شناسهٔ خبر: 43537151 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افتتاحیه‌های غیرضروری آتش کرونا را در فارس سوزان‌تر کرده است

کرونا مهمان ناخوانده‌ای است که تاکنون خاطرات تلخ و شیرینی ایجاد کرده اما استان فارس که از ابتدا موفق به مقابله با کرونا شد اکنون با افزایش صعودی آمار مبتلایان یا جانباختگان ناشی از این ویروس مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،  استان فارس در ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری به خصوص در ایام نوروز،  یکی از موفق‌ترین استانها در کنترل عبور و مرور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و در نهایت کنترل بیماری بود و آمار ابتلاء و مرگ و میر در سطح استان و شهر شیراز نسبت به دیگر استانها و کلانشهرها اختلاف قابل توجهی داشت و بسیار پایین بود.

علی‌رغم تلاش بی وقفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جلسات پرمصوبه ستاد کرونای استان، در دو ماه اخیر شاهد رشد غیرمعمول آمار مبتلایان در سطح استان و مواجهه روزانه با مرگ و میر عزیزان هم استانی‌مان هستیم.

این شیوع غیرمنتظره و افزایش آمار سبب شد تا به بررسی چرایی گسترده‌تر شدن دامنه آتش سوزان این بیماری و افزایش آمار تلفات در سطح استان و کلانشهر شیراز بپردازیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در چندین گفتگو، با اشاره به علت افزایش آمار کرونا در استان فارس اظهار کرد ه‌است: بی توجهی مردم و حضور در مکان‌های شلوغ بدون رعایت اصول بهداشتی، سبب ابتلای بسیاری از افراد به ویروس کرونا می‌شود.

علی‌رغم تلاش بی وقفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جلسات پرمصوبه ستاد کرونای استان، در دو ماه اخیر شاهد رشد غیرمعمول آمار مبتلایان در سطح استان و مواجهه روزانه با مرگ و میر عزیزان هم استانی‌مان هستیم

با تاکید بر اهمیت در اولویت بودن حفظ جان مردم و لزوم عمل به تصمیمات مصوب ستاد کرونای استان، با صحبت مهرداد لطفی مبنی بر عدم رعایت فردی و اجتماعی نکات بهداشتی از جانب مردم موافقیم ولی این سوال مطرح می‌شود که با وجود دستورالعمل صریح ستاد کرونا و تاکید بر ایجاد محدودیت‌ها در سطح استان، دلیل حضور غیرضروری و بیش از حد مردم در برخی از مناطق شهری و پرتردد چیست؟

طبق بررسی‌های انجام شده و با توجه به چگونگی اجرای برنامه‌های عزاداری در ایام محرم و صفر، بسته شدن اماکن زیارتی و سیاحتی، عدم برگزاری نماز جمعه در بسیاری از نقاط استان، تعطیلی سینماها و بسته شدن مراکز فرهنگی تربیتی در چند ماه اخیر، شاهد رعایت تمام نکات و عمل به دستورالعمل‌های ستاد کرونا در مورد چگونگی برگزاری برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در شهر شیراز و استان فارس بوده‌ایم و این برنامه‌ها علی‌رغم گمانه‌زنی‌های بسیار، در نهایت نظم و سلامت برگزار شد.

در کنار همه این نکات مثبت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در شرایطی که ستاد کرونای استان محدودیت‌ها را تمدید نموده‌ است، شاهد حضور مردم در برنامه‌های غیرضروری و افتتاحیه‌ها و کلنگ‌زنی‌های گاه تکراری و چندباره دولت و برگزاری انتخابات جامعه کارگری و... با حضور بالغ بر ۲ هزار نفر در  شهرستان‌های کوچک و در سطح استان و شهر شیراز هستیم.

برپایی افتتاحیه‌های شلوغ نه تنها مغایر با قوانین ابلاغ شده از طرف ستاد کرونا و نقض محدودیت‌ها است، بلکه محرکی قوی برای سرعت بخشیدن به گسترش و شیوع غیرمتوازن بیماری در سطح فارس و شیراز است

با توجه به اینکه حضور برخی از افراد به منظور امرار معاش و تامین نیازهای روزانه که متاثر از عدم برنامه‌ریزی صحیح دولت در راستای تامین نیازهای ضروری قشر کم درآمد و آسیب پذیر هست یا حضور در مشاغل خدماتی مورد نیاز و ضروری را مدنظر داریم؛ بر بی‌توجهی عمدی یا سهوی بسیاری از مسئولان استانی و راه‌اندازی برنامه‌های غیرضروری و افتتاحیه‌های شلوغ در استان و به طور ویژه در سطح شیراز نیز واقفیم و از جانب مردم و مبتلایانی که با کرونا می‌جنگند به صراحت با این امر مخالفت نموده و رد می‌نماییم.

لازم به ذکر است، این امر نه تنها مغایر با قوانین ایجاد و ابلاغ شده از طرف ستاد کرونا و نقض محدودیت‌ها است، بلکه دلیل و محرکی قوی برای سرعت بخشیدن به گسترش و شیوع غیرمتوازن و غیرمنتظره بیماری در سطح استان و کلانشهر شیراز است.

امیدواریم که تحلیل‌های احساسی برخی از افراد مبنی بر عمدی بودن رقم خوردن بعضی از این برنامه‌ها و همراهی با مافیای جهانی واکسن و دارو، صحیح نباشد و ستاد کرونای استان و دانشگاه علوم پزشکی و شورای تامین با نگاهی عمیق‌تر به مسئله ورود کنند و از برگزاری برنامه‌های غیرضروری و خطرآفرین جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/ س

نظر شما