بیان اینکه کفار اعم از آمریکا، انگلیس و اسرائیل غاصب، همواره با دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی در پی ایجاد تفرقه می‌باشند تصریح کرد: خوشبختانه وحدت قلبی و همدلی‌ای که بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی در ایران اسلامی وجود دارد، همواره موجب ناامیدی و یأس دشمنان بوده است.

وی در انتها با اشاره به رابطه بسیار عالی شیعیان و اهل‌تسنن در خراسان شمالی گفت: الحمدلله در استان خراسان شمالی نیز برادران شیعه و سنی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و سال‌های متمادی است که کوچک‌ترین اختلاف جزئی بین ما به‌وجود نیامده و نمی‌آید.

نظر شما