شناسهٔ خبر: 43492503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره منبع ایران برای خرید سلاح، انتخابات آمریکا و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت و گویی مواضع ایران درباره مسائلی از جمله پایان تحریم تسلیحاتی ایران، انتخابات آمریکا و عملکرد عربستان سعودی در منطقه تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره آمریکا گفت: بعید نیست آمریکا که به تحریمها اعتیاد دارد، تلاش کند برخی شکست های آشکارش در شورای امنیت سازمان ملل و عدم توانایی اش برای اعمال دوباره تحریم های پیشین را که در پی توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شدند، جبران کند. 

وی افزود: واضح است که هر تلاش آمریکا برای اقدامات یک جانبه اش، قوانین بین المللی را نقض می کند و محکوم به شکست است. 

سخنگوی کشورمان درباره روابط ایران و روسیه هم گفت: روسیه در سال های اخیر یکی از شرکای اصلی ایران در عرصه های دفاعی و نظامی بوده است. اکنون با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی، این دو کشور می توانند چشم انداز همکاری نظامی را بهتر کنند. مذاکرات بین تهران و مسکو در چارچوب یک کمیسیون مشترک برای همکاری نظامی ادامه دارد. برنامه های مشارکتی از جمله در زمینه مسائل منطقه ای و بین المللی، میان مقامات دو کشور در چارچوب آن پیش می رود. 

وی علاوه بر این اظهار کرد: هرگونه خرید تسلیحات از «کشورهای دوست» به نیاز ایران بستگی خواهد داشت و تاکید کرد که تهران می تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را از «هر منبعی» بدون محدودیت قانونی و تنها بر اساس نیازهای دفاعی اش به دست بیاورد. 

خطیب زاده درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هم گفت: تهران مرتبا در زمینه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که یک نامزد را بر نامزد دیگر ترجیح نمی دهد و این یک موضوع داخلی (آمریکا) است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت و گو درباره عملکرد عربستان سعودی در منطقه گفت: متاسفانه ریاض اعتبار و منابعش را به دولت ترامپ سپرده و مسیر اشتباه جنگ افروزی، کشتار و اعمال محاصره بر کشورهای منطقه از جمله یمن و قطر را در پیش گرفته است. 

او همچنین گفت: اگر ریاض تصمیم بگیرد تنش‌ها در منطقه را کاهش دهد و در این مسیر پیش برود، ایران با آغوش باز از آن استقبال خواهد کرد. 

نظر شما