شناسهٔ خبر: 43419183 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در هشتمين نشست گفتگوي هفته وزارت آموزش وپرورش؛

زيرساخت اينترنت كشور با شبكه شاد سنجيده شد

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در هشتمين نشست گفتگوي هفته وزارت آموزش وپرورش با بيان اينكه شاهد مجاهدت‌هاي كم نظير معلمان در دوران كرونا بوديم و لازم است تا تلاش‌هاي معلمان در اين ايام مستندسازي شود؛ از سنجش زيرساخت اينترنت كشور توسط شبكه شاد به عنوان اصلي‌ترين شبكه‌‌اي كه تاكنون اين كار را انجام داده است و توليد تبلت دانش آموزي تا چند ماه ديگر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رساني دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز محمدجوادآذري جهرمي در هشتمين برنامه از سلسله برنامه‌هاي گفتگو بر محور تحول و بهبود يادگيري كه با حضور وزير آموزش و پرورش، ۳۱ مديركل استاني و بيش از ۷۵۰ رئيس اداره آموزش و پرورش سراسر كشور كه به صورت ويدئوكنفرانس و در بستر شبكه شاد  برگزار شد پس از استماع سخنان تعدادي از مديران كل و با تبريك حلول ماه ربيع الاول، اظهار كرد: بر اثر شيوع كرونا، شرايطي در دنيا پيش آمد و سبك‌هاي زندگي به شدت تحت تاثير قرار گرفت و يكي از حوزه‌هايي كه تحت تاثير قرار گرفت بخش آموزش كشورها است كه بسياري از كشورها آمادگي لازم را براي مواجهه با اين پديده را نداشتند.

وي افزود: آموزش و پرورش تلاش‌هاي زياد و ارزشمندي را در چند ماهه اخير انجام داد و در استمرار آموزش دانش آموزان شاهد مجاهدت همه كادر آموزش و پرورش كشور بوديم و در اين شرايط سخت معلمان صحنه‌هاي بزرگي از ايثار و فداكاري خود خلق كردند.

آذري جهرمي با اشاره خدمات معلمان در دوران كرونا، تصريح كرد: فرهنگيان همواره جزو طبقه پيشتاز جامعه هستند و مجاهدت هايشان از ساير نهادها كمتر نيست و بايد اين مجاهدت‌هاي فرهنگيان در ايام كرونا مستندسازي و در تاريخ ثبت شود.

وي با گلايه از شايعه رايگان نبودن اينترنت شاد و سانسور شدن سخنانش در رسانه ملي افزود: اتفاقات خوبي در شبكه شاد افتاد و ظرفيت سازي خوبي انجام شد، هيچ پلتفرمي در كشور همانند شبكه شاد زير باراينترنتي نبوده و حتي اين تعداد مخاطب نيز نداشته است اما اشكالاتي هم دارد بنابراين همه بايد براي رفعش مشكلات شبكه شاد تلاش كنيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: يكي از اشكالات شبكه شاد،  عدم دسترسي سه‌ونيم ميليون دانش آموز به اين شبكه است و اين موضوع براي آينده كشور خوب نيست؛ بنابراين همه تلاشمان را مي‌كنيم تا اين آمار كاهش يابد.

سنجش زيرساخت اينترنت كشور از طريق شبكه شاد

وي با بيان اينكه امروز همه كشور تحت پوشش نسل سوم اينترنت قرار دارد و روستاهاي بالاي۲۰ خانوار نيز به اين شبكه متصل هستند، اظهار كرد: آموزش‌هاي مجازي كه از طريق شبكه شاد ارائه مي‌شود، اولين شبكه‌اي بود كه زيرساخت شبكه اينترنت ما را به طور جدي محك زد.

وي با اشاره به تفاهم‌نامه هوشمندسازي مدارس كه در گذشته بين دو وزارتخانه منعقد شده، خاطرنشان كرد: در هوشمندسازي مدارس، تجهيز مدارس بر عهده آموزش و پرورش و ارائه زيرساخت‌ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است. تاكنون هوشمندسازي ۶۷ هزار مدرسه انجام شده است و در فاز بعد بيشتر مدارس را به فيبر نوري مجهز مي‌كنيم؛ البته اين كار در در روستاها زمان بر است.

وي افزود: در بحث خدمات اپليكشن‌ها در آموزش و پرورش كارهاي خوبي انجام شده است و استارت آپ‌هايي خدمات صوتي، تصويري و ديجيتالي خوبي ارائه داده‌اند اما اين موضوع نيازمند سياست‌گذاري از سوي آموزش و پرورش است.

