شناسهٔ خبر: 43256182 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نرخ جدید بلیت هواپیما بر اساس ارز ۲۷ هزار تومانی است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما به دو دلیل گرانی ارز و فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از اول آبان اعمال می‌شود، گفت: اگر محدودیت فروش ۶۰ درصد برداشته شود، نرخ‌ها تعدیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس، درباره افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما در پروازهای داخلی که قرار است از ابتدای آبان‌ماه 99 اعمال شود، گفت: دو دلیل برای افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی مطرح و بررسی شد که یکی از آنها افزایش قیمت دلار و دیگری مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر فروش فقط 60 درصد ظرفیت پروازها در راستای رعایت فاصله گذاری اجتماعی بود.

* آخرین افزایش قیمت بلیت هواپیما شهریور 98 بر اساس ارز نیمایی 11 هزار تومانی بود

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: آخرین افزایش قیمت در مورد بلیت پروازهای داخلی شهریور 98 اعمال شد که این نرخ‌ها کماکان روی سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی است و این که عنوان شده است در خردادماه امسال قیمت بلیت‌ها گران شده است، این گونه نیست و فقط در کف نرخ‌ها در طیف نرخی نرخ‌نامه تغییراتی اعمال شد که آن هم اجرا نشد.

وی گفت: آن زمانی که نرخ‌نامه بلیت پروازهای داخلی در شهریور 98 تعیین شد نرخ ارز بر مبنای دلار 11 هزار تومانی محاسبه شد، ولی با توجه به افزایش قیمت ارز و این که حدود 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است قیمت‌های فعلی بر اساس دلار 27 هزار تومانی و لودفکتور 60 درصدی اجرا شد.

* امکان تعدیل نرخ‌ها وجود دارد، اگر الزام 60 درصد ظرفیت برداشته شود

اسعدی سامانی اضافه کرد: فروش ظرفیت 60 درصدی الزام ستاد مقابله به کروناست و اگر این الزام برداشته شود قطعا نرخ‌ها تعدیل می‌شود. به هر حال در هواپیما هر 3 دقیقه یکبار تهویه هوا انجام می‌شود و حتی دستگاه مخصوص این کار زمانی که هواپیما روی زمین در حال مسافرگیری است فعال است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: از سوی دیگر ما تعداد بسیار محدودی مبتلا به کرونا طبق اطلاعات یاتا در پروازهای جهانی داشته‌ایم. درواقع شیوع بیماری طبق تحقیقات یاتا در پروازها ضعیف است و استناد آن هم این است که کرو پروازی ما شامل مهمانداران در مقایسه با عوامل زمینی پرواز بسیار کمتر به کرونا مبتلا شده‌اند و عوامل زمینی شامل ترانسپورت و خدماتی بیشتر بوده است.

* نرخ‌گذاری بلیت پروازهای داخلی طبق قانون برنامه پنجم آزاد است

وی در پاسخ به این سؤال که نرخ‌گذاری بلیت‌ها توسط دولت انجام می‌شود یا شرکت‌های هواپیمایی گفت: طبق قانون برنامه پنجم که در برنامه ششم هم بر آن تصریح شده است، نرخ‌گذاری بلیت‌ها آزاد است و شرکت‌های هواپیمایی خود نرخ‌ها را تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

اسعدی سامانی بیان کرد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی در راستای جلوگیری از رقابت مضره نرخ‌های سقف و کف را مشخص می‌کند.

نظر شما