فناوران- محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام رسان های خارجی استفاده کنند.
وی گفت: در نهمین نشست گفت وگوی هفته، میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بودیم؛ این نشست هر دو هفته یکبار با حضور یکی از اعضای کابینه و با هدف بررسی مسایل مشترک آموزش و پرورش و آن دستگاه برگزار می شود.
وی ادامه داد: در این نشست درباره توسعه شبکه شاد و رفع مسایل و مشکلات توسعه آن، هوشمندسازی مدارس و یکپارچه سازی سامانه های آموزش و پرورش، گفت وگو شد؛ چند مدیرکل استان ها، مواردی که را جمع بندی کرده بودند به نمایندگی از سایر استان ها به استحضار وزیر ارتباطات رساندند و وی هم زمینه های کار را مورد بحث قرار داد و گروه مشترکی حاصل این نشست شد که مسایل را به طور دقیق، جزئی و تفصیلی بررسی کرده و تصمیم گیری کنند.
حاجی میرزایی افزود: امروز بستر آموزش مجازی به دلیل شیوع کرونا به یک بستر واقعی تبدیل شده است و لازم است برای توسعه این بستر، رفع اشکالات و موانع آن و ایمن سازی استفاده دانش آموزان از این فضا و بستر، تدابیری اندیشیده شود که مباحث خوبی مطرح شد و امیدوارم با تفاهماتی که به عمل آمد، شاهد پیشرفت کار باشیم.
علت حضور آنلاین وزیر ارتباطات در جلسه
وی در خصوص حضور ویدئوکنفرانسی وزیر آموزش و پرورش در این نشست، گفت: علت حضور ویدئوکنفرانسی آقای جهرمی در این نشست این بود که یکی از فرزندان ایشان، علائم کرونا را نشان داده بود و تست داده بودند و چون نتیجه تست، عصر امروز مشخص می شود؛ به همین دلیل احتیاط کردند که در جمع همکاران ما حاضر شوند.
وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات کندی اینترنت شاد با تأکید بر اینکه اینترنت شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان است، اظهار کرد: قطعا استفاده از اینترنت در شبکه شاد چه برای معلمان و چه برای دانش آموزان رایگان است و اگر کسی در تأمین اینترنت رایگان با مشکلی مواجه است حتما اعلام کند؛ وزارت ارتباطات عنوان کرد مواردی که برخی اعلام کرده بودند، بررسی شد و واقعی نبود.
وی ادامه داد: در برخی ساعات روز که به دلیل ترافیک بالا با مشکلاتی مواجه می شویم، بخشی نیازمند این است که زیرساخت فنی شاد توسعه پیدا کند که همراه اول برای تقویت آن اقدام کرده است و وزارت ارتباطات هم برای حمایت از همراه اول در تقویت زیرساخت ها، همکاری کرده و قول مساعدت داده است و نکته دیگر اینکه ترافیک را در پنج قطب اصلی کشور بین آذربایجان شرقی، فارس، تهران، خراسان و اصفهان توزیع کنند که می تواند در کاهش بارترافیکی در ساعات پرمصرف، موثر باشد. در آموزش و پرورش با توزیع زمان کلاس ها از صبح تا بعدازظهر، تلاش کردیم که ساعات 10 تا 12 که با ترافیک بیشتری مواجه هستیم، حجم کمتری از بار را متوجه این ساعت کنیم.
حاجی میرزایی درباره هدیه اینترنت معلمان، گفت: اینترنت معلمان بدون هیچ محدودیتی در شبکه شاد، رایگان است و آن 20 گیگ برای کارهایی بود که معلمان خارج از شبکه شاد برای آماده کردن محتوای درسی شان انجام دهند، وزارت ارتباطات اختصاص داده بود؛ نیازی به اینترنت نیست زیرا معلمان در شبکه شاد می توانند تمام کارهایشان را پیگیری کنند.
