شناسهٔ خبر: 43551776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با بهره برداری از راه آهن خواف-هرات صورت می گیرد؛

ریل گذاری برای شکوفایی شرق کشور

خبر افتتاح راه آهن خواف-هرات در آبان ماه در دیدار اخیر رییس جمهوری با رییس شورای عالی مصالحه افغانستان اعلام شد؛ پروژه ای که با افتتاح آن زمینه شکوفایی اقتصادی شرق کشور و افزایش صادرات به افغانستان فراهم می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، اواخر مهرماه عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان سفری به ایران داشت و در حاشیه این سفر با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو داشت. در دیداری که این مقام افغان با حجت الاسلام حسن روحانی داشت؛ رییس جمهوری با اشاره به روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، بر توسعه و تعمیق روابط تهران – کابل تاکید کرد و اظهارداشت: توافق بلند مدت بین دو کشور می تواند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها بیانجامد.

 

همچنین روحانی در این دیدار از افتتاح راه آهن خواف – هرات طی روزهای آینده خبر داد و اتصال راه آهن های ایران و افغانستان را موجب تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فراورده های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی ها را فراهم کند.

 

بنابراین گزارش، خط راه‌آهن خواف-هرات خط راه آهنی استاندارد است که قرار است خواف در ایران را به شهر هرات در غرب افغانستان متصل کند. ساخت این پروژه از سال‌های ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ استارت خورده و دارای چهار قطعه است  که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند.

 

طبق برنامه‌ریزی صورت پذیرفته در آغاز عملیات اجرایی، پیش‌بینی شده بود این خط طی سه سال احداث شود اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات غیر فنی و غیرمالی در احداث قطعه سوم، این پروژه با تأخیر روبرو شد. به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره‌برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تأمین سرمایه‌ قطعه چهارم داشت و اکنون تأمین بودجه و سرمایه‌گذاری موردنیاز این قطعه، در دست پیگیری است.

 

درباره این پروژه چندی پیش عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور به ایسنا گفته بود: این باره به ایسنا گفت: سه قطعه از خط ریلی خواف-هرات که به طول ۱۳۹ کیلومتر از ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک در افغانستان است در تعهد ایران بوده که از این ۱۳۹کیلومتر ۱۹ کیلومتر قبل افتتاح شده و ۱۲۰ کیلومتر را آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسانیم و طرف افغانستانی بر اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته برای قطعه چهارم ۸۲ کیلومتری این خط ریلی مقرر شده که از ایستگاه روزنک تا هرات را با قراردادی که اخیرا با قزاقستان امضاء کرده‌اند به پایان برسانند.

 

خطیبی با بیان اینکه این سه قطعه در تعهد ایران بوده است، گفته بود: تا کنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان صرف این پروژه ریلی شده است که با قیمت‌های امروز بیش از هزار میلیارد تومان برای راه‌آهن خواف-هرات هزینه کرده‌ایم.

 

همچنین شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مطالبی را در این رابطه در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی شبکه ریلی خواف – هرات از منظر توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور گفته است: توسعه همه‌جانبه شبکه و حمل‌ونقل ریلی که یکی از برنامه‌های اولویت‌دار کشور است، مستلزم برقراری اتصال ریلی در مرز مشترک با همسایگان و تلاش حداکثری برای عمق‌بخشی به این اتصالات در شبکه ریلی داخلی این کشورها و فراتر از آن، کشورهای ثالث است، به نحوی که امکان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت ریلی، به شکلی مؤثر فراهم شود. پروژه ریلی خواف-هرات که قطعات آن در خاک افغانستان است، بخشی از برنامه وسیع‌تر این کشور در توسعه خط آهن می‌باشد که درنهایت تکمیل‌کننده بخشی از اتصال تمام ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج‌فارس و اروپا از مسیر کشورمان است.

 

بنابرگزارش شبستان، از اهداف راه اندازی پروژه راه آهـن خواف – هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر که به صورت یک خطه ساخته شده و خواف در خراسان رضوی را به هرات شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل می کند؛ اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی کشورمان، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون است و با ریل گذاری در این مسیر شکوفایی اقتصادی شرق کشور و افزایش صادرات به افغانستان رقم می خورد.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما