شناسهٔ خبر: 43552728 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از تظاهرات عراقی‌ها در سالگرد اعتراضات اکتبر؛ تاکید مقامات عراقی بر حفظ روند صلح‌آمیز تظاهرات/ توزیع پرچم و گل میان معترضان نجف/ پیام کاظمی به عراقی‌ها+ فیلم و تصویر

صاحب‌خبر -

شفقنا- عراقی ها امروز(یکشنبه) به مناسبت فرا رسیدن اولین سالگرد اعتراضات اکتبر سال گذشته، به میدان های این کشور آمدند و خواستار بهبود وضعیت معیشتی و سیاسی کشور خود شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، از سوی دیگر مقامات و نهادهای مختلف عراقی در بیانیه های جداگانه بر لزوم حفظ روند صلح آمیز تظاهرات و محافظت از معترضان توسط نیروهای امنیتی تاکید کردند.

در نجف اشرف نیز پلیس بین معترضان عراقی پرچم های عراق و دسته های گل توزیع کرد. سخنگوی الکاظمی نیز برگزاری تظاهرات را افتخار دولت این کشور خواند.

از سوی دیگر خود کاظمی نیز در پیامی خواستار یک دقیقه سکوت به خاطر معترضانی شد که در جریان اعتراضات سال گذشته کشته شدند.

در ادامه آخرین خبرهای عراق را می خوانید:

اعتراض و درگیری مجدد در بغداد+فیلم

بغداد پایتخت عراق و استان های مرکزی و جنوبی این کشور صبح امروز(یکشنبه) صحنه اعتراضات مجدد عراقی ها در اعتراض به اوضاع خدماتی و سیاسی بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی عربی، صدها نفر برای برگزاری تظاهرات راهی میدان التحریر بغداد و میادین دیگر استانهای جنوبی و مرکزی عراق شدند.

معترضان علیه عدم مجازات قاتلان تظاهرات کنندگان در ماههای گذشته و نبود اصلاحات در دولت مصطفی کاظمی شعار سر دادند.

براساس گزارش خبرنگار آرتی عربی، بین معترضان و نیروهای امنیتی در منطقه العلاوی در مجاور منطقه سبز بغداد درگیری رخ داده است.

از سوی دیگر شبکه خبری اسکای نیوز عربی نیز به نقل از منابع عراقی مدعی شد که در جریان درگیری های میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی در بغداد ۳۷ غیرنظامی و ۱۴ نفر از نیروهای امنیتی زخمی  شدند.

الکاظمی از عراقی ها خواست برای کشته شدگان تظاهرات اکتبر یک دقیقه سکوت کنند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، امروز (یکشنبه)، درخواست کرد عصر امروز، برای کشته شدگان تظاهرات اکتبر، یک دقیقه سکوت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بغداد الیوم؛ «احمد ملا طلال» سخنگوی نخست وزیر در توییتی در حساب توییتر خود نوشت: «الکاظمی از همه عراقی ها می خواهد یک دقیقه سکوت کنند و سوره فاتحه را برای روح شهدای عراق، شهدای اکتبر تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی بخوانند».

وی افزود: این سکوت دقیقا در ساعت پنج عصر، همزمان با اقدام تظاهرگنندگان در میدان تحریر انجام می گیرد.
عراقی ها امروز (یکشنبه) تظاهراتی را به مناسبت بزرگداشت شروع تظاهرات اکتبر سال گذشته که چندین ماه به طول کشید و تظاهرکنندگان خواستار اصلاحات و محاکمه مفسدان بودند، برگزار می کنند.

بر اساس آماری که دولت فعلی اعلام کرده است؛ اعتراضات سال گذشته عراق، بیش از ۵۰۰ کشته و هزاران زخمی از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی به جا گذشت.

امروز به مناسبت بزرگداشت تظاهرات سال گذشته، در مناطق مختلف عراق تظاهراتی برپا شده و میدان تحریر بغداد شاهد تجمعات و راه پیمایی های دانشجویی است که تصاویر کشته شدگان اکتبر را در دست داشتند.

توزیع پرچم عراق و دسته های گل بین تظاهرات کنندگان توسط پلیس نجف اشرف

فرماندهی پلیس نجف اشرف امروز(یکشنبه) بین تظاهرات کنندگانی که در میدان الصدرین این شهر تجمع کرده اند، پرچم های عراق و دسته های گل توزیع کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری عراق، «سرلشکر فائق الفتلاوی» به همین خبرگزاری گفت: دستگاههای امنیتی در حال تامین امنیت تظاهرات کنندگان هستند و هیچ موردی مبنی بر خارج شدن تظاهرات از روند مسالمت آمیز آن گزارش نشده است.

