شناسهٔ خبر: 43304740 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عبدالملکی در گفتگو با «دانشجو»:

با ۵ میلیون درآمد هم زندگی نمی‌چرخد / تعیین برنامه خودکفایی کمیته امداد بر اساس واقعیت

معاون اشتغال کمیته امداد گفت: لذا برنامه خودکفا بر اساس واقعیت اقتصاد خانواده تعیین می‌شود. که هدف کمیته این است که هرچه بیشتر اشتغال ایجاد کند و هدف غایی ماهم این است که هرچه بیستر و زود‌تر خانواده‌ها به خودکفایی برسند.

صاحب‌خبر -

حجت عبدالمکی معاون اشتغال کمیته امداد درباره اینکه بیکاری برای بسیاری از مردمدر ایام کرونا گفت: درآمد طرح‌های اشتغال کمیته امداد خیلی متنوع است. طرح‌هایی هست که چندصد هزار تومان درماه تا چندین میلیون درماه درامد دارند. طرحی هست که ۴۰۰ -۵۰۰ هزارتومان درامد ماهیانه اش هست و طرحی هم ۳۰ میلیون تومان درماه کسب درامد میکند. بخاطر همین طرح هارا به ۳ قسمت تقسیم کردیم.
 
وی ادادمه داد: طرح کارانگیزی با درامد حدود ۳۰۰-۴۰۰ تومان که هدف اصلی این طرح وارد شدن ان خانواده‌های عزیز به کسب و کار و شروع و از بین رفتن ترسشان هست و به نوعی کمک خرج است و قابل اتکا جهت گذراندن زندگی نیست.

عبدالملکی عنوان کرد: طرح دوم توان افزایی است که افرادی وارد فضای کار انگیزی میشود که احساس میکنند میتوانند و اعتماد بنفس لازم را به دست اورده اند و کمک میشود تا درامدش را بیشتر کنند.

معاون اشتغال کمیته امداد بیان کرد: این افزایش درامد بین ۴۰۰ -۵۰۰ تومان تا کمتر از ۱۸۰۰ میلیون تومان است. طرح سوم طرح خودکفایی است؛ که از طرح قبلی یک پله بالاتر است و درامد خالصشان در ماه از حداقل حقوق قانون کار بالاتره.

وی افزود: حالا اینکه طرح خودکفا که درآمدش ۲ میلیون است کفاف زندگی خانواده محرومان را میدهد یا نه؟ جواب متفاوته یک جایی در روستا هست که قبلا کمیته امداد برایشان خانه درست کرده و یا اینکه محرومان خودشان خانه داشته اندکه با این حال ۲ میلیون تومان کفاف اداره زندگی را میدهد. از طرفی فردی هم هست که در شهر ۵ میلیون درامد دارد، ولی نمی‌تواند خانواده و نیازهایش را اداره کند، چون هزینه هایشان زیاد و متفاوت از روستا است.

وی گفت: بخاطر همین برنامه خودکفایی کمیته امداد سوای از برنامه اشتغال کمیته امداد است یعنی چه؟! یعنی اینکه ما هرکسی که برایش ایجاد اشتغال کنیم اسم خودکفا را برایش نمیگذاریم اینکه اشتغال برایش ایجاد شده ارجاع داده میشود به کمیته حمایت و آنجا برای طرح‌های خودکفا تصمیم گیری میکنند.

عبدالمالکی تاکید کرد: یکی از فاکتور‌هایی که کمیته امداد در نظر میگیرد محاسبه دخل و خرج هاست مثلا کمیته حمایت از یک استان و در یک شهرستانی یک خانواده را با ۲ میلیون تومان خودکفا اعلام کند و از پوشش حمایتی ما خارج میشود و خانواده‌ای هم با درامد ۳ میلیون قطع نکند به دلیل اینکه فرزند بیمار دارند یا مستاجر و... هستند؛ لذا برنامه خودکفا بر اساس واقعیت اقتصاد خانواده تعیین میشود. هدف چیست؟ هدف کمیته این است که هرچه بیشتر اشتغال ایجاد کند و هدف غایی ماهم این است که هرچه بیستر و زود‌تر خانواده‌ها به خودکفایی برسند. اما اینگونه هم نباشد که هرشغلی ایجاد میکنیم باید خودکفا شود همین که گاهی فردی که دارد در کنار مستمری اش ۵۰۰ تومان هم کمک خرج بدست می‌اورد خوب است، ولی امید داریم که تمامی طرح‌های کمیته درامدشان افزایش پیدا کند.

نظر شما