شناسهٔ خبر: 43338123 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

علی اف: سازو کار سیاسی برای حل مناقشه قره باغ وجود دارد/ ایران آماده تسهیل مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان است

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-"الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان گفت: همه امکانات برای گذر از مرحله نظامی به مرحله سیاسی در حل مناقشه قره باغ وجود دارد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،علی اف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "حابر گلوبال" ترکیه افزود : فقط لازم است ارمنستان رژیم آتش بس را رعایت کند و من اطمینان دارم موفقیت های دیروز و شب گذشته ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ ، ارمنستان را مجبور به رعایت آتش بس خواهد کرد.
رییس جمهوری آذربایجان همچنین ارمنستان را به نقض توافق رژیم آتش بس حاصله جمعه گذشته در مذاکرات مسکو متهم کرد و  اظهار داشت : ما امیدوار بودیم که مناقشه قره باغ از این به بعد از طریق روش های سیاسی حل و فصل می شود.
علی اف افزود: بر این باور داشتیم که مرحله نظامی مناقشه به پایان رسیده است و تجاوزکار در میدان نبرد دچار شکست شده است و با درنظر گرفتن واقعیت موجود، روش های دیپلماتیک را ترجیح می دهد ولی متاسفانه رژیم اتش بس از سوی ارمنستان نقض شده است.
علی اف همچنین با اشاره به این که براثر درگیری های نظامی فعلی شرایط حاکم در منطقه مورد مناقشه قره باغ تغییر یافته است ، گفت: در حال حاضر مناطق مسکونی در شهرستانهای " آقدره " ، "فضولی" ، " جبرایل" و " هادروت " در قره باغ از دست نیروهای ارمنی آزاد شده است.
به گفته وی ، برای برقراری آتش بس پایدار ، ارمنستان باید به این واقعیت پی ببرد که از این پس نمی تواند سرزمین های آزاد شده را تحت کنترل درآورد و این برای انها امکان پذیر نخواهد بود .
 علی اف گفت: ما به این سرزمین ها که سرزمین های اجداد ما است ، وارد شدیم و کسی از این به بعد نمی تواند ما را از انجا خارج کند و انها هرچه زودتر به این واقعیت پی ببرند ، بهتر است چرا که برای برقراری آتش بس پایدار باید هر دو طرف به ان پایبند باشد.
 
 لاوروف: مذاکرات برای حل مناقشه قره باغ نباید به تأخیر بیفتد
وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با همتای ارمنستانی خود تأکید کرد، از سرگیری مذاکرات سیاسی برای حل و فصل مناقشه قره باغ، نباید به تأخیر بیفتد و مسکو از هر دو طرف درگیری انتظار دارد توافقات درباره آتش‌بس را به‌طور کامل اجرا کنند.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانس مطبوعاتی به‌همراه " زهراب منتساکانانیان " وزیر خارجه ارمنستان در مسکو، تأکید کرد که به تأخیر انداختن از سرگیری روند مذاکرات سیاسی بین طرفین درگیری‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی، کاری اشتباه است.
لاوروف گفت: «در طول مذاکرات ما درباره چگونگی حرکت به‌سمت جلو دیدگاه‌های خود را رد و بدل کردیم. این بدان معنا نیست که همه مسائل به‌سرعت و به‌طور همزمان حل و فصل خواهند شد. ما درک می‌کنیم که این مسئله روند خود را دارد، ولی به تأخیر انداختن از سرگیری روند مذاکرات سیاسی را اشتباه می‌دانیم».
وزیر خارجه روسیه یادآور شد که طرف روسی انتظار دارد تصمیمات اتخاذشده درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی، در نتیجه مذاکرات سه‌جانبه بین وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، با دقت و به‌طور کامل از سوی هر دو طرف این مناقشه اجرا شود.
وی افزود: «در تاریخ 9-10 اکتبر در اینجا [در مسکو] نشستی برگزار شد، که امکان دستیابی به توافق درباره آتش‌بس در قره‌باغ را فراهم کرد. این توافقات منتشر و به سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز ارسال شده است و ما انتظار داریم که تصمیمات گرفته‌شده از سوی هر دو طرف با دقت اجرا شود. ما امروز درباره این موضوع به‌طور مفصل صحبت کردیم».
لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه به کار فعالانه خود در زمینه حل و فصل اوضاع قره باغ ادامه خواهد داد.
وی ادامه داد: «ما به‌عنوان یکی از سه رئیس مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و هم به‌عنوان کشور روسیه که متحد نزدیک و شریک راهبردی همسایگان خود هستیم، به تلاش برای تثبیت اوضاع در قره‌باغ ادامه می‌دهیم».