وی در ادامه به تشکیل کمیته هایی از بخش های مختلف به منظور ارائه حمایت لازم از تظاهرات کنندگان و جلوگیری از هرگونه تلاش برای منحرف کردن تظاهرات از روند مسالمت آمیز آن اشاره کرد.

ورود دانشجویان عراقی به میدان التحریر بغداد

دانشجویان راهپیمایی کننده، امروز (یکشنبه)، برای شرکت در تظاهرات و بزرگداشت اعتراضات سال گذشته عراق، به میدان «طیران» در مرکز پایتخت، بغداد رسدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بغداد الیوم؛ فیلم های منتشر شده، گروه های دانشجویی را نشان می دهند که از میدان «طیران» در حالی که تصاویر کشته شدگان تظاهرات سال گذشته را در دست دارند، به سمت میدان «تحریر»، برای شرکت در تظاهرات در حرکتند.

معترضین علاوه بر طرح خواسته های خود، با سر دادن شعار هایی، خواستارآشکار شدن هویت قاتلان معترضین سال گذشته و محاکمه آنها و بزرگداشت کشته شدگان تظاهرات ۲۵ اکتبر سال گذشته بودند.

از اوایل امروز، مناطق نزدیک میدان تحریر در مرکز بغداد، شاهد اقدامات امنیتی شدیدی برای حفاظت از تظاهر کنندگان است.

به گزارش خبرنگار «بغداد الیوم»، مناطق نزدیک میدان تحریر در مرکز پایتخت و منطقه «العلاوی» روبه روی دفتر نخست وزیر، شاهد اقدامات امنیتی بسیار شدیدی برای تامین حمایت لازم از تظاهرکنندگان ۲۵ اکتبر است که از صبح امروز با شرکت تظاهر کنندگان برخی از استان ها آغاز شده است.

این گزارش می افزاید: نیروهای امنیتی برای جلوگیری اقدام کسانی که در پی فرصتند تا در میان تظاهرکنندگان مشکلاتی ایجاد کنند و همچنین حفظ اموال عمومی، به شکل گستره در مرکز بغداد پراکنده شده اند.

سخنگوی الکاظمی: دولت عراق به برپایی تظاهرات افتخار می‌کند

سخنگوی نخست وزیر عراق تاکید کرد که دولت این کشور به برپایی تظاهرات افتخار می کند و برای تامین امنیت آن نیز تلاش کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری «بغداد الیوم»، «احمد ملا طلال»، سخنگوی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق بعد از ظهر امروز (یک شنبه) در یک مصاحبه تلویزیونی ضمن تاکید بر این که دولت فدرال به برپایی تظاهرات در بغداد و شمار دیگری از استان های این کشور افتخار می کند، خاطر نشان ساخت که تامین امنیت تظاهرات و حفاظت از تظاهرات کنندگام مسئولیت دولت است.

ملا طلال در این باره اظهار داشت: جالب توجه است که دولت یک کشور به برپایی چنین تظاهراتی و به جوانان آگاه خواهان حقوق سلب شده خود از ده ها پیش افتخار کند؛ این مسئله تنها در عراق و در چنین دولتی وجود دارد که رئیس آن دستور تامین حفاظت لازم برای جوانان عراقی تظاهرات کننده مسالمت آمیز را بدهد.

سخنگوی نخست وزیر عراق در ادامه افزود: الکاظمی به تظاهرات کنندگان توصیه کرد که از مسالمت آمیز بودن تظاهرات محافظت کنند و افراد نفوذی در تلاش برای خدشه دار کردن این چهره مایه افتخار ملت عراق را جدا سازند؛ دولت نیز مسئول حفاظت از تظاهرات است.

«احمد ملا طلال»، سخنگوی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق

ملا طلال همچنین تصریح کرد: دولت از همان روز نخست، شروع به اجرای برنامه خود کرد و ابهامات (تظاهرات) اکتبر (سال) گذشته نیز از مهم ترین مواردی بوده که دولت متعهد به اجرای آن شده و شروع به تکمیل دو گام اصلی کرد؛ گام نخست شمارش تعداد و گام دوم نیز شمارش تعداد زخمی ها بودند.

سخنگوی الکاظمی در ادامه گفت: دولت شروع به مرحله سوم کرده که همان افشای ابهامات و شناسایی قاتلان سهیم در قتل شهدای ما می باشد؛ الکاظمی هفته گذشته (فرمان) تشکیل یک تیم برای کشف حقایق را امضا کرد و این تیم حق کمک گرفتن از کارشناسان بین المللی و محلی را دارد.

