شناسهٔ خبر: 4353043 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرهاازعالم علم

صاحب‌خبر -

 شايع‌ترين علامت سکته مغزي

يک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بيان اين مطلب که تشنج و ضعف يک نيمه بدن، شايع‌ترين علامت سکته مغزي است، گفت: فشار خون و کلسترول بالا، ديابت و چاقي باعث بروز سکته مغزي در تمام سنين مي‌شود.

دکتر زرين تاج کيهاني‌دوست در گفت‌وگو با (ايسنا) - منطقه علوم پزشکي تهران، خاطرنشان کرد: سکته مغزي بيماري است که در صورت عدم خون‌رساني به مغز بروز مي‌کند و مغز ديگر نمي‌تواند عملکرد طبيعي خود را داشته باشد. همچنين سکته مغزي ممکن است به دليل بسته يا پاره شدن يکي از رگ‌هاي خون‌رسان مغز ايجاد شود.

وي با تاکيد بر اينکه سکته مغزي در نوزادان نيز شايع است، افزود: در صورت علائم تشنج، بي‌حالي، بالا و پايين شدن دماي بدن، بي‌قراري، بي‌تابي، شل بودن بدن و تب، توصيه اکيد آن است که براي درمان و علت‌يابي توسط پزشک اقدام شود.

اين استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران، اختلال انعقادي، لخته شدن خون، اختلالات ارثي و کمبود پروتئين در بدن را از عوامل خطرساز در بروز سکته مغزي دانست و بيان کرد: عدم تعادل و لنگ زدن، اختلال در تکلم يا درک کلام، فلج صورت و بي‌اختياري ادرار و مدفوع از عوارض شديد در سکته مغزي است که باعث بروز آسيب‌هاي جدي در بيمار مي‌شود.

کيهاني‌دوست يادآور شد: درمان‌هاي توانبخشي مانند فيزيوتراپي و کاردرماني مي‌توانند تا 80 درصد در بهبود اين بيماران موثر باشد.

تغيير در رژيم غذايي عاملي موثر در کاهش سکته مغزي

وي تغيير در رژيم غذايي را عاملي موثر در کاهش سکته مغزي دانست و اظهار کرد: کم کردن ميزان چربي در رژيم غذايي و کاهش وزن مي‌تواند در کنترل اين بيماري موثر باشد؛ چرا که مصرف بيش از اندازه چربي و کلسترول مي‌تواند سبب ضخيم شدن رگ‌هاي خوني و بروز سکته مغزي در فرد شود.

اين فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مصرف بسياري از داروها را در پيشگيري از سکته مغزي موثر دانست و گفت: داروهاي ضد لخته خون مانند آسپرين باعث حفظ پلاکت‌هاي خون مي‌شود و از لخته شدن آن جلوگيري مي‌کند. همچنين داروي ضد لخته خون مانند وارفارين براي بازماندگان سکته مغزي تجويز مي‌شود تا به بيداري بخش خاموش مغز اين بيماران کمک کند.

کيهاني دوست با تاکيد بر اينکه با مصرف مواد غذايي سالم مانند ماهي، سبزيجات، غلات، ورزش، پرهيز از نمک و الکل مي‌توان از بروز سکته مغزي جلوگيري کرد، گفت: اگر کودکي ضعف در يک نيمه بدن و مشکل در تکلم داشت و زودتر از حد معمول از يک دست خود استفاده کرد، بايد حتما براي درمان و يافتن علت آن به پزشک مراجعه شود.

نظر شما