پوتین بر رعایت آتش بس در قره باغ تاکید کرد
  ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در مکالمات تلفنی با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، بر رعایت سازو کار آتش بس در قره باغ تاکید کرد .
  این خبر توسط سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنی خود ، «زهراب مونتساکانانیان» ، اعلام شد.
لاوروف با اشاره به تماس تلفنی پوتین با سران این کشورها گفت: مسکو مسئله رعایت رژیم آتش بس در منطقه قره باغ را مهم و کلیدی می داند.
 وی تصریح کرد: در مکالمات تلفنی بین  پوتین و همتایانش در باکو و ایروان  موضوع راستی آزمایی آتش بس مورد بررسی قرار گرفت .
در شب 10 اکتبر ( 19 مهر)  ، مذاکرات وزیران خارجه آذربایجان و ارمنستان در مسکو انجام شد. باکو و ایروان با آتش بس از ظهر 10 اکتبر ، برای  مبادله اسرا و اجساد سربازان کشته شده توافق کردند.
با این وجود ، در 10 اکتبر ، هر دو همدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

 ایران آماده تسهیل مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان است
 سفیر ایران در باکو با اعلام آمادگی کشورمان برای تسهیل در مذاکرات میان طرف‌های درگیر در منازعه قره باغ براساس قوانین بین‌المللی، بر احترام به تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغال شده تاکید کرد.
«سید عباس موسوی» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ایران از نقض آتش بس از سوی جمهوری آذربایجان و ارمنستان متاسف است و حمله به غیرنظامیان و مناطق مسکونی را محکوم کرد.
 سفیر ایران در باکو اظهار داشت: ایران آمادگی‌اش برای تسهیل مذاکرات میان طرف‌های در جنگ را بر اساس قوانین بین‌المللی،  احترام به تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغال شده اعلام می‌دارد.  
 «سعید خطیب‌زاده» امروز در واکنش به نقض آتش بس اعلام شده میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تاسف از نقض آتش بس اعلام شده در درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و دعوت از طرفین به خویشتنداری بیشتر، حملات موشکی به زیرساخت‌های حیاتی،  مناطق مسکونی شهرها و کشتار غیرنظامیان را محکوم کرده و با خانواده‌های داغدار ابراز همدردی می‌کند.
وی با بیان اینکه ایران مجددا از طرفین می‌خواهد ضمن پایبندی به آتش‌بس، گفت‌وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند، اظهار داشت:  ایران در این راه آمادگی خود را برای تسهیل این گفت‌وگوها برای رسیدن به صلح و راه حل دایمی و پایدار در منطقه اعلام می‌دارد.

 عربستان در مناقشه قره‌باغ طرف جمهوری آذربایجان را گرفت
 وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه ریاض از تمامیت ارضی این کشور دفاع می‌کند به طور تلویحی در مناقشه اخیر قره‌باغ جانب باکو را گرفت .
 گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (واس) حاکیست : مواضع عربستان در جریان گفت وگوی تلفنی فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان با جیحون بایراموف همتای او در جمهوری آذربایجان بیان شد.
این گزارش افزود : جیحون بایراموف در این تماس تلفنی در ارتباط با مناقشه مرزی قره باغ با ارمنستان بر « لزوم اجرای قعطنامه های شورای امنیت سازمان ملل به منظور تضمین صلح و امنیت منطقه » تاکید کرد.
بر اساس این گزارش، بایراموف اظهار داشت: علیرغم برقراری آتش بس به منظور اهداف بشردوستانه ، نیروهای مسلح ارمنستان با موشک شهر « گنجه» دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان را که از میدان نبرد دور است، هدف قرار داده اند که در نتیجه آن 9 غیرنظامی کشته و 34 تن دیگر از جمله چند کودک زخمی شدند.
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان افزود: " هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و خانه های مسکونی و تاسیسات غیرنظامی و کادرهای پزشکی از سوی ارمنستان بخشی از سیاست های خصمانه بکار رفته از سوی باکو علیه جمهوری آذربایجان به شمار می رود . این امر بار دیگر ثابت می کند که ارمنستان برای قوانین بین الملل و توافقنامه ژنو هیچ ارزشی قائل نیست."  
از سوی دیگر فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی نیز نسبت به اوضاع متشنج در منطقه ابراز نگرانی و تاکید کرد که کشورش از یکپارچگی سرزمین جمهوری آذربایجان حمایت می کند .
وی همچنین بر اهمیت حل و فصل مناقشه قره باغ از راه گفت وگوهای سیاسی تاکید کرد.

