شناسهٔ خبر: 43371984 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول؛

قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ از ۴۳ دلار بیشتر نمی‌شود

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود با اشاره به اینکه بحران در عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد داشت نوشت حتی در سال ۲۰۲۱ هم نمی توان انتظار بیشتر شدن قیمت هر بشکه نفت از مرز ۴۳ دلار را داشت.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت نفت در بازار جهانی دو جریان همه گیری کرونا کاهش چشمگیری پیدا کرده است و انتظار نمی رود در سال بعد هم افزایش قابل توجهی در قیمت این منبع ارزشمند انرژی ایجاد شود.

طبق گزارش منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۰ میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی برابر با ۴۱ دلار خواهد بود و در سال ۲۰۲۱ هر بشکه نفت در بازار جهانی با قیمت ۴۳.۸ دلار مبادله می شود.

 صندوق بین المللی پول با اشاره به این مطلب که حتی تا انتهای سال ۲۰۲۲ هم قیمت نفت به سطحی که در سال ۲۰۱۹ بود باز نخواهد گشت نوشت: «در خوش بینانه ترین حالت در سال ۲۰۲۲ متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به مرز ۴۸ دلار می رسد که ۲۵ درصد کمتر از متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.»

سایت اویل پرایس در گزارش خود در مورد روند تغییرات قیمت نفت از زمان شروع پاندمی کرونا در دنیا نوشت: «در فاصله ماه های فوریه و آوریل سال جاری قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی ۶۰ درصد تنزل پیدا کرد که دلیل آن کاهش بی سابقه تقاضای نفت در دنیا و نگرانی در مورد کمبود ظرفیت های نگهداری نفت است. در ماه مارس کشورهای اوپک پلاس اعلام کردند در مورد کاهش تولید نفت به توافق نرسیده اند و تداوم عرضه نفت باعث شد تا قیمت هر بشکه نفت برای عرضه به بازارهای آتی در ماه اوریل به مرز منفی ۳۷ دلار برسد.»

در ادامه گزارش آمده است: «اما با ثبت این رکورد در بازار نفت دنیا، اوپک پلاس به میدان آمد و اواسط آوریل اعلام کرد عرضه نفت را ۹.۷ میلیون بشکه در روز در فاصله ماه های می تا ژوین کاهش می دهد و سپس تصمیم بر آن شد که این کاهش تولید تا انتهای سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد ولی از انتهای جولای تا انتهای دسامبر سال جاری میزان افت تولید این کشورها برابر با ۷.۷ میلیون بشکه بود.»

طبق گزارش منتشر شده توسط اوپک قرار شده است از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال ۲۰۲۲  کشورهای اوپک پلاس تولید نفت را روزانه ۵.۸ میلیون بشکه نسبت به میزان تولید در سال ۲۰۱۹ کاهش دهند.

صنعت نفت امریکا آسیب زیادی دید
در این سال صنعت نفت امریکا آسیب بزرگی متحمل شد. ورلد اویل در گزارش خود نوشت: «قیمت پایین نفت باعث شد تا بسیاری از شرکتهای نفتی امریکایی تعطیل شوند، بسیاری از فعالیتهای حفاری متوقف شود و شمار زیادی از شرکتهای فعال در تولید نفت شیل ورشکسته شوند. در نتیجه این مساله بود که از ماه می تا کنون تولید نفت امریکا روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش یافته است.»

این نشریه در مورد کاهش سرمایه گذاری در شرکتهای نفتی و تولید نفت در امریکا نوشت: «شرکتهای نفتی زیان های بزرگی را تجربه کردند، شمار زیادی از نیروهای خود را اخراج کردند و مجبور به فروش بخش بزرگی از سرمایه های خود شدند تا بتوانند هزینه های جاری را تامین کنند. این شرکتها در سالهای بحران کرونا با چالشهای زیادی روبرو شدند و برخی برای همیشه از صنعت خارج شده اند. مساله مهم تر این است که پیش بینی ها نشان می دهد نمی توان منتظر احیای تقاضای نفت در سالهای آتی بود. در نتیجه سرمایه گذاری در صنعت نفت دیگر صرفه اقتصادی ندارد.»

پیش بینی ها در مورد تقاضا چگونه است
نشریه ترند  گزارش مفصلی در مورد میزان تقاضای نفت در دنیا دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط این نشریه همه گیری کرونا باعث شد تا تقاضای نفت در دنیا به شدت کاهش پیدا کند. افزایش محدودیتهای سفر باعث شد تا تقاضا برای سوخت مایع و سوخت جت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ کاهش چشمگیری پیدا کند. از طرف  دیگر تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و صنعتی هم تاثیر زیادی در افت تقاضا در دنیا داشت.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است در سال جاری تقاضای نفت در دنیا ۸.۱ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ باشد و به ۹۱.۹ میلیون بشکه در روز برسد. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ ما شاهد افزایش ۵.۲ میلیون بشکه ای تقاضای نفت در دنیا باشیم و حتی تا انتهای سال بعد هم تقاضای نفت به سطحی که در سال ۲۰۱۹ بود باز نخواهد گشت.

این نشریه در ادامه گزارش خود در مورد وضعیت بازار و عملکرد شرکتها نوشت: «سال جاری و سال ۲۰۲۱ سالهای سختی برای شرکتهای نفتی و کشورهای نفت خیز خواهد بود. سالهایی که بازار با تنش های زیادی روبرو می شود و قیمت هم به اندازه ای نیست که انگیزه سرمایه گذاری در این صنعت ایجاد شود. نکته دیگر هم عدم اطمینان در مورد احیای بازار نفت طی سه سال پیش رو است و که بسیاری از شرکتها را از حضور در بازار منع می کند.»

این رسانه بر این باور است سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای کشورهایی که اقتصادهای وابسته به نفت دارند، فرصت مناسبی برای ایجاد تنوع در اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمد نفتی را ایجاد کرده است. البته اجرای این سیاست هزینه هایی را برای اقتصاد کشور به همراه می آورد ولی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد، این سیاست بهترین سیاست ممکن است.

نظر شما