شناسهٔ خبر: 43502783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین:

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی موجب تحقق عدالت مالیاتی می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی موجب افزایش شفافیت و ارتقای سطح عدالت مالیاتی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ سعید حوائج، مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین در جلسه کارگروه اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره اتاق اصناف استان برگزار شد، اظهار کرد: تلاش برای پی ریزی یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریزداده های شفاف از مهمترین برنامه های نظام مالیاتی کشور است که در صورت اجرای کامل آن، تحقق عدالت مالیاتی را نیز به عنوان دستاوردی مهم به ارمغان می آورد؛ تصویب قانونی تحت عنوان «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» در سال۱۳۹۸ از جمله مهمترین اقدامات در این زمینه است.
حوائج ادامه داد: از جمله موارد مورد تاکید در این قوانین، تکلیف صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی به نصب و استفاده از پایانه های فروشگاهی و ثبت این پایانه ها در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور است که انتظار می رود با عمل به تکالیف مندرج در قوانین یادشده به ویژه قانون «پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» گام بسیار موثری در مسیر نیل به یک نظام مالیاتی هوشمند، کارآمد و شفاف برداشته شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان تصریح کرد: مطابق فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور صاحبان ۵۰ شغل در ۱۵رسته شغلی از ابتدای سال۱۳۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و صدور صورتحساب فروش مطابق مقررات هستند.
او گفت: براساس ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی، کلیه اشخاص مشمول، مکلف‌ هستند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند.
حوائج افزود: خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند ، استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست اما مودیان مزبور موظفند کلیه صورتحساب های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، از طریق سامانه مودیان صادر کنند.
مدیرکل امور مالیاتی استان ادامه داد: آن دسته از صاحبان مشاغل که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند، برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروش (کارتخوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات پایانه فروش خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک نسبت به بهره برداری از آن اقدام کنند.
حوائج در ادامه با بیان اینکه بر اساس این قانون، سازمان امور مالیاتی با همکاری اتاق اصناف مکلف است نسبت به آموزش، توانمندسازی و مشاوره به اشخاص مشمول اقدام کند، خواستار مشارکت اتاق اصناف استان در راستای آگاهی بخشی به مودیان درخصوص تکالیف مربوطه شد و تاکید کرد: در قانون مشوق ها، تسهیلات و ضمانت های اجرایی نیز در نظر گرفته شده که نیازمند اطلاع رسانی به مودیان است تا حقی از مودی ضایع نگردد.
مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین در پایان یادآور شد: الزام واحدهای صنفی به صندوق‌های مکانیزه فروش، منافع زیادی را برای همه ذینفعان شامل دولت، واحد صنفی و مصرف‌کنندگان دارد. مالیات بر مشاغل از جمله پایه های مالیاتی است که فرایند محاسبه و اخذ مالیات در آن با چالش بیشتری همراه است و سهم کمی در کل درآمدهای مالیاتی دولت دارد با این حال محاسبه و اخذ آن به دلیل نبود شفافیت در درآمد صاحبان برخی مشاغل با چالش بیشتری همراه است. شفافیت در شناسایی میزان درآمد و هزینه،تعیین عادلانه مالیات، جلوگیری از فرار مالیاتی و رضایت مندی مصرف‌کنندگان از مزایای استفاده از صندوق فروش است.

46

برچسب‌ها:

نظر شما