ملا طلال در این باره توضیح داد: این نخستین تیمی است که تشکیل می شود و از زمان تشکیل دولت تنها یک حادثه روی داد و دو جوان در جریان آن شهید شدند، بلا فاصله یک تیم حقیقت یاب ظرف ۲۴ ساعت تشکیل شد و جزئیات حادثه افشا شد، عامل آن نیز هم اکنون پشت میله (زندان) است.

سخنگوی نخست وزیر عراق در رابطه با پرونده ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس سرشناس مسائل سیاسی و امنیتی در بغداد نیز اظهار داشت: دولت پرونده شهادت الهاشمی را پیگیری کرد و به برخی اطلاعات نیز دست یافت با این حال نمی توانم آن را فاش کنم تا تیم مجری عملیات (ترور) فرار نکند و چرا که افشای اطلاعات ممکن است روی فرار این تیم تاثیر بگذارد.

ملا طلال همچنین تصریح کرد: الکاظمی فرآیند بازسازی نیروهای امنیتی را در پیش گرفته که به دلیل رویدادهای اکتبر (گذشته) تاثیر زیادی پذیرفته و محبوبیت آن کاهش یافته؛ وی در راستای اهتمام دولت به اجرای برنامه خود و پایبندی به وعده هایش، در سطح فرماندهان امنیتی بلندپایه تغییراتی انجام داد.

سخنگوی الکاظمی ضمن تاکید بر اهتمام دولت کنونی عراق به برگزاری انتخابات بر اساس استانداردهای بین المللی، خاطر نشان ساخت که دولت راه زیادی در آماده سازی شرایط انتخابات آینده طی کرده است.

ملا طلال در پایان نیز ضمن اعلام این که ۲۵ مسئول عراقی در حال حاضر در رابطه با پرونده های فساد مالی و اداری تحت تحقیق و بازجویی قرار دارند، تاکید کرد که پرونده انحصار سلاح در دست دولت از پیچیده ترین پرونده هایی است که دولت به طور خردمندانه و از طریق تقویت دستگاه های امنیتی، به آن رسیدگی کرده است.

سخنگوی نظامی کاظمی از معترضان خواست خارج از میدان التحریر تظاهرات نکنند: با قانون شکنان برخورد می شود

سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، روز یک شنبه از تظاهر کنندگان خواست خارج از میان «تحریر» بغداد تظاهرات نکنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفنا به نقل از الفرات نیوز؛ یحیی رسول در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: «از تظاهرکنندگان می خواهیم که خارج از میدان تحریر تظاهرات نکنند، چراکه اینجا کاملا امن است. ما همچنین از آنها می خواهیم با دستگاه های امنیتی همکاری کنند و هر مورد مشکوکی را اطلاع دهند و اجازه ندهند به کسانی که می خواهند در پوشش تظاهرکنندگان به نیروهای امنیتی که برای حمایت شما حضور دارند، حمله کنند».

وی افزود: کسانی که بخواهند به اموال عمومی و خصوصی تجاوز کنند یا اینکه به سرویس های امنیتی و تظاهرکنندگان حمله کنند، دستگاه های امنیتی دستورالعمل های سختگیرانه ای برای اتخاذ اقدامات قانونی لازم علیه آنها دارند.

دستگیری ۲ تروریست خطرناک داعش در بغداد همزمان با تظاهرات عراقی ها

سازمان اطلاعات عراق، امروز (یکشنبه)، در دو عملیات جداگانه در بغداد، از دستگیری یکی از اعضای گروه تروریستی «فرقان» وابسته به داعش و مسؤول توزیع مالی «ولایت جنوب» داعش، خبر داد.

این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: پس از دریافت اطلاعاتی از برخی منابع، گروه های اطلاعاتی اداره اطلاعات بغداد در وزارت کشور، در دو عملیات جداگانه، دو تن از تروریست های تحت تعقیب، بر اساس ماده ۴ تروریست، به دلیل وابستگی آنان به گروه تروریستی داعش را در منطقه «المنصور» و «الدروه» بغداد دستگیر کردند.

این بیانیه می افزاید: تروریست اول با لقب «ابوعائشه» در گروه تروریستی فرقان بوده و تروریست دومی با لقب «ابو اسحاق» مسؤول توزیع مالی «ولایت جنوب» داعش بوده است. آنها در تحقیقات اولیه به وابستگی خود به این گروه های جنایتکار و مشارکت در عملیات های تروریستی بر علیه نیروهای امنیتی و شهروندان، قبل از عملیات آزادساری، اعتراف کردند.