پاشینیان: اگر حضور ترکیه نبود درگیری نظامی در قره‌باغ آغاز نمی‌شد
نخست‌وزیر ارمنستان اعلام آمادگی ترکیه برای مشارکت در جنگ اخیر در منطقه ناگورنو-قره‌باغ را عامل اصلی بروز درگیری نظامی در این منطقه دانست.
به گزارش ریانووستی، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب در جمع دیپلمات‌های خارجی در ایروان، اقدامات ترکیه را عامل اصلی بروز درگیری میان کشورش و جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ عنوان کرد.
نخست‌وزیر ارمنستان در این خصوص به دیپلمات‌های خارجی گفت: «مشخص است که اگر ترکیه برای مشارکت کامل در این جنگ اعلام آمادگی نمی‌کرد، جنگ هرگز آغاز نمی‌شد. اگر ترکیه در تمرینات نظامی مشترک با ارتش جمهوری آذربایجان مشارکت نداشت، این جنگ رخ نمی‌داد.»
وی افزود: «برای پی بردن به آنچه که [در قره‌باغ] در حال رخ دادن است، باید به سیاست‌های ترکیه در مدیترانه، سوریه، عراق و همچنین روابط این کشور با یونان و قبرس نیز توجه کرد. ترکیه مشخصاً به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است.

تظاهرات ارامنه ساکن لس آنجلس
 هزاران نفر با برگزاری تظاهرات در شهر لس آنجلس آمریکا به درگیری‌ها در منطقه قره باغ اعتراض کردند. 
تلویزیون العربیه وابسته به عربستان سعودی گزارش داد: از آغاز جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ، هر هفته هزاران آمریکایی ارمنی تبار با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز، از واشنگتن می‌خواهند تا با اتخاذ موضع قاطع مانع از ادامه حملات ترکیه و جمهوری آذربایجان به ارمنستان شود.
بیشتر ارمنی‌های مقیم خارج در آمریکا زندگی می‌کنند. تعداد آمریکایی‌های ارمنی تبار به یک و نیم میلیون نفر می‌رسد که 750 هزار نفر از آن‌ها در لس آنجلس هستند.
شرکت کنندگان در تظاهرات در برابر کنسولگری‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه در لس آنجلس، خواستار استقلال جمهوری قره باغ و توقف حملات دو کشور به این منطقه شدند. تاکنون ده‌ها تن کمک پزشکی و غذایی در آمریکا برای ارسال به ارمنستان و منطقه قره باغ جمع آوری شده است. این کمک‌ها با هواپیما‌های اختصاصی به ارمنستان ارسال می‌شود.
تظاهرکنندگان در لس آنجلس، جمهوری آذربایجان و ترکیه را به تلاش برای نسل کشی مجدد ارمنی‌ها و حمله به غیرنظامیان در منطقه قره باغ متهم کردند. تاکنون صد‌ها نفر از آمریکایی‌های ارمنی تبار به عنوان نیروی داوطلب به ارمنستان سفر کرده اند تا در جنگ با جمهوری آذربایجان مشارکت کنند. همچنین بیش از 100 میلیون دلار کمک هم برای ارمنستان در آمریکا جمع آوری شده است.