وی در واکنش به این جمله که برخی معمان برای اینترنت هزینه می دهند، بیان کرد: اگر موردی هست به ما منعکس کنند تا پیگیری کنیم چون اینترنتی که روی شاد استفاده می شود، رایگان است و تمام اپراتورها که خدمات اینترنت را ارایه می دهند، اعمال می کنند.
استفاده از پیام رسان خارجی ممنوع
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «الزام استفاده از شاد برداشته شده است و در برخی مدارس از پیام رسان های دیگری استفاده می کنند»، اظهار کرد: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام رسان های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آنها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه آمار استفاده و پیوستن به شاد هم مخالف چیزی است که شما می گویید یعنی هم روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مشکلات آن کاهش می یابد.
وی گفت: بزرگترین پلتفرم داخلی که بیشترین کاربر و زمان استفاده را دارد، فعال کردیم؛ مجال این را نداشتیم که ابتدا طراحی، آزمایش و بعد اجرا کنیم و باید به سرعت فعال می شدیم؛ این در مسیر حرکت، خود را کامل می کند و قطعا همه کسانی که از شاد استفاده می کنند، می توانند شهادت دهند که روز به روز، این امکان فراهم تر شده است و ضمن اینکه برای بخش خصوصی که مایل است خدمات آموزشی ارایه دهد، یک دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که می خواهند خدمات اضافه ای را از نظر آموزشی ارایه دهند، چون خدمات آموزش رسمی از طریق شاد ارایه می شود، ترتیبات کار در آیین نامه مشخص است.
حاجی میرزایی در واکنش به این جمله که اگر مدرسه ای از پیام رسان دیگری استفاده کند باید جوابگو باشد»، گفت: بله، اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد.وی درباره کیفیت آموزش در سامانه شاد، اظهار کرد: اکنون هم کیفیتی که در شاد ارایه می شود، کیفیت بالایی است زیرا از بهترین دبیران استفاده کردیم و محتوای آموزشی را در تمام پایه ها و مقاطع تحصیلی روی شاد عرضه کردیم. برخی از مشکلات مربوط به زیرساخت های فنی است که شناسایی شده و در صدد حل و رفع آنها هستیم. نویدی که می توانم بدهم این است که شاد هر هفته با هفته قبل متفاوت است و خدمات بهتر و هموارتری به دانش آموزان و معلمان ارایه خواهد کرد.
اختیار خانواده ها بین آموزش حضوری و مجازی
وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه برخی خانواده ها مبنی بر اینکه دانش آموزان خیلی به درس دل نمی دهند، گفت: ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش از ابتدا توصیه مان به خانواده ها این بوده و الان هم هست که آموزش حضوری بهترین و باکیفیت ترین آموزش است؛ کارکرد مدارس، کارکرد بسیار متنوعی است و علاوه بر آموزش، به جنبه های تربیتی توجه می شود. ارتباط چهره به چهره معلم و دانش آموز و ارتباط همسالان با هم ویژگی های بسیار زیادی دارد و امتیازات بسیار زیادی دارد که قابل مقایسه با آموزش مجازی نیست.
وی ادامه داد: خبری گرفتم که بسیاری از کشورهای اروپایی که محدودیت تردد ایجاد کردند و ساعاتی از شب را تقریبا به صورت حکومت نظامی اعلام کردند که فردی حق تردد ندارد اما مدارس را نبستند؛ مدارس باید باز و فعال باشد و ما ترجیح مان این است که بچه ها حضوری در مدرسه باشند؛ بنابراین خانواده هایی که نگران هستند از آموزش حضوری استقبال کنند و با مراجعه به مدرسه از میزان رعایت مقررات بهداشتی در مدرسه هم اطمینان حاصل کنند.
حاجی میرزایی افزود: اگر خانواده ای نگران است، تا زمانی که نگرانی اش رفع شود، آموزش مجازی هست و همه تلاش ما این است که این آموزش باکیفیت باشد.
وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی معلمان نگران هستند که چون روند آموزش مجازی کندتر از آموزش حضوری است، نتوانند کتاب درسی را تمام کنند و این احتمال است که بخشی از کتب درسی حذف شود»، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست؛ معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه، زمان بندی تمام دروس را استخراج و ابلاغ کردند که هم در تلویزیون، هم شاد و هم در آموزش حضوری دقیقا طبق زمان بندی به پیش می رویم و کل محتوا را تا پایان سال پیگیری خواهیم کرد. وی گفت: از ابتدای سال هم اعلام کردیم که هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نخواهد بود و از طریق آموزش حضوری، شاد، تلویزیون و توزیع بسته های آموزشی خودآموز، در جریان آموزش قرار می گیرند و همه محتوای آموزشی را به طور کامل و باجدیت پیگیری خواهیم کرد.حاجی میرزایی افزود: به هرحال وقتی جریان آموزشی از وضعیتی که ده ها سال تجربه شده به وضعیت جدید تغییر پیدا می کند، نیازمند مشارکت همگان اعم از خانواده ها، معلمان، دانش آموزان و مدیران مدارس است و با همکاری همگان پیگیری کنیم و اجازه نمی دهیم در امر آموزش دانش آموزان اختلالی به وجود آید.
گلایه از شایعه رایگان نبودن اینترنت شاد
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست از سنجش زیرساخت اینترنت کشور توسط شبکه شاد و تولید تبلت دانش آموزی تا چند ماه دیگر خبر داد.وی پس از استماع سخنان تعدادی از مدیران کل و با تبریک حلول ماه ربیع الاول، اظهار کرد: بر اثر شیوع کرونا، شرایطی در دنیا پیش آمد و سبک های زندگی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و یکی از حوزه هایی که تحت تاثیر قرار گرفت، بخش آموزش کشورهاست که بسیاری از کشورها آمادگی لازم را برای مواجهه با این پدیده نداشتند.
وی افزود: آموزش و پرورش تلاش های زیاد و ارزشمندی را در چند ماهه اخیر انجام داد و در استمرار آموزش دانش آموزان شاهد مجاهدت همه کادر آموزش و پرورش کشور بودیم و در این شرایط سخت معلمان صحنه های بزرگی از ایثار و فداکاری خود خلق کردند.
آذری جهرمی درباره خدمات معلمان در دوران کرونا، گفت: فرهنگیان همواره جزو طبقه پیشتاز جامعه هستند و مجاهدت های شان از سایر نهادها کمتر نیست و باید این مجاهدت های فرهنگیان در ایام کرونا مستندسازی و در تاریخ ثبت شود.
وی با گلایه از شایعه رایگان نبودن اینترنت شاد و سانسور سخنانش در رسانه ملی، افزود: اتفاقات خوبی در شبکه شاد افتاد و ظرفیت سازی خوبی انجام شد؛ هیچ پلتفرمی در کشور همانند شبکه شاد زیر بار اینترنتی نبوده و حتی این تعداد مخاطب نیز نداشته است اما اشکالاتی هم دارد بنابراین همه باید برای رفعش مشکلات شبکه شاد تلاش کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از اشکالات شبکه شاد، عدم دسترسی 3.5 میلیون دانش آموز به این شبکه است و این موضوع برای آینده کشور خوب نیست؛ بنابراین همه تلاشمان را می کنیم تا این آمار کاهش یابد.
هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شد
وی با بیان اینکه امروز همه کشور تحت پوشش نسل سوم اینترنت قرار دارد و روستاهای بالای۲۰ خانوار نیز به این شبکه متصل هستند، گفت: آموزش های مجازی که از طریق شبکه شاد ارایه می شود، اولین شبکه ای بود که زیرساخت شبکه اینترنت ما را به طور جدی محک زد.
وی درخصوص تفاهم نامه هوشمندسازی مدارس که در گذشته بین دو وزارتخانه منعقد شده نیز گفت: در هوشمندسازی مدارس، تجهیز مدارس بر عهده آموزش و پرورش و ارایه زیرساخت ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ تاکنون هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شده است و در فاز بعد بیشتر مدارس را به فیبر نوری مجهز می کنیم؛ البته این کار در در روستاها زمان بر است.
وی افزود: در بحث خدمات اپلیکشن ها در آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام شده است و استارت آپ هایی خدمات صوتی، تصویری و دیجیتالی خوبی ارایه داده اند اما این موضوع نیازمند سیاست گذاری از سوی آموزش و پرورش است.
تولید تبلت دانش آموزی از چند ماه دیگر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استارت آپ ها ظرفیت خوبی دارند و می توانند در بخش های مختلف کمک کنند، اظهار کرد: از شرکت ها حمایت کردیم و ظرف چند ماه آینده می توانند تبلت ارزان قیمت تولید و در اختیار دانش آموزان قرار دهند که قیمت این تبلت ها حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود اما این قیمت هم برای برخی خانواده ها دشوار است و باید در این زمینه چاره ای اندیشید.وی ادامه داد: با تعدادی از نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرای فرمان حضرت امام ره، بنیاد برکت و ... هماهنگ کردیم و مقرر شد تا بخشی از تبلت مورد نیاز دانش آموزان مناطق محروم را تهیه کنند.
یارانه اینترنت رایگان؛ روزی 3 میلیارد تومان
آذری جهرمی تصریح کرد: روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می شود، بیش از یک میلیون و۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت رایگان استفاده می کنند و ۸ و نیم میلیون نفر روزانه از اینترنت رایگان استفاده می کنند.وی گفت: اینترنت رایگان را برای همه دانش آموزان و معلمان رسمی و غیررسمی ارایه دادیم، نیاز هر یک از کاربران در ماه حدود ۷ گیگابایت است اما حدود۲۰ گیگابایت برای هر معلم طی سه ماه ارایه دادیم.
پیش بینی بار سنگین ترافیک در آذر ماه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش سرورها و ظرفیت های اینترنتی، گفت: در ۴ قطب کشور باید سرورها را توزیع کنیم و نیاز به استقرار سرورها درهمه استان ها نیست؛ اما پیش بینی می کنیم آذرماه بارترافیکی سنگینی در شبکه اینترنت کشور داشته باشیم.وی با بیان برگزاری جلسه با مسوولان شبکه شاد افزود: امیدواریم با تلاشی که انجام می شود این اپلیکشن خدمات را به طور مناسب و مورد رضایت خانواده ها و جامعه فرهنگیان ارایه دهد.
آذری جهرمی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه موظفیم اینترنت مدارس شهرهای زیر۲۰ هزار نفر را رایگان کنیم اما امروزه اینترنت همه مدارس را رایگان کردیم.وی با بیان اینکه دانش بیشتر دانش آموزان نسبت به فضای مجازی در مقایسه با والدین شان یکی از مشکلات و موانع در مسیر کنترل دانش آموزان توسط والدین است، اظهار کرد: همواره تلاش می کردیم گوشی وارد مدرسه نشود چون از آسیب های آن مطلع بودیم اما امروز مدرسه وارد گوشی شده است و ناچار به استفاده دانش آموزان از گوشی تلفن همراه هستیم. بنابراین باید دوره های آموزش مهارت برای کنترل حضور کودکان در فضای مجازی ارایه شود.
تدوین نحوه کنترل والدین و معلمان در اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام تدوین نحوه کنترل والدین و معلمان در اینترنت افزود: باید دانش نسل قبل را افزایش دهیم و افزایش توانمندی خانواده ها در استفاده از فضای مجازی باید در دستور کار باشد و می توان ساختار جدید به عنوان معاونت آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش پیش بینی کرد که مشترکا و از سوی دو وزارتخانه تاسیس این معاونت را از رییس جمهور درخواست کردیم.
وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار آموزش و پرورش است اما زحمت اصلی برعهده فرهنگیان است و برای رفع مشکلات شبکه شاد تلاش می کنیم تا بهترین محتوا آموزشی در اختیار دانش آموزان در همه مناطق کشور قراردهیم تا عدالت آموزشی محقق شود.
آذری جهرمی گفت: با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش در خصوص افزایش استارت آپ ها در حوزه تعلیم و تربیت، آموزش معلمان و خانواده ها و ایجاد هنرستان های فناوری اطلاعات و .... موافقم و نماینده ای برای این موضوع تعیین و تفاهم نامه ای امضا خواهیم کرد.
وضعیت نامطلوب اینترنت در روستاها
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در برنامه ویدئو کنفرانسی گفتگوی هفته که با وزاری آموزش و پرورش و فناوری اطلاعات از طریق شبکه شاد، برگزار شد، خواستار تکمیل طرح اتصال صددرصدی مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات شد و گفت: این امر باید به گونه ای صورت گیرد که مناطقی که با تلفن همراه به اینترنت متصل هستند بتوانند با خطوط ADSL متصل شوند و مناطقی که هیچ امکانی جهت اتصال ندارند با شبکه تلفن همراه این امکان ایجاد شود.
وی افزود: بهبود کیفیت اینترنت به خصوص در مناطق روستایی، مرزی و عشایری ضروری ترین نیاز استان در بحث آموزش های مکمل و غیر حضوری است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان بالارفتن هزینه تجهیزات و نگهداری دیتا در ادارات کل با توجه به تحریم ها، گفت: لازم است دیتا سنتری در مراکز استان ها ایجاد شده تا ادارات کل از مزایای آن بهره مند شده و در بسیاری از هزینه ها نیز صرفه جویی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، کاهش ترافیک بسیاری از سایت ها و عدم انتقال ترافیک به خارج از استان را از دیگر مزایای استقرار دیتا سنتر در مراکز استان ها دانست و گفت: چنانچه فضای هاستینگ دیتا به استان ها تخصیص یابد، بسیاری از مشکلات دانش آموزان و معلمان در ارسال و دریافت محتوای آموزشی مرتفع خواهد شد.
فقر و هزینه های اینترنت آموزشی
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان افت شدید پهنای باند با وجود افزایش مودم های سیار در مناطق، افزود: با توجه به فقر اقتصادی خانواده ها به ویژه در مناطق روستایی، مرزی و عشایری ضروری است هزینه اینترنت برای دانش آموزان این مناطق رایگان شود.
مدیرکل آموزش و پرورش در خراسان جنوبی با بیان اینکه اتصال همزمان دانش آموزان و مدارس با پهنای باند موجود ، مدارس را با مشکل زیادی مواجه کرده است، گفت: پهنای باند و حجم مصرفی به ویژه در آپلود فایل تنها برای یک یا دو کاربر کافی است؛ لذا پیشنهاد می شود اینترنت پر سرعت از بستر فیبر نوری با هزینه مناسب به استان اختصاص یابد.
وی افزود: ایجاد رشته های تحصیلی مرتبط با فناوری اطلاعات در هنرستان ها و مشارکت وزارت ارتباطات در تجهیز این هنرستان ها می تواند زمینه ساز تربیت نیروی متخصص بومی شده و بسیاری از مشکلات را در آینده مرتفع کند.واقعی یادآور شد: وضعیت اینترنت در مناطق روستایی مطلوب نیست و مدارس استان در اتصال به شبکه ملی اطلاعات با اشکالات متعددی دست به گریبان هستند.وی گفت: ضرورت همکاری درتامین اعتبار برای تأمین تجهیزات هوشمندسازی و تولید محتوای آموزشی،کمک و مساعدت وزارت ارتباطات در تهیه گوشی و تبلت برای دانش آموزان روستایی به ویژه مناطق مرزی استان، مشارکت در هوشمندسازی مدارس با رویکردهای فناوری های جدید علمی و پوشش کامل مدارس شهری در طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت از دیگر خواسته ها و پیشنهادات است.
منبع:فارس
نظر شما