شناسهٔ خبر: 43467453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رقابت سنگین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها ادامه دارد

وزن‌کشی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل - هدیه گل محمدی: جمهوریخواهان و دموکرات‌ها با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نبرد پنهان سیاسی را  آغاز کرده‌اند به نحوی‌که طی روزهای اخیر جمهوریخواهان درصدد عزل نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان برآمدند و اکنون پلوسی نیز ضرب الاجلی ۴۸ ساعته به دولت جمهوریخواه ترامپ بر سر بسته کمک‌های اقتصادی کرونا داده است.  شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان روز یکشنبه (روز گذشته) اعلام کرد که وی و «استیون منوچین» وزیرخزانه داری آمریکا باید ظرف مدت ۴۸ ساعت آینده بر سر بسته محرک‌های اقتصادی کرونا به توافق برسند و این کار باید تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام شود. مسئول دفتر پلوسی به شبکه خبری سی ان ان در توضیح  ضرب الاجل یاد شده  گفت که این مهلت تا پایان روز سه شنبه (۲۹مهر۱۳۹۹) است که طرف مقابل باید به پرسش‌های کلیدی دراین زمینه جواب دهد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ویژه برنامه «این هفته» شبکهخبری «ای. بی. سی» گفت: تنها ۴۸ ساعت فرصت وجود دارد که آیا ما می‌خواهیم این کار را تا پیش از موعد برگزاری انتخابات انجام دهیم یا خیر، کاری که انجامش خواهیم داد. ترامپ پس از اعلام بهبودی از بیماری کووید-۱۹ دستور توقف مذاکرات در این زمینه با کنگره و دموکرات‌ها را داد و تصویب این بسته محرک مالی را به پس از پیروزی خود درا نتخابات وعده  داد. نانسی پلوسی درحال بر سر بسته کمک‌های مالی برای کاخ سفید مهلت ۴۸ ساعت تعیین کرد که در روزها و هفته‌های اخیر، جمهوریخواهان درصدد برکناری پلوسی برآمده اند.
تصویر متفاوت از آرای پیش از موعد
نظرسنجی‌ها بایدن را پیشتاز نشان می‌دهند، اما پیروزی او قطعی نیست. طرفداران متعصب ترامپ به چیزی جز پیروزی او راضی نیستند. بنا به گزارش یک بنیاد پژوهشی در دانشگاه فلوریدا تاکنون حدود ۷ / ۲۷ میلیون نفر برگه‌های انتخاباتی را پر کرده و رأی خود را تحویل داده‌اند. با وجود آنکه گمان می‌رود که در رأی‌گیری‌های زودهنگام، بیشتر رأی‌دهندگان وابستگی فکری و حزبی به دموکرات‌ها داشته باشند و داده‌های انتخاباتی نیز این گمانه را تائید می‌کند - از میان بیش از ۶۳ میلیون متقاضی آراء پستی، ۴۷ درصد دموکرات و ۳۰ درصد جمهوری‌خواه بوده‌اند - با این وجود داده‌های برخی ایالات کلیدی تصویری دیگر را ارائه می‌کند. در تگزاس که دموکرات‌ها امیدوارند این ایالت سرخ را به رنگ آبی درآورند، داده‌ها نشان می‌دهد که ۵۱ درصد رأی‌دهندگان وابسته به حزب جمهوری‌خواه و ۴۰ درصد آنان وابسته به حزب رقیب بوده‌اند. در ایالت به‌شدت رقابتی میشیگان نیز کفه ترازو با اختلاف ۲ درصد به نفع رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه سنگینی می‌کند و رقبای آنان ۳۹ درصد رأی‌دهندگان زودهنگام را تشکیل می‌دهند. در ایالت رقابتی اوهایو فاصله تعداد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه بیشتر شده و ۴۶ درصد در برابر ۴۱ درصد است. در ایالت ویسکانسین از مجموع برگه‌های رأی اخذ شده ۴۰ درصد به جمهوری‌خواهان و ۳۸ درصد به دموکرات‌ها تعلق دارد. در ایالت آریزونا هر حزب توانسته ۳۶ درصد رأی‌دهندگان را به خود اختصاص دهد. با توجه به اینکه گفته می‌شود که اغلب هواداران ترامپ تصمیم دارند تا در ۱۳ آبان به پای صندوق‌های رأی بروند، رسانه‌های راست‌گرا از ترکیب کنونی آراء زودهنگام ابراز خوشوقتی کرده‌اند.
تارنمای یوروپ الکتس (EuropeElects) با گردآوری نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا خبر داد که اکثریت قریب به ‌اتفاق مردم این اتحادیه (۱۷درصد-۸۳درصد) بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهند. از میان کشورهای بررسی‌شده، بایدن بیشترین حامی را در دانمارک (۹۳درصد) به خود اختصاص داده در این مطلب، آماری از ایرلند (سرزمین آبا و اجدادی بایدن) ذکر نشده است و بیشترین حامیان ترامپ هلندی (۳۱درصد) هستند. برخی از تحلیلگران بیش از انتخابات به وضعیت پس از انتخابات توجه دارند و به فضای تنش‌آلود در میان هواداران ترامپ توجه می‌دهند که مایل هستند او را به هر قیمتی رئیس جمهور آینده ببینند.به گزارش اشپیگل این روزها برخی از طرفداران متعصب ترامپ گروه‌های مسلح تشکیل می‌دهند و آشکارا از بروز جنگ داخلی، در صورت شکست ترامپ، سخن می‌گویند. «جیسون میلر» از مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه برگزاری آخرین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن، به شبکه فاکس نیوز گفت که نامزد جمهوری‌خواهان قصد دارد تا در این آخرین مناظره کمتر گفته‌های رقیبش را قطع کرده و به وی فرصت بیشتری برای تبیین مواضعش و پاسخ به سؤالات دهد. پس از ابتلای ترامپ به بیماری کووید-۱۹، مناظره دوم که قرار بود به صورت جلسه پرسش و پاسخ برگزار شود، لغو شد و مناظره آتی پنجشنبه شب به وقت محلی (بامداد جمعه ۲ آبان) در نشویل ایالت تنسی برگزار خواهد شد. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خواهد بود که قرار است در ۳  نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) برگزار شود، تحلیلگران و ناظران داخلی آمریکا این دوره از انتخابات را یکی از متفاوت ترین دوره‌های انتخاباتی در تاریخ این کشور می‌دانند.
 

نظر شما