شناسهٔ خبر: 43285357 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه‌ها از لحاظ آموزش الکترونیکی رتبه‌بندی می‌شوند

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از رتبه‌بندی الکترونیکی دانشگاه‌ها به منظور شناسایی نقاط ضعف آنها در حوزه آموزش مجازی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، علی خاکی صدیق روز یکشنبه در نخستین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: یکی از چالش های پیش روی آموزش الکترونیکی، ارزیابی عملکرد است که وزارت علوم در این زمینه، رتبه بندی آموزش الکترونیکی را در دانشگاه ها آغاز کرد و سه ماه قبل مذاکرات آن با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است، انجام و طرح نهایی شد.

وی افزود: این طرح از سوی انجمن یاد شده در دو تا سه هفته آینده به معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه می شود و دانشگاه ها در چارچوب آن وارد حوزه رتبه بندی می کنیم. مفهوم این رتبه بندی، ارزیابی عملکرد دانشگاه ها  و موسسات آموزش عالی در کل کشور برای شناسایی نقاط ضعف آنها در حوزه آموزش الکترونیکی است.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه آموزش الکترونیکی به عنوان یک روش آموزشی در دنیا پذیرفته شده است، گفت: دانشگاه ها باید به سمت آموزش ترکیبی یعنی الکترونیکی و حضوری پیش بروند. وقتی می گوییم آموزش الکترونیکی از چه نوع آموزشی صحبت می کنیم، چند درصد این آموزش الکترونیکی و چند درصد باید حضوری باشد؛ همچنین چه تعاریف و ماموریت هایی برای هر کدام از آنها در سطح سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها داریم.

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: این نوع آموزش، آموزش آینده دنیا هم است، ولی باید برای کشور خودمان آن را دقیق تر تبیین کنیم، دستورالعمل ها را بنویسیم و به تصویب برسانیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این دستورالعمل ها در شورای گسترش وزارت علوم تصویب شود و آموزش الکترونیکی برای دوران پسا کرونا به صورت جدی وارد عرصه آموزش عالی شود.

اقدامات معاونت آموزشی وزارت علوم در آموزش الکترونیکی
معاون آموزشی وزیر علوم درباره مهمترین اقدامات این معاونت در حوزه گسترش آموزش الکترونیکی در بحران شیوع ویروس کرونا گفت: نخستین اقدام، ایجاد یک هاب (قطب) آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی بود که کارگروه یادگیری الکترونیکی در وزارتخانه تشکیل شد. 

وی دومین اقدام را فرهنگ سازی پیرامون ضرورت اجرای آموزش مجازی دانست و در این باره خاطرنشان کرد: در سطح دانشگاه ها، مقاومتی از سوی برخی اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای شرکت در آموزش های الکترونیکی صورت گرفت.

خاکی صدیق در بخش دیگری از سخنان خود در باره سومین اقدام افزود: ترویج آموزش مجازی با روش های مختلف از جمله برگزاری صدها ساعت وبینار و دوره های آموزشی هم در دستور کار قرار گرفت. همچنین راه اندازی وب سایت های تخصصی در وزارت علوم و در بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ارتباط با آموزش و یادگیری الکترونیکی با هدف ترویج آموزش انجام شد.

وی اقدام چهارم را تجهیز سخت افرازی دانشگاه ها با وجود محدودیت های بسیار شدید مالی در اواخر سال گذشته و امسال عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها تجهیز فناوری اطلاعات را در اولویت قرار دادند و تا جایی که اطلاع داریم در همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یک کف حداقلی برای ارائه دوره های آموزش مجازی در اختیار است.

خاکی صدیق، پنجمین اقدام معاونت آموزشی وزارت علوم را ارتباط و تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری در حوزه آموزش مجازی و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم زیاد کاربران در یک بازه زمانی کوتاه مدت اعلام کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، ششمین اقدام را نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایند آموزش الکترونیکی در کشور دانست و افزود: در این مورد از دانشگاه ها در مورد اقدامات گزارش گیری شد و آن را تحلیل کردیم. 

وی گفت: علاوه بر این، حل مشکلات و مسائل موردی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کمتر برخوردار از دیگر اقداماتی بود که فکر می کردیم باید صورت گیرد.

خاکی صدیق درباره آخرین اقدام معاونت آموزشی وزارت علوم، اظهار داشت: مطالعات پشتیبانی در طول چهار تا پنج ماه گذشته با تشکیل کارگروه مطالعات کرونا و پساکرونا در آموزش عالی انجام شد و  ۱۶ مورد برای ارتقای سیاست ها و تصمیم سازی های آینده مورد مطالعه قرار گرفت.

چالش های آموزش های الکترونیکی

خاکی صدیق در باره چالش های آموزش های الکترونیکی گفت: نخستین و مهمترین چالش، وجود برخی کاستی ها در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در ترم گذشته بود؛ چرا که دنیا در حوزه آموزش عالی با غافلگیری بزرگی در حوزه آموزش عالی مواجه شد.

وی افزود: انتظار می رود این کاستی ها در ارائه دروس و خدمات آموزش الکترونیکی ترم جاری کمتر از گذشته باشد و از تجربیات کسب شده ترم گذشته باید برای روان تر شدن ترم جاری کمک گرفت.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، دانشگاه ها ترم جدید تحصیلی را خوب آغاز کردند، اما حداقل مشکلاتی هم دیده می شود. عمده اعضای هیأت علمی با این نوع آموزش ها آشنا هستند، اما تعداد اندکی از افراد هنوز خود را تطبیق نداده اند.

خاکی صدیق در ادامه بر ضرورت بهره مندی از مشاوره متخصصان و مشاوران مجرب در حوزه خدمات آموزش الکترونیک کشور برای به روز رسانی و بهبود کیفیت این آموزش ها تاکید کرد.

وی درباره آزمون های الکترونیکی اظهار داشت: آزمون های مجازی، ارزیابی و سنجش در دوران آموزش الکترونیکی یکی از چالش های جدی ترم تحصیلی گذشته بود که با تدبیر دانشگاه ها از این چالش با شرایط مناسبی عبور کردیم.

خاکی صدیق تاکید کرد: خطاهایی هم وجود داشت که در این ترم قابل بخشش نیست و دانشگاه باید در آزمون های الکترونیکی به دستورالعمل ها توجه کند.

وی درباره دیگر چالش آموزش مجازی یعنی زیرساخت ها نیز گفت: وضعیت دانشگاه ها در مقایسه با یک ماه گذشته قابل قبول است، ولی نباید از سایر کشورها عقب باشیم. در صورت نداشتن برنامه ریزی و به روز رسانی نکردن سخت افزارها و شبکه ملی اطلاعات، عقب افتادگی نسبت به سایر کشورها خیلی زود اتفاق می افتد.

نخستین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران روز یکشنبه به صورت مجازی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

نظر شما