شناسهٔ خبر: 43535950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تنش میان اتیوپی و آمریکا؛

آديس آبابا سفير آمريکا را احضار کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزارت خارجه اتیوپی در اعتراض به اظهارات دونالد ترامپ، سفیر آمریکا در آدیس آبابا را احضار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون الجزیره؛ اتیوپی سفیر آمریکا در آدیس آبابا را برای پاره ای از توضیحات احضار کرد.
مقامات اتیوپی از سفیر آمریکا خواسته اند تا درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ممکن است مصر سد النهضه را منفجر کند توضیح دهد.
رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت، ممکن است مصر به فکر منفجر کردن سد النهضه در اتیوپی بیفتد.
 دونالد ترامپ در گفتگوی تلفنی با عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان اظهار داشت، روند کار در پرونده سد النهضه به گونه ای است که اگر میان سه کشور درگیر در این مناقشه توافقی حاصل نشود, ممکن است مصر به فکر منفجر کردن این سد بیفتد.
وی افزود، قاهره نمی تواند با این شرایط زندگی کند، اتیوپیایی ها امضای توافقنامه ای را که دولت آمریکا آماده کرده بود نپذیرفتند.
وی افزود: «ما متن توافق را آماده کرده بودیم اما موافقت نکردند در شرایطی که نباید آن را رد می کردند چون اوضاع بسیار خطرناک است، مصر نمی تواند با این شرایط به حیاتش ادامه دهد و ممکن است در نهایت کار به جایی بکشد که مجبور شود این سد را منفجر کند. پیش از این گفتم و بار دیگر هم به وضوح تاکید می کنم، ممکن است سد را منفجر و به کارهای دیگری اقدام کنند.
ترامپ افزود :  آقای نخست وزیر اگر بتوانید اتیوپی را قانع کنید تا کاری انجام دهد خیلی خوب است، ما کمک هایی در این زمینه کرده ایم اما اوضاع خیلی نامناسب است، آنان نپذیرفتند توافق آماده را امضا کنند که این اتفاق خوبی نیست. به مصر هم این نکته را گوشزد کردیم، آنان باید قبل از شروع کار پروژه، ساخت این سد را متوقف می کردند، به آنان گفتم چطور به خود اجازه دادید این سد را بسازید؟ ساخت این سد در زمان بسیار نامناسبی انجام شد، این کار زمانی بود که مصر با انقلابی کوچک درگیر بود.»

نظر شما