شناسهٔ خبر: 43317808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

گزارش پارسینه از ترس و شگفتی کارشناسان از غول هسته‌ای؛

از موشک قاره پیمای جدید کره شمالی چه می‌دانیم؟

پارسینه

کره شمالی در سالروز تاسیس حزب حاکم این کشور از یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید رونمایی کرد که از تمام موشک‌های پیشین این کشور بزرگ‌تر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «پارسینه»، کره شمالی در جریان یک رژه نظامی عظیم که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران برگزار شد، از یک موشک غول پیکر رونمایی کرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. «ملیسا هنهام»، کارشناس تسلیحات کشتار جمعی و معاون دبیر برنامه «شبکه هسته‌ای باز» از «بنیاد آینده یک زمین» در یادداشتی برای «بی بی سی» به حواشی رونمایی از این موشک پرداخته است که خلاصه ای از آن را می خوانید:

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اول ژانویه ۲۰۲۰ در پیام تبریک خود به مناسبت سال نوی میلادی گفته بود که پیونگ یانگ در حال توسعه یک سامانه تسلیحاتی پیشرفته است که تنها در اختیار کشور‌های توسعه یافته قرار دارد. او به طور ویژه به یک سامانه «راهبردی» اشاره کرد که برداشت اغلب تحلیلگران از آن، در واقع یک سلاح هسته‌ای است.

سلاح مذکور در واقع همین موشک بالستیک قاره پیماست که قطعا می‌تواند به خاک آمریکا برسد و دولت ترامپ را پس از ناکامی مذاکرات، در عمل انجام شده قرار داده است.
 


تهدید تازه برای سامانه دفاع موشکی آمریکا


کره شمالی در حال حاضر دو موشک قاره پیمای آزمایش شده در اختیار دارد. «هواسونگ ۱۴» دو بار در سال ۲۰۱۷ با برد ۱۰ هزار کیلومتر آزمایش شد که می‌تواند به تقریبا تمام اروپای غربی و نیمی از سرزمین اصلی آمریکا برسد و یک کلاهک اتمی را هم با خودش حمل کند.

«هواسونگ ۱۵» هم که در همان سال آزمایش شد ۱۳ هزار کیلومتر برد دارد و این بدان معناست که می‌تواند به تمام خاک آمریکا برسد.
 


دلیلی برای نگرانی جدی


در حال حاضر پرسش‌های متعددی درباره طراحی این موشک وجود دارد که زمان آزمایش یا استقرار عملیاتی آن را مبهم می‌سازد، اما تریلی کشنده موشک خودش یک منبع نگرانی است.

یکی از محدودیت‌های اصلی کره شمالی برای درگیر شدن در یک جنگ هسته ای، تعداد سکو‌های پرتاب موشک آن است، چرا که فارق از هر چیزی، تنها می‌توانید به تعداد سکو‌های پرتاب موشک شلیک کنید.
 

نظر شما