حقوق بشر عراق معترضان را به حفظ روند مسالمت آمیز و نیروهای امنیتی را به محافظت از تظاهرات کنندگان دعوت کرد

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق امروز(یکشنبه) از تظاهرات کنندگان عراقی خواست به روند مسالمت آمیز بودن تظاهرات پایبند باشند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری عراق، حقوق بشر عراق همچنین از نیروهای امنیتی این کشور خواست از تظاهرات کنندگان عراقی محافظت کنند.

در بیانیه این کمیساریا آمده است: در اولین سالروز اعتراضات اکتبر، کمیساریای عالی حقوق بشر عراق بر تضمین آزادی بیان و حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز تاکید و همه تظاهرات کنندگان را به پایبندی به صلح آمیز بودن آن و همکاری با نیروهای امنیتی در زمینه محافظت از اموال عمومی و خصوصی و پرهیز از هرگونه درگیری دعوت می کند.

این کمیساریا افزود: از نیروهای امنیتی خواسته می شود محافظت لازم را از تظاهرات کنندگان و اجرای و قوانین مربوط به امنیت به کار بگیرند.

کمیساریای حقوق بشر عراق در عین حال از دولت عراق خواست به خواسته های مسالمت آمیز و مشروع معترضان پاسخ مثبت بدهند.

نشست اضطراری شورای امنیت ملی عراق به ریاست الکاظمی درمورد حفاظت از تظاهرکنندگان

در نشست اضطراری شورای وزارتی امنیت ملی عراق که به ریاست مصطفی الکاظمی برگزار شد، بر حق شهروندان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز به منظور آزادی بیان تاکید شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از بغداد الیوم، شورای امنیت ملی عراق در این نشست اضطراری که برای بررسی تدابیر حفاظت از تظاهرکنندگان برگزار شد، بر حق شهروندان در برپایی تظاهرات مسالمت‌ آمیز جهت آزادی بیان قید شده در قانون اساسی و اهمیت حفاظت از اموال عمومی و خصوصی در اماکن برگزاری تظاهرات تاکید کرد.

حاضران در این نشست ضمن اشاره به دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح بر مسئولیت نیروهای امنیتی در محافظت از تظاهرات مذکور، بر اهمیت برخورداری نیروهای مسلح از انضباط عالی، رویکرد حرفه‌ای‌ و تخصص در راستای اجرای ماموریت‌شان در حفاظت از همگان و مخالفت با هر گونه حمله به نیروهای امنیتی تاکید شد.

در پایان این نشست به اهمیت پایبندی تظاهرکنندگان به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و انضباط و همکاری با نیروهای امنیتی تاکید و اعلام شد که این امر می‌تواند صدای تظاهرات‌کنندگان را به مسئولان امر برساند و حفاظت و آزادی بیان معترضان را تامین کند.

تظاهرات شبانه مردم عراق در استان‌های بغداد و ذی‌قار + تصاویر

شماری از مردم معترض عراق در نخستین سالگرد تظاهرات اکتبر در میدان «الحبوبی» استان ذی‌قار و میدان «التحریر» استان بغداد تجمع و تظاهرات شبانه به راه انداختند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از خبرگزاری ناس، شماری از تظاهرات کنندگان در میدان الحبوبی در استان ذی قار و میدان التحریر در استان بغداد تجمع کرده و تظاهرات شبانه به راه انداختند.

به گفته منبعی محلی مردم برای آماده شدن جهت مشارکت در تظاهرات فردا (یکشنبه) که به مناسبت نخستین سالگرد تظاهرات اکتبر است، در این میدان جمع شده‌اند و پلاکاردهایی با شعار «انقلاب اکتبر وعده خونخواهان» را به همراه دارند.

مردم عراق از استان های مختلف در حال تجمع در میدان التحریر بغداد به مناسبت سالگرد تظاهرات اکتبر هستند و که به موجب آن دولت عادل عبدالمهدی از قدرت کناره گیری کرد.

نزدیکترین پل به میدان التحریر که منتهی به منطقه سبز می شود، پل سنک است که نیروهای امنیتی آن را مسدود کردند زیرا پل الجمهوری از تظاهرات سال گذشته تاکنون مسدود بوده است.

فرماندهی عملیات بغداد نیز اعلام کرد که نیروهای عراقی از حمل و استفاده از سلاح منع شده اند.

عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق اعلام کرد که تفاوت این تظاهرات با سایر تظاهرات این است که تفاهمات و ارتباطاتی با سران تجمع ها و تظاهرات داشته ایم و تجمعی که منجر به تظاهرات مسالمت آمیز، متمدنانه و شهری شود، خواهیم داشت.

مردم عراق این بار خواستار عمل کردن مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق به تعهدات خود یعنی اصلاحات، مبارزه با فساد، محاکمه مجرمین و برگزاری انتخابات زودهنگام پاک هستند.

نظر شما