شناسهٔ خبر: 4331192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرانس پرس/ اعلام آمادگي مسکو براي تامين سوخت رئاکتورهاي ايران

صاحب‌خبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/01/14
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، سرگئی ریابکوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در پرونده هسته‌ای ایران، روز جمعه یک روز پس از تفاهم تاریخی در باره این برنامه اعلام کرد روسیه سوخت رئاکتورهایی را که در ایران ساخته است و یا می‌سازد، تامین خواهد کرد.
خبرگزاری اینتر فاکس روسیه به نقل از ریابکوف تصریح کرد فدراسیون روسیه و روس‌اتم(آژانس دولتی انرژی اتمی روسیه) آماده‌اند برای رئاکتورهایی که مسکو در ایران ساخته و یا قرار است بسازد، سوخت تازه تامین کند و یا سوخت‌های فعلی را به سوخت صرف تبدیل کند.
ریابکوف تاکید کرد این پیشنهاد صرفا شامل رئاکتورهایی در ایران است که در چارچوب طرحی روسی و با مشارکت روسیه ساخته شده و یا می‌شوند.
وی در باره سوخت برای رئاکتورهایی که روسیه در ساخت آن‌ها مشارکت ندارد گفت:« این مسئله بسیار دشواری است و ما حاضر نیستیم پاسخگو باشیم.»
روسیه و ایران ماه نوامبر در باره ساخت دو رئاکتور دیگر هسته‌ای برای نیروگاه بوشهربه توافق رسیدند. این نیروگاه در سواحل خلیج فارس واقع شده است و در سپتامبر سال 2013 به طور رسمی به ایران تحویل داده شد.
مسکو همچنین برای ساخت 4 رئاکتور برای تاسیسات دیگری که تهران هنوز مکان دقیق آن را مشخص نکرده است، با ایران یادداشت تفاهم امضا کرده است.
مذاکره کنندگان ایران و قدرت‌های بزرگ پس از18 ماه مذاکرات فشرده در ژنو، وین، نیویورک و لوزان روز پنج‌شنبه در باره بیشتر نکات کلیدی پرونده هسته‌ای ایران به تفاهم رسیدند که گامی مهم برای توافقی جامع محسوب می‌شود.
ریابکوف، خاطر نشان کرد کارهای زیادی صورت گرفته اما هنوز مسائل دیگری باقی مانده است که باید روشن شود به خصوص مسئله لغو فوری تحریم‌های غرب بر ضد ایران.
173/126

نظر شما