شناسهٔ خبر: 43270610 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر خارجه سودان از احتمال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد

وزیر خارجه سودان اعلام کرد، احتمال دارد کشورش به قطار عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی بپیوندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عمر قمرالدین، وزیر خارجه سودان در مصاحبه با شبکه فرانسه ۲۴ گفت: روابط ما با اسرائیل هنوز در دست بررسی است و سودان همان کاری را انجام می‌دهد که منافعش اقتضا می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا شرطی برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم در ازای عادی سازی روابط وجود دارد، اظهار داشت: ما سال‌هاست که با ایالات متحده همکاری می‌کنیم تا نام سودان را از این لیست حذف کنیم. تلاش برای حذف نام سودان از این لیست کاملا از موضوع عادی سازی روابط یا غیر آن جداست.

 با این وجود، قمرالدین با اشاره به احتمال عادی سازی روابط، گفت، سودان در سال ۱۹۵۶ استقلال یافت در حالی که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ وجود داشت.

وی ادامه داد: سودان در راستای منافع خارجی خود با دیگر کشورهای جهان قدم برمی‌دارد و آماده انجام هر کاری با کشور دیگری نیست. این امر به اولویت‌های سودان بستگی دارد.

این موضع وزیر خارجه سودان با اظهارات محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای حاکمیت سودان مطابقت دارد که گفته بود، کشورش در برقراری روابط با اسرائیل جدی است.

وی در مصاحبه با شبکه "سودانیه ۲۴" از جوبا گفت، وعده‌ای از آمریکا برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم دریافت کرده است.

طی روزهای گذشته رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی گزارش دادند که در صورت حذف نام سودان از لیست "کشورهای حامی تروریسم" و حمایت مالی واشنگتن، خارطوم موافقت کرده است که روابط خود را با تل آویو عادی کند.

۲۳ سپتامبر عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت، مذاکراتش با مسوولان آمریکایی در جریان سفر اخیرش به امارات برخی مسائل مهم از جمله صلح عربی با رژیم صهیونیستی و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ششم اکتبر ۲۰۱۷ تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه سودان را که سال ۱۹۹۷ اجرایی شده بود، برداشت اما نام این کشور به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن، سرکرده القاعده هنوز در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد.

اخیرا فیصل محمد صالح، وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت انتقالی سودان مذاکره هیئتی را که به امارات سفر کرده بود، در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تکذیب کرد.

انتهای پیام

نظر شما