شناسهٔ خبر: 43316961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رایزنی‌های استراتژیک «برهم صالح» با مقامات منطقه کردستان عراق

رئیس‌جمهور عراق به منظور رایزنی درباره چندین پرونده استراتژیک با مقامات اقلیم کردستان، امروز وارد اربیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق به منظور رایزنی درباره مواضع استراتژیک با مقامات منطقه کردستان عراق، امروز (دوشنبه - ۱۲ اکتبر) به اربیل سفر کرد.

به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، برهم صالح پس از ورود به اربیل در یک نشست با حضور نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و رئیس منطقه کردستان شرکت کرد.

به گفته یک منبع آگاه، در این نشست پرونده‌های انتخابات، وضعیت سلامت و بهداشت در سایه شیوع کرونا، توافق سنجار، حقوق کارمندان، مشکلات میان اقلیم و بغداد، وضعیت کرکوک و بودجه ۲۰۲۱ بررسی می‌شوند.

قرار است، برهم صالح در ادامه حضورش در منطقه کردستان با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که به اعتقاد ناظران، توافق اخیر صورت گرفته میان بغداد و اربیل بر سر شهرستان «سنجار» در استان نینوی، یک دستاورد مهم برای حزب دموکرات کردستان به شمار می‌آید و زمینه را برای بازگشت پیشمرگه به این شهرستان در سایه مخالفت ساکنان آن فراهم می‌سازد.

جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و  نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی، شبکی، ترکمانی و سایر قومیت‌های ساکن سنجار در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد. 

مخالفان می‌گویند این توافق تحت فشارهای آمریکایی - کردی حاصل شد. زیرا برای دستیابی به توافقی واقعی می‌بایست تمامی قومیت‌های حاضر در سنجار از جمله ایزدی‌ها، شبکی‌ها، عرب‌ها و ...مشارکت داده می‌شدند تا توافقی مورد رضایت همه طرف‌ها و ضامن حفظ حقوق آنها، حاصل می‌شد. به ویژه که ایزدی‌ها شاهد فجیع‌ترین جنایات در دوره سیطره داعش بر این شهر بودند.

انتهای پیام/م

نظر شما