شناسهٔ خبر: 434319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خبرگزاری شبستان:سامانه موسوم به گنبد آهنین رژیم صهیونیستی که این رژیم جنجال زیادی برای آن به راه انداخته است نتوانسته است که ترس و وحشت صهیونیست ها را از بین ببرد.

خبرگزاری شبستان:سامانه موسوم به گنبد آهنین رژیم صهیونیستی که این رژیم جنجال زیادی برای آن به راه انداخته است نتوانسته است که ترس و وحشت صهیونیست ها را از بین ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان ،در جریان تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و جنایات وحشیانه این رژیم موضوعی که قابل توجه است ناکامی سامانه موسوم به گنبد آهنین اسرائیل در برابر موشکهای مقاومت است.
سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین دارای 3بخش است؛ یک رادار ردیابی موشک، یک مرکز کنترل و یک بخش شلیک موشک. لحظه‌ای که یک موشک شلیک می‌شود، مسیر پرتاب موشک آن از طریق مرکز کنترل بررسی می‌شود تا معلوم شود که قرار است این موشک در کجا فرود آید.
مراحل پرتاب سامانه:
1. دشمن، موشک یا گلوله توپ را شلیک می‌کند
2. پرتاب شده توسط رادار ردگیری و داده‌های آن به واحد مدیریت و هدایت نبرد مخابره می‌شود
3. پس از تحلیل داده‌‎ها، مختصات هدف به واحد شلیک موشک ارسال می‌شود
4. موشک به سمت پرتاب شده دشمن شلیک می‌شود
سیستم سپر دفاع موشکی اسرائیل به نام (Iron Dome)گنبد آهنین به درگیری سال 2006 اسرائیل با حزب‌الله لبنان بر می‌گردد. در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های پرشماری به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات و کشته‌های فراوانی را برای اسرائیل به همراه آورد، راکت هایی که در اواسط جنگ ایستگاه قطار شهر حیفا را مورد حمله قرار داد و واحد پدافندی ارتش اسرائیل را به این واقعیت رساند که سیستم دفاع ضد موشک سابق دیگر کاربرد خاصی ندارد.

تبلیغات بسیاری بر روی غیر قابل خدشه و نفوذ بودن آن نمود به طوری که آن را کار آمد ترین پوشش ضد موشک در جهان نامید. اما بعد از دور جدید درگیری در غزه از چند روز گذشته تا کنون و هدف قرار گرفتن نقاط مختلف پایتخت این رژیم، شکست پذیر بودن این سامانه پرهزینه را حداقل در میدان جنگ با یک گروه کوچک مقاومت، همچون حماس را تایید نمود.
این سیستم در داخل رژیم صهیونیستی منتقدان زیادی دارد. هر کدام از موشک‌های این سیستم هزینه‌ای معادل 25 هزار یورو دارد و این در حالی است که قرار است این سیستم موشک‌هایی را که بسیار ارزان‌قیمت‌تر هستند و کمتر از چند صد یورو ارزش دارند، سرنگون کند. این برآورد به این معناست که جنبش مقاومت - چه در لبنان و چه در فلسطین- از حالا به بعد وارد جنگی اقتصادی با اسرائیل می‌شود. گروهی دیگر معتقدند که فریب‌دادن سیستم راداری دفاع موشکی گنبد آهنین بسیار آسان است؛ فقط کافی است که راه این فریب پیدا شود.
با شروع تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه در جولای جاری که به عملیات صخره شهرت یافت و عملیات بنیانهای مرصوص مقاومت فلسطین و شلیک موشکهای مقاومت به عمق سرزمین های اشغالی باردیگر ناکارآمدی سامانه موسوم به گنبد آهنین به اثبات رسید.موشکهای فلسطینی ها همچنان شهرهای مختلف در فلسطین اشغالی از حیفا، تل آویو گرفته با ریشون لستون و عسقلان و اسدود را هدف قرار می دهد و کاری از سامانه گنبد آهنین نیز ساخته نیست.
پایگاه فلسطینی در این باره می نویسد: از حالت سرخوردگی میان محافل نظامی رژیم صهیونیستی به سب ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین که این رژیم هزینه زیادی برای آن صرف کرده است خبر داد و بیان کرد: این سامانه که رژیم صهیونستی میلیون ها دلار برای آن هزنیه کرده است در مقابله با موشکهای مقاومت فلسطین ناکارآمد بوده است و موشکهای فلسطینی ها به عمق نود کیلومتری شلیک شده است موضوعی که رژیم اسرائیل انتظار آن را نداشته است.
روزنامه صهیونیستی هآرتص در این باره نوشته است: سامانه گنبد آهنین که در نزدیک مرز با غزه مستقر شده تا شهرک های اسرائیلی را از از عملیات حفظ کند موفقیت چندانی نداشته است و فقط 300 موشک از مجموع 850 موشک شلیک شده از سوی مقاومت فلسطین را ظرف روزهای گذشته مهار کرده است که این ضربه به آن است.
سامانه گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی متحرک است که شرکت صنایع هوایی رژیم صهیونیستی و شرکتهای رافائل و آلتا برای حفاظت از شهرکهای صهیونیستی نشین طراحی و ساخته اند اما عملا نتوانسته است کاری از پیش ببرد.هزینه هر موشک حدود 40 هزار دلار است و سکوی پرتاب آن 50 میلیون دلار آب می خورد.

 

نظر شما