شناسهٔ خبر: 43471131 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

۶۰۰ هزار تن شکر امسال در شرکت‌های هفتگانه نیشکر خوزستان تولید می‌شود

ناصری با بیان اینکه نیشکر خوزستان ۴۰ درصد نیاز شکر کشور را تامین می‌کند گفت: امسال ۶۰۰ هزار تن شکر در شرکت‌های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر خوزستان تولید می‌شود و در تلاش هستیم این رقم را در سال آینده به ۷۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عبدعلی ناصری» امروز(سه شنبه ۲۹ مهر) در جشن برداشت نیشکر که در شرکت کشت و صنعت دهخدا برگزار شد اظهار کرد: کشت و صنعت دهخدا در سیل فروردین ۹۸ به اندازه ارتفاع نی که سه متر است به زیر آب بود که بعد از سیلاب تا شهریور ۹۸ ما مشغول تخلیه آب بودیم و پس از بازسازی اراضی کشت آغاز شد.

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار از اراضی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سیل ۹۸ به زیرآب رفت افزود: در سال های ۹۸ و ۹۹ اقدام به کشت کلیه اراضی زیرآب رفته کردیم و امروز مفتخریم در سال ۹۹ اولین اراضی به زیر کشت رفته را بعد از سیلاب ۹۸ برداشت کنیم.

 

وی تولید امسال را ۲ برابر تولید ۲ سال گذشته دانست و اضافه کرد: انتظار داریم امسال حدود ۶۰۰ هزار تن شکر در شرکت های هفت گانه کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی تولید و این رقم را در سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰ هزار تن شکر افزایش دهیم و با توجه به این تولید صنایع جانبی هم افزایش پیدا خواهند کرد.

 

ناصری با اشاره به تحریم‌های موجود امسال و ممنوعیت واردات محصولات غذایی به کشور تصریح کرد: وظیفه ما در نیشکر این است که جهش تولید را تحقق بخشیم و همچنین شکر موردنیاز کشور را تامین و واردات این محصول را به حداقل ممکن برسانیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر مقدار سهم خوزستان در نیشکر بیان کرد: شرکت نیشکر ملی است و ۴۰ درصد نیاز شکر کل کشور را تامین می‌کند اما نیاز استان در سال های گذشته حدود ۴۰ هزار تن شکر است که از شرکت های گروه کارون، هفته تپه و نیشکر و صنایع جانبی تامین می شود.

 

مدیرعامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی خاطر نشان کرد: سهم ما بر اساس مصوبه استانداری سه هزار تن برای استان است که ما آن را تامین و مشکلی برای تامین نیاز استان نداریم.

 

۸۰ درصد نیاز الکل کشور در نیشکر خوزستان تامین می‌شود

وی در خصوص محصولات جانبی نیشکر که قابل اهمیت است عنوان کرد: الکل در این شرکت حدود ۳۶ میلیون لیتر در سال تولید می‌شود که تقریبا ۸۰ درصد نیاز الکل و الکل طبی کشور را تامین می‌کند؛ مورد بعدی ام دی اف است که این شرکت ۱۰۰ هزار تن یا معادل ۱۳۲ هزار مترمکعب و حدود ۹۰۰ هزار ورق ام دی اف را تولید می‌کند.

 

ناصری دیگر محصولات جانبی را خوراک دام عنوان کرد و ادامه داد: ۴۰ هزار تن تولید خوراک دام داریم که در اختیار دامپروری ها قرار می‌گیرند و دامپروری شرکت هم از آن استفاده می‌کند؛ سایر محصولات مانند لوله، گونی و ... است که نیازهای شرکت را با آن تامین می‌کنیم.

 

وی در ادامه، کشت نیشکر در شرکت های هفت گانه را در سال ۹۸، ۲۲هزار و ۶۲۱ هکتار دانست و ابراز کرد: در سال ۹۹ این کشت ۱۶هزار و ۵۸۰ هکتار است، البته تقریبا ظرفیت کشت ۱۲ هزار هکتار بوده که در هفت کشت و صنعت امسال یک و نیم برابر انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشترین کشت مربوط کشت وصنعت دهخدا با پنج هزار و ۷۰۰ هزار هکتار است اظهار کرد: امسال کشت و صنعت سلمان که از واحدهای آسیب دیده در سیل است با سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت بیشترین کشت را بین شرکت های هفت گانه دارد.

 

نبود تقاضا برای وجود ۵۰۰ تن شکر بسته بندی در انبارها

وی افزود: علاوه بر کشت نیشکر، کشت محصولات دیگر مانند کلزا، گندم و آفتابگردان را در برنامه داریم تا علاوه بر تامین گندم مورد نیاز کشور، دانه های روغنی وارداتی را تا حد امکان کشت و برای کشورهای فناوری تولید روغن تامین کنیم.

 

ناصری با بیان اینکه ما کارخانه های بسته بندی شکر در بسته های ۹۰۰ گرمی، ۲هزار و ۷۰۰ گرمی و ۹ کیلویی در کشت و صنعت ها آماده هستند تا باتوجه به نیاز استان به شکل بسته بندی تقدیم بازار کنند گفت: این بسته بندی ها برای کنترل قیمت و قیمت مصوب دولت است که قیمت شکر کیلویی ۶ هزار و ۳۰۰ تومان مطابق بخش نامه وزارت صمت است؛ اکنون در انبارها ۵۰۰ تن شکر بسته بندی موجود است اما تقاضایی برای آن وجود ندارد.

 

وی تعداد کارگران و کارکنان دائمی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را حدود ۱۹ هزار بیان کرد و یاد آور شد: در کنار آنها بیش از ۱۰۰ هزار شغل غیرمستقیم داریم؛ هر سال حدود یک هزار نفر از کارگران فصلی برای هر کشت و صنعت در کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شوند‌.

 

پایان پیام/679

نظر شما