ارمنستان پرونده جنایی در خصوص مناقشه قره باغ به جریان انداخت
دادستان کل ارمنستان از شکل گیری یک پرونده جنایی در خصوص حضور نیرو‌های مزدور خارجی در مناقشه قره باغ خبر داد.
دادستانی کل ارمنستان روز سه شنبه اعلام کرد یک پرونده جنایی در خصوص حضور مزدوران خارجی در منطقه تحت مناقشه قره باغ به جریان افتاده است.
دادستانی عمومی ارمنستان در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد بر اساس اطلاعات مربوط به استفاده و به کارگیری مزدوران خارجی از سوی جمهوری آذربایجان از نخستین روز‌های جنگ تهاجمی، دادستانی ارمنستان پرونده جنایی را در مورد تروریسم بین المللی به جریان انداخته است.
در بخشی از این بیانیه مطبوعاتی آمده است: آذربایجان مزدوران را مجبور کرده است تا در بحبوحه آتش بس اعلام شده به عملیات نظامی علیه جمهوری آرتساخ [قره باغ] در منطقه «هورادیز» ادامه دهند. دادستانی ارمنستان همچنین گفت اطلاعاتی در اختیار دارد که مزدوران در حملات به شهر هادروت، که در نتیجه آن خانه‌ها سوخته، افراد غیرنظامی به طرز وحشیانه‌ای کشته شده و نیرو‌های ارتش جان خود را از دست دادند، مشارکت داشته اند.
این بیانیه می‌افزاید: همانطور که در قوانین حقوقی بین المللی تعریف شده است، در حال حاضر از کل ابزار‌های همکاری و مساعدت حقوقی متقابل با دولت‌های مربوطه برای حل کامل این جنایت و محاکمه مقامات قضایی استفاده می‌شود.

آمادگی صلیب سرخ برای میانجیگری در مخاصمه قره باغ
 دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران از آمادگی صلیب سرخ جهانی برای میانجیگری بی طرفانه برای تحویل اجساد و آزادی بازداشت شدگان مخاصمه قره باغ خبر داد.
به گزارش دفتر نمایندگی کمیته بین ­المللی صلیب سرخ در تهران، این سازمان با استقبال از توافقنامه آتش بس بشر دوستانه در ناگورنو - قره­ باغ آماده ایفای نقش برای تسهیل تحویل اجساد کشته­ شدگان و آزادی بازداشت­ شدگان است.  
مارتین شوپ با اعلام این مطلب گفت: کمیته بین ­المللی صلیب سرخ سابقه طولانی در ایفای نقش میانجی بی­ طرف در مخاصمات سراسر جهان دارد و امیدواریم که این عملیات به سرعت پیش برود تا بقایای اجساد کسانی که در جنگ کشته شده ­اند را به عزیزان­شان بازگردانیم و بتوانند به طور کرامت ­آمیز برای­شان عزاداری کنند. همچنین، ما اینجاییم تا آزادیِ بازداشت­ شدگان طرف ­های مخاصمه را تسهیل کنیم تا آنها بتوانند به آغوش خانواده ­های­شان بازگردند.
وی اضافه کرد: با شدت گرفتن مخاصمه از اوایل مهر ماه، کمیته بین ­المللی صلیب سرخ برای پاسخ به نیازهای بشردوستانه به عنوان میانجی بی­ طرف، خدمات خود را ارائه داده است اما در مذاکرات سیاسی شرکت ندارد.
مدیر منطقه ­ای اوراسیای کمیته بین ­المللی صلیب سرخ توضیح داد: طبق حقوق بین­ المللی بشردوستانه، یا قوانین مربوط به درگیری های مسلحانه، طرفین ملزم هستند، بدون تبعیض، اجساد را جمع­ آوری کرده و از میدان نبرد خارج کنند.
شوپ ادامه داد: کمیته بین ­المللی صلیب سرخ آماده است توصیه­ های فنی خود را در اختیار طرف ­ها قرار دهند تا کشته­ شدگان، طبق حقوق بین ­المللی بشردوستانه، تعیین هویت شوند و آنگاه بازگشت اجساد را تسهیل کند.
وی گفت: ما به طور منظم در حال گفتگو با طرف ­ها هستیم و آمادگی خود را برای مشارکت در گفتگوهای بیشتر درباره ماهیت شرکت کمیته بین المللی صلیب سرخ برای حمایت از بازگشت بازداشت­ شدگان و بقایای انسانی، شامل تضامین لجستیکی و امنیتی برای تیم­های خود، بیان کرده ­ایم. همچنین امیدواریم که این توافقنامه به تسکین واقعی خانواده­ ها پس از هفته ها مبارزه شدید بی انجامد.


 
  

نظر شما