شناسهٔ خبر: 4331452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کسی جرأت تحقیر توانایی‌های علمی ایران را ندارد

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد نهاوندیان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: امروز در نمازهای جمعه سراسر کشور مردم متدین و نمازگزار میهن اسلامی شکر مضاعف به درگاه خدا می کنند، یکی بابت نزول رحمت آسمانی و بارندگی های اخیر که برخی نگرانی ها را برطرف کرد و دیگری شکر بر توفیقی که در این مرحله در حراست از عزت کشور و پیشرفت ملت حاصل شد.

وی گفت: راه بلندی را که ملت در استواری و ایستادگی بر حقوق حقه خود در فضای بین المللی پیمود اکنون به مرحله ای رسیده است که دشمنان ملت دیگر نمی توانند برخی سخنانشان در فرایند 13 سال گذشته را بزنند.

نهاوندیان با بیان اینکه البته راه بلندی پیش رو داریم افزود: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که دیگر کسی از اینکه ایران غنی سازی نداشته باشد سخن نمی گوید و از اینکه ایران حق ندارد چرخه کامل سوخت هسته ای داشته باشد سخنی به زبان نمی آورد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: موفقیت در این مرحله موفقیت گفتمان ملت ایران است، موفقیتی که حاصل ترکیب هوشمندانه از مقاومت قهرمانانه و نرمش قهرمانانه و قهرمانی در اقتصاد مقاومتی و زبان دیپلماسی است.

نهاوندیان افزود: موفقیت این رویکرد مثبت ملت ایران است که با جهان به طور منطقی و متین سخن گفته است که ما به دنبال نتیجه برد- برد هستیم و از حقوق خود گامی عقب نمی نشینیم و برای رفع نگرانی های مشروع آماده همکاری هستیم.

وی اضافه کرد: پافشاری بر حفظ حقوق به این معناست که در بیانیه دیشب طرف مقابل به مرحله پذیرش صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران رسید و همه تأسیسات هسته ای ایران را چه در نطنز و چه در اراک و فردو پذیرفت.

نهاوندیان گفت: طرف مقابل به فعالیت های غنی سازی در نطنز، رآکتور پیشرفته آب سنگین اراک و ادامه تحقیقات در فیزیک پیشرفته هسته ای در فردو اذعان کرد و فعلا باید چارچوب مفهومی و مبانی برای توافق دیشب مشخص شود.

وی افزود: دیگر کسی نمی تواند از تعطیلی نطنز و فعالیت‌های غنی سازی سخن بگوید و به دانشمندان هسته ای ملت فرمان ایست در اندیشه و تحقیق بدهد.

نهاوندیان گفت: دیگر کسی نمی تواند حتی در صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تردید کند.

نگه داشتن چرخه کامل هسته‌ای و باز گذاشتن فضای اقتصادی 

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه گفت: اینکه رهبران کشورهایی زمانی از روی میز بودن گزینه‌ها دم می‌زدند، اکنون با احترام و تکریم از فتوای رهبری این ملت با عنوان اصلی‌ترین سند مورد اتکای پایبندی این ملت به موازین اخلاقی یاد می‌کنند.

نهاوندیان با طرح این پرسش که چرا به این نقطه از موفقیت در این مذاکرات رسیدیم افزود: در درجه اول کار و عنایت حق تعالی و دعای این ملت است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در صحنه عمل ظاهر شد این بود که به جای اینکه از اقتصاد کشور پیام تلاطم، ضعف و نوسان پرشتاب به بیرون داده شود تا آنها طمع کنند و اقتصاد ایران را به هم بزنند، به جای آن ما در عرصه اقتصاد به همت ملت شاهد ثبات، آرامش و مهار کردن تورم بودیم.

نهاوندیان یادآور شد: در زمانی که با برخی فشارهای مضاعف قیمت نفت را به 50 درصد کاهش دادند اقتصاد کشور با ثبات راه خود را ادامه داد و تورم روند کاهشی یافت و گام‌هایی برای رونق اقتصاد آغاز شد که امیدواریم این روند در سال 1394 با استحکام و سرعت بیشتری ادامه یابد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به تأثیر کاهش قیمت نفت و تلاش برای جبران آن در بودجه 1394 نیز گفت: در این شرایط بودجه 1394 را نیز با کمترین اتکا به نفت بستیم و این نشانه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه افزود: تجلی اقتدار معنوی نظام در منطقه و حضور مؤثر و تعیین کننده آرمان‌های ملت در وضع منطقه، طرف مقابل را ناگزیر به این حقیقت رساند که مسیر تحریم و تهدید دیگر کارساز نیست.

نهاوندیان با اشاره به بهانه جویی‌های مکرر غرب در اتهام به ایران مبنی بر تلاش کشورمان برای تولید سلاح هسته‌ای گفت: آنان در این باره اظهار نگرانی می کنند در حالی که ملت ما بارها اعلام کرده بود که در پی سلاح هسته ای نیست و اگر امروز آنها به این باور ملت ایران نیز رسیده اند ما ناراحت نمی شویم چرا که از اول در پی بازی برد ـ برد بودیم.

وی تصریح کرد: نگه داشتن چرخه کامل هسته‌ای و باز گذاشتن فضای اقتصادی برای پیشرفت در همه عرصه‌های توسعه کشور، برد ملت ایران است.

برداشته شدن موانع از سر راه صادرات، تولید و اشتغال

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه گفت: برداشته شدن موانع از سر راه صادرات، تولید و ایجاد اشتغال برای نسل جوان، برد برای ملت ایران محسوب می شود.

محمد نهاوندیان با اشاره به اینکه خاتمه یافتن تحریم ها از اصلی ترین نکات بیانیه مشترک هسته‌ای است افزود: با قطعنامه شورای امنیت، تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و امریکا خاتمه می یابد که اینها دستاوردی است که در کنار احقاق حقوق هسته ای برای اقتصاد ملت ایران به دست آمده است.

وی گفت: البته ضمن شکر خدا برای به دست آوردن چنین دستاوردی باید بیدار و هوشیار بود چون کسانی هستند که می خواهند خدعه کنند و مسیر پیشرفت این ملت به سرعت باز نشود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه این موضوع، موضوع امنیت کشور است و موضوع پیشرفت نظام شده است، نتوانسته بر صفوف منسجم ملت شکاف ایجاد کند افزود: این مسئله از مسائلی نیست که بخواهد تشتت جایز باشد و ملت ایران منسجم و یکپارچه از مسیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی مشخص کرده‌اند حمایت می‌کند.

وی گفت: برای ملت ما شاهدی روشن‌تر از این نیست که این توافق که جزئیات و کلیات آن در روزهای آینده نگارش می‌شود در همین مرحله هم موجب خشم دشمنان ازجمله اسرائیل شده است و دوستان از این توفیق خوشحال و دشمنان ناراحت هستند.



نظر شما