شناسهٔ خبر: 43290497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

رحیمی جهان آبادی:

برجام چالش بین یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی است/ پذیرش پلتفرم برجامی چینی ها در صورت انطباق با منافع ملی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که ایران در صورتی پلتفرم گفت‌وگوی چندجانبه چینی ها در برجام را می پذیرد که منطبق با منافع ملی و حساسیت های کلی مقام معظم رهبری باشد.

صاحب‌خبر -

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد چینی ها برای ساخت پلتفرم گفت‌وگوهای چندجانبه منطقه‌ای ذیل برنامه جامع هسته‌ای ایران گفت: اکنون مسئله برجام به چالشی بین یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی در روابط بین الملل تبدیل شده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو کشورها یا باید بپذیرند آمریکا تصمیم گیر نظام بین الملل است و با وجود همه قواعد، اصول، مقررات و تعهداتی که کشورها در قبال هم دارند آمریکا تصمیم می گیرد چه تعهداتی اجرا شود چه تعهداتی اجرا نشود یا کشورها براساس عقلانیت، منطق و منافع متقابل تصمیم بگیرند و نظمی را در روابط بین الملل حاکم کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: چین، روسیه، اروپایی ها  و بسیاری از کشورهای مستقل جهان به برجام به عنوان یک چالش بین یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی نگاه می کنند و بدیهی است که در دنیای امروز یکجانبه گرایی قابل پذیرش نیست.

وی اظهار داشت: سال ها است که دوران افول آمریکایی ها شروع شده است اما آنها هنوز متوجه نشده اند و تصور می کنند همچنان تصمیم گیر اصلی نظام بین الملل هستند.

رحیمی جهان آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، بیان کرد: چینی ها برجام را قراردادی بین المللی می دانند که باعث حاکم شدن صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه می شود و می تواند بسیاری از تنش‌های بین ایران و کشورهای غربی را حل کند. از این رو تصور می شود اگر در برجام در مقابل کاخ سفید کوتاه بیایند در سایر مسائل آمریکایی ها همین رفتار را خواهند داشت و هر کشوری که بخواهد وارد فرآیند چندجانبه شود، باید آمریکا را طرف گفت‌وگوی خود قرار دهد به جای اینکه به چین، اروپا، روسیه و سایر کشورها توجه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دفاع از برجام، دفاع از موجودیت نظام چندجانبه گرایی در روابط بین الملل است، گفت: از جزییات پلتفرم چینی ها بی اطلاع ام اما قطعا جمهوری اسلامی، وزارت خارجه و مجلس آمادگی دارند پیشنهادات چینی ها را بررسی کند و اگر منطبق بر منافع ملی، آرمانی های انقلاب اسلامی و حساسیت های کلی که رهبری تعیین می کنند، باشد ایران از این برنامه حمایت و همکاری می کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر خارجه چین در دیدار با محمدجواد ظریف تصریح کرد که پکن مخالف هرگونه اقدام یکجانبه‌ای است که منجر به تضعیف توافق جامع شود و به تقویت اجرای توافق جامع و قطعنامه ۲۲۳۱ و حل و فصل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

وی افزود: چین به منظور برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی مشروع تمامی طرفین، پیشنهاد ساخت پلتفرم گفت‌وگوهای چندجانبه منطقه‌ای ذیل برنامه جامع هسته‌ای ایران را ارائه داده است./

پایان پیام

نظر شما