شناسهٔ خبر: 43306662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های آذربایجان غربی برای تحقق اهداف تجاری ایران و ترکیه

سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه، با اشاره به توسعه روابط آذربایجان غربی و شرق ترکیه گفت: بهره گیری از ظرفیت های آذربایجان غربی برای رسیدن به اهداف مشترک تجاری ایران و ترکیه ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه و به نقل از فرمانداری  خوی، سجاد سلطان زاده در  نشست مشترک با با فرماندار خوی با اشاره به همسایگی استان آذربایجان غربی با 4 استان ترکیه، اظهار داشت: این ظرفیت فرصت بسیار خوبی برای توسعه همه جانبه همکاری های آذربایجان غربی با استان های شرقی کشور ترکیه است.

وی با بیان اینکه هر کدام از استان های شرقی ترکیه ظرفیت های منحصر به فردی دارند، اضافه کرد: دروازه های ترکیه به سمت ایران دروازه های این کشور به سمت آسیا هستند که این ظرفیت در اختیار آذربایجان غربی است، تا با بهره مندی از محورهای مواصلاتی، ایران را در رسیدن به اهداف مشترک تجاری کمک کند.

سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه، استان وان ترکیه را به عنوان مرکز توسعه تجاری شرق و ارزروم را به عنوان کانون منطقه شرق ترکیه اعلام و تصریح کرد: هر سه مرز و پایانه رازی، سرو و بازرگان برای توسعه تجارت مرزی و ترانزیت مورد توجه طرف ترک هست که این یک فرصت طلایی برای توسعه تعاملات محلی و منطقه ای آذربایجان غربی با شرق ترکیه و کمک به اهداف تجاری دو کشور در دستیابی به سقف تجارت 30 میلیارد دلار است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی برپایی نشست های منطقه ای را در راستای تعمیق روابط و ارزیابی ظرفیت ها در مسیر تحقق اهداف مشترک تجاری ایران و ترکیه بسیار مهم دانست و گفت: در این نشست مقرر شد ارتباطات گروه دوستی پارلمان ایران و ترکیه در محورهای روابط تجاری، رفت و آمد بازرگانان، توسعه روابط دانشگاه های دو کشور و حوزه کردشگری سلامت و بهداشت و درمان فعال تر شود.

عادل نجف زاده وجود مشترکات فرهنگی و اجتماعی را بستر بسیار خوبی برای توسعه و تحکیم روابط شهرستان خوی با استان های شرقی ترکیه دانست و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است، زیرساخت های لازم را برای توسعه روابط تجاری با ترکیه فراهم سازد.

رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و ترکیه تکمیل طرح توسعه جاده خوی به رازی و احداث پایانه رازی را یک کام بسیار مهم در جهت دستیابی به اهداف مشترک تجاری ایران و ترکیه اعلام کرد و گفت: در این زمینه دولت بیش از یک هزار 600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

در پایان این نشست مقرر شد نشست منطقه ای تجار و بازرگانان دو طرف و استانداران استان های شرقی ترکیه و آذربایجان غربی به صورت در اینده ای نزدیک در خوی برگزار شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما