شناسهٔ خبر: 43324959 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک بام و دوهوای آلمان در حمایت از برجام

نیویورک- ایرنا- سفیر آلمان در سازمان ملل متحد اگرچه از تعهد کامل کشورش برای اجرای برجام خبر داد، اما به جای آنکه از آمریکا بخواهد اقدامات یکجانبه و خلاف صریح قطعنامه شورای امنیت را متوقف کند، از اقدامات ایران ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «گونتر ساوتر» روز دوشنبه در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: آلمان همچنان برای حفظ و اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که شامل برجام نیز می‌شود، به طور کامل متعهد است.

وی یادآور شد: در حالی که خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های خود، تأسف‌آور است، همچنین اقدامات ایران که با چشم‌اندازهای اصلی برجام در تضاد است نیز مایه نگرانی عمیق است.

سفیر آلمان در سازمان ملل متحد ادامه داد: به طور خاص، ما نگران افزایش انباشت اورانیوم کم غنی‌شده و گسترش مداوم فعالیت‌های تحقیق و توسعه سانتریفیوژ ایران هستیم. این اقدامات منافع عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای توافق را تضعیف می‌کند و در پیامدهای غیر قابل برگشتی در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌ای دارد.

ساوتر اظهار کرد: ما بشدت از ایران می‌خواهیم همه فعالیت‌های مغایر با تعهدات خود تحت برجام را متوقف و معکوس سازد و از اقدامات جدیدی که موجب نقض توافقنامه شود خودداری کند. ایران باید بدون تأخیر به انطباق کامل خود باز گردد.
سفیر آلمان در سازمان ملل متحد به همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اشاره و اضافه کرد: علاوه بر آن، ایران باید همکاری کامل خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای تعهدات پادمانی خود تحت پیمان جامع پادمان‌ها و پروتکل الحاقی گسترش دهد که حیاتی است.
ساوتر همچنین به مسأله موشک‌های بالستیک ایران اشاره و ادعا کرد: ما بصراحت درخواست خود از ایران را برای پرهیز از فعالیت‌های موشک بالستیک از جمله آزمایش و پرتاب موشک که با پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد، تکرار می‌کنیم.
وی اظهار کرد: ما مؤکداً از ایران می‌خواهیم که انتقال موشک‌ها و فناوری موشکی را به دولت‌ها و بازیگران غیر دولتی در منطقه، بر خلاف قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متوقف کند.

نظر شما