شناسهٔ خبر: 43454630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل خبر داد

احتمال حضور نیروهای ناظر بر آتش‌بس سازمان امنیت و همکاری اروپا در قره‌باغ

مسکو - ایرنا - «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد که از ابتدای ماه جاری میلادی ریاست شورای امنیت را به عهده گرفته است از احتمال حضور نیروهای نظارت بر آتش‌بس سازمان امنیت و همکاری اروپا در قره‌باغ خبر داد و در عین حال گفت: این موضوع یک روند سریع نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مسکو وی گفت: شورای امنیت سازمان ملل در نشستی غیرعلنی در مورد لزوم اطمینان از رعایت آتش بس در قره باغ بحث کرده کرده است.

وی تصریح کرد: «اکنون لازم است که آتش بس اعمال شود، این مهمترین مساله است، زیرا توافق بین ایروان و باکو حاصل شده اما مورد احترام و توجه قرار نگرفته است. «موضوع اصلی همچنان چگونگی اطمینان از کنترل اجرای آن است.»

رئیس شورای امنیت سازمان ملل ادامه داد: البته این موضوع در جریان رایزنی ها مورد بحث قرار گرفت و شورا در رویکردهای خود در باره قره باغ کاملاً هم نظر و یکپارچه بود.

در عین حال وی توضیح داد که اعزام نیروهای ناظر بر آتش بس سازمان امنیت و همکاری در اروپابه منطقه «نیاز به انجام یک فرآیند ویژه در شورای امنیت دارد». این دیپلمات گفت: «این یک روند سریع نیست».

نبنزیا تصریح کرد: وزیر دفاع روسیه هم با همتایان خود در ارمنستان و آذربایجان در مورد چگونگی انجام این کنترل گفت و گو کرده است.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل احتمال اینکه نیروهای سازمان امنیت و همکاری در اروپادر این کنترل و نظارت بر آتش بس  مشارکت داشته باشد را رد نکرد، به ویژه اینکه سازمان ملل در مرحله حل و فصل موضوع قره باغ است.

وی افزود: اینکه «چه کسانی و با چه ظرفیتی در قره باغ حضور یابند همجنان مورد بحث است».

به رغم گذشت بیش از ۱۰ روز از اجرای توافق آتش بس میان باکو و ایروان در نشست مسکو، طرفین درگیری به حملات خود ادامه داده و یکدیگر را به هدف گیری مناطق غیرنظامی متهم کرده‌اند.  

اوضاع در منطقه قره باغ از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است.

نظر شما