شناسهٔ خبر: 43346335 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه لبنان: دنبال به رسمیت شناختن اسرائیل نیستیم

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان به مذاکرات پیش روی (فردا) کشورش با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: ما موافقنامه ای برای به رسمیت شناختن اسرائیل یا غیره منعقد نمی کنیم، بلکه در باره ترسیم مرزهای دریایی گفت وگو خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه  خبری لبنان ۲۴، شربل وهبه روز سه شنبه در آستانه دور نخست مذاکرات لبنان و رژیم صیونیستی درباره ترسیم مرزهای دریایی افزود: ما اقدام به عادی سازی روابط نخواهیم کرد و موافق توافقنامه های صلح (با اسرائیل) نیستیم. بلکه برای ترسیم مرزها مذاکره می کنیم نه عادی سازی روابط یا توافقنامه های صلح.

وی تاکید کرد: ترسیم مرزها برای ما لازم است و نخواهیم گذاشت مرزهای مان نامشخص باشد و دشمن اسرائیلی اقدام به حفاری نفت و گاز در آبهای بسیار نزدیک لبنان کند. ما باید مانع این موضوع شویم چرا که حفاری نفت در آب های خودمان در مرز با اسرائیل، حق ماست.

وهبه گفت: ما با صلابتی فراتر از تصور دشمن به سمت مذاکره می رویم. آنها فکر می کنند ما کشوری هستیم که اقتصادش نابود و فرپاشیده است و اسرائیل اقتصادش استوار و شکوفاست. 

مذاکرات میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار است از روز چهارشنبه در منطقه ناقوره در مرز لبنان با فلسطین اشغالی آغاز شود.

میشل عون "رییس جمهوری لبنان مذاکرات پیش رو با رژیم صهیونیستی را فنی و منحصر به اختلافات مرزی و ترسیم مرزهای دریایی دانست.

به گزارش خبرگزاری لبنان، عون روز سه شنبه درجلسه ای که با حضور زینة عکر وزیر دفاع، جوزف عون رییس ستاد ارتش و اعضای تیم گفتگو کننده ترسیم خطوط مرزی شامل: بسام یاسین، سرهنگ مازن بصبوس، وسام شباط و نجیب مسیحی، برگزار شد، گفت: این مذاکرات، فنی و محدود به ترسیم مرزهای دریایی است و بررسی تنها باید منحصر به این موضوع باشد.

وی همچنین یادآورشد: نشست ها با نظارت و میزبانی سازمان ملل متحد برگزار می شود و حضور طرف آمریکایی در آنها به عنوان میانجیِ تسهیل کننده مذاکرات است.

موضوع ترسیم خطوط مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است. اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. در سال ۲۰۰۰ نیز  ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های اسرائیل ایستادگی کرد.

نظر شما