توليد تبلت دانش آموزي ساخت داخل از چند ماه ديگر

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه استارت آپ‌ها ظرفيت خوبي دارند و مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف كمك كنند، اظهار كرد: از شركت‌ها حمايت كرديم و ظرف چند ماه آينده مي‌توانند تبلت ارزان قيمت توليد و در اختيار دانش آموزان قرار دهند كه قيمت اين تبلت‌ها  حدود دو تا سه ميليون تومان خواهد بود اما اين قيمت هم براي برخي خانواده‌ها دشوار است و بايد در اين زمينه چاره‌اي انديشيد.

وي ادامه داد: با تعدادي از نهادهاي حمايتي از جمله؛ بهزيستي، بنياد مستضعفان، ستاد اجراي فرمان حضرت امام ره،  بنياد بركت  و ... هماهنگ كرديم و مقرر شد تا بخشي از تبلت مورد نياز دانش آموزان مناطق محروم را تهيه كنند.

يارانه اينترنت رايگان؛ روزي 3 ميليارد تومان

آذري جهرمي تصريح كرد: روزانه سه ميليارد تومان يارانه بابت اينترنت رايگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت مي‌شود، بيش از ۱ ميليون و۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اينترنت رايگان استفاده مي‌كنند و ۸ و نيم ميليون نفر روزانه از اينترنت رايگان استفاده مي‌كنند.

وي گفت: اينترنت رايگان را براي همه دانش آموزان و معلمان رسمي و غيررسمي ارائه داديم، نياز هر يك از كاربران در ماه حدود ۷ گيگابايت است اما حدود۲۰ گيگابايت براي هر معلم طي سه ماه ارائه داديم .

پيش بيني بار سنگين ترافيك در آذرماه

عضوكابينه تدبير و اميد با اشاره به افزايش سرورها و ظرفيت‌هاي اينترنتي، اظهار كرد: در ۴ قطب كشور بايد سرورها را توزيع كنيم و نياز به استقرار سرورها درهمه استان‌ها نيست؛ اما پيش بيني مي‌كنيم آذرماه بارترافيكي سنگيني در شبكه اينترنت كشور داشته باشيم.

وي از برگزاري جلسه با مسئولين شبكه شاد خبر داد و افزود: اميدواريم با تلاشي كه انجام مي‌شود اين اپليكشن خدمات را به طور مناسب و مورد رضايت خانواده‌ها و جامعه فرهنگيان ارائه دهد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار كرد: بر اساس برنامه ششم  توسعه موظفيم اينترنت مدارس شهرهاي زير۲۰ هزار نفر را رايگان كنيم اما امروزه اينترنت همه مدارس را رايگان كرديم.

وي با بيان اينكه دانش بيشتر دانش آموزان نسبت به فضاي مجازي در مقايسه با والدين‌شان يكي از مشكلات و موانع در مسير كنترل دانش آموزان توسط والدين است، اظهار كرد: همواره تلاش مي‌كرديم گوشي وارد مدرسه نشود چون از آسيب‌هاي آن مطلع بوديم اما امروز مدرسه وارد گوشي شده است و ناچار به استفاده دانش آموزان از گوشي تلفن همراه هستيم. بنابراين بايد دوره‌هاي آموزش مهارت براي كنترل حضور كودكان درفضاي مجازي  ارائه شود.

عضو كابينه تدبير و اميد از تدوين نحوه كنترل والدين و معلمان در اينترنت خبرداد وافزود: بايد دانش نسل قبل را افزايش دهيم و افزايش توانمندي خانواده‌ها در استفاده از فضاي مجازي بايد در دستور كار باشد و مي‌توان ساختار جديد به عنوان معاونت آموزش مجازي در وزارت آموزش و پرورش پيش بيني كرد كه مشتركا و از سوي دو وزارتخانه تاسيس اين معاونت را از رئيس جمهور درخواست كرديم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در كنار  آموزش و پرورش است اما زحمت اصلي برعهده فرهنگيان است و براي رفع مشكلات شبكه شاد تلاش مي‌كنيم تا بهترين محتوا آموزشي در اختيار دانش آموزان در همه مناطق كشور  قراردهيم تا عدالت آموزشي محقق شود.

آذري جهرمي در بخش پاياني سخنانش گفت: با پيشنهاد وزير آموزش و پرورش در خصوص افزايش استارت آپ‌ها در حوزه تعليم و تربيت، آموزش معلمان و خانواده‌ها و ايجاد هنرستان‌هاي فناوري اطلاعات و ....  موافقم و نماينده‌اي براي اين موضوع تعيين و تفاهم نامه‌اي امضا خواهيم كرد.

